Avatar billede pjatmail Mester
06. august 2018 - 18:24 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

dvd kopiering "svarer ikke"

Hej
Kan det virkeligt være så vanskeligt at kopiere sine egne dvd skiver!
Ja det er godt nok en del år siden jeg sidst har forsøgt men lige netop nu har jeg behov for at kopiere nogle skiver til en ven - disse skiver, som jeg iøvrigt selv har brændt i sin tid indeholder blot nogle tv programmer som jeg har optaget og brændt direkte via en harddisk optager (fra før de blev ulovlige)
Når jeg lægger skiven i min pc overfører jeg alle filer til en mappe på skrivebordet. Derefter lægger jeg en tom dvd skive i pc og kopierer filerne til den - eller ihvertfald de af filerne der vil derover.
"kildefilen eller disken kan ikke læses" er beskeden jeg får efter laaaaang tids arbejde - dog er det tilsyneladende kun et par stykker af dem. (der mangler 2 filer at blive kopieret)
Filerne der driller er vts_01_1 og 2
Avatar billede claes57 Ekspert
06. august 2018 - 18:51 #1
jf https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/brzwt/video_content_producers_what_does_vts_01_1_mean/ så er det nok bare index-filer, som ikke skal kopieres over, men dannes på dvd'en når den fyldes med andre filer.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. august 2018 - 19:07 #2
DVD'er er jo et rigtig sart, gammeldags medie. Især hjemmebrændte DVD'er er noget skidt mhp. langtidsbevaring. Allerede efter fem år regner de professionelle arkiver med, at DVD'er skal sikkerhedskopieres over på nye medier pga. risikoen for ulæselighed.

Kan du overhovedet afspille indholdet fra computerens harddisk?
Prøv f.eks. i VLC medieafspilleren ved at vælge Åbn disk og vælg så VIDEO_TS-mappen.
Avatar billede pjatmail Mester
06. august 2018 - 21:09 #3
Index filer lader det ikke til at det er uden at jeg dog er meget sikker :o)
Jeg har nu prøvet at bruge VLC programmet og jeg kan afspille 2.del af videoen (den er åbenbart delt i 2) Men den første som sikkert består af vts_01_1 + 2 kan kun vise ca.5 sec før den stopper!!
Avatar billede eurositi Ekspert
06. august 2018 - 22:32 #4
Så er video nr. 1 formentlig heller ikke i orden, hvis du forsøger at afspille den direkte fra din oprindelige DVD. Hvis DVD'en stadig kan afspilles uden at gå helt i stå, er der formentlig stadig håb.
Du kan prøve at kopiere indholdet over på din harddisk med et program, som sætter læsehastigheden mest muligt ned for eventuelt at korrigere for overfladiske fejl. Gratisprogrammet MakeMKV kan gøre dette, hvis ikke disken er alt for ødelagt.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2018 - 03:24 #5
du kopierer forkert.
du skal kopiere hele skiven, ikke filer/mapper.
lav en ISO fil af skiven, skriv denne ISO fil til ny disk
Avatar billede pjatmail Mester
07. august 2018 - 06:57 #6
jeg prøver jeres forslag senere. Hvordan laver jeg en iso fil?
Avatar billede eurositi Ekspert
07. august 2018 - 09:04 #7
#5. Det har aldrig været nødvendigt at lave ISO-images af hjemmebrændte DVD'er for at kopiere dem. Problemet hér er, at den første video på kildedisken lader til at ligge i nogle beskadigede sektorer. Disse data skal reddes over på harddisken som det allerførste.

Jeg foreslog netop gratisprogrammet MakeMKV til denne opgave, fordi det har indbygget korrektion for fejllæsning, som prøver at sænke læsehastigheden helt ned til 10% af normal hastighed for at øge muligheden for at kopiere data fra dårlige sektorer. MakeMKV er formentlig det mest populære program til DVD/Blu-ray kopiering overhovedet.
Avatar billede puren Ekspert
07. august 2018 - 10:09 #8
Jeg ville bruge DVDFab, men hvis mediet er skadet er skaden sket

eurositi >> DVD er ikke gammeldags ej heller et sart medie, men selvfølgelig spiller men Frisbee med sine dvd'er så holder de ikke jeg har dvd'er der er over 10 år og cd'er der er plus 15 år og de virker stadig
Avatar billede eurositi Ekspert
07. august 2018 - 12:22 #9
Der er heller intet i vejen med de fleste af mine købte film-DVD'er, men det forholder sig noget anderledes med mine 10-15 år gamle hjemmebrændte DVD'er, og det er både såkaldte "kvalitetsmærker" og no-name fabrikater, som svigter.

Jeg har backup'et en stor del af min gamle samling af cirka 300 DVD-film, som ikke længere er til at skaffe. Det er generelt gået fint, selv om enkelte af købefilmene har hakket lidt under kopieringen.
Af professionelt producerede musik-CD'er er det kun nogle CD-singler, som har svigtet. Men indholdet på disse er tabt for tid og evighed, selv om CD'erne ikke er ridsede eller har været udsat for voldsom varme eller magnetisme.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2018 - 16:31 #10
Man kunne prøve at hente clone dvd som der er gratis:
https://www.elby.ch/da/products/clonedvd.html
Avatar billede pjatmail Mester
07. august 2018 - 20:31 #11
Tak for alle kommentarerne, jeg fik ikke prøvet det hele. Mest fordi at den første mulighed jeg prøvede virkede - nemlig den med programmet MakeMKV. Det er ret nemt at bruge og klarede indtil videre opgaven. Tak for dét :o)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2018 - 20:33 #12
Super :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
07. august 2018 - 21:52 #13
Godt at høre at indholdet kunne reddes. MKV'erne indeholder præcis samme videokvalitet, som den oprindelige DVD. Programmet kopierer videoen (som for DVD'er altid er i MPEG2 format) uændret til harddisken over i en Matroska (MKV) fil. I en købefilm vil kapitler, ekstra lydspor og undertekster også være bevaret inde i MKV-filen. Det eneste, som ikke kan gemmes som på en DVD, er de interaktive menuer.

Der findes en række gratisprogrammer, som kan lave MKV-filen om til klassisk DVD Video igen, hvis du (eller din ven) meget gerne vil ha' det på DVD. Her vil jeg foreslå Burnaware Free (http://www.burnaware.com/download.html).

Hvis du gerne vil streame indhold fra DVD-film, er det smartest at konvertere det til et nyere videoformat som H.264 (populært kaldet MPEG4 eller AVC). Det fylder desuden betydelig mindre end det gamle MPEG2 (H.262) format. Et andet super gratisprogram, Handbrake (https://handbrake.fr/) kan anbefales til denne opgave. Selv om brugerfladen ser lidt langhåret ud, er det egentlig bare at loade MKV-filen og vælge et preset, f.eks. "HQ 576p25" (hvis indholdet kommer fra en DVD) og dernæst klikke på "Start Encode". Om output-containeren skal være i MP4 eller Matroska-format spiller ikke den store rolle, medmindre det skal afspilles på noget Apple-udstyr (Apple ka' ik' li' MKV).

Til streaming af lokale videofiler fra computer til Chromecast bruger jeg appen Videostream for Chromecast. Den æder alt uanset format. https://getvideostream.com/
Avatar billede claes57 Ekspert
08. august 2018 - 07:25 #14
Dvd fra harddisk-optagere kan være kopi-sikret netop ved at have en dårlig sektor (hd-optager har gemt data der). De kunne så kun kopieres via noget knap så legalt software der brød den beskyttelse. Også købe-dvd'er brugte metoder til at forhindre kopiering, og det ligger nok udenfor dette foras regler at give navn på det software.
Avatar billede pjatmail Mester
08. august 2018 - 18:31 #15
Jeg løb ind i en ny udfordring i forlængelse af svaret på denne. Jeg prøvede at hente BurnAware Free og fik lavet en ISO fil af de to kapitler fra den ene film. Sådan en iso fil fylder ikke meget og det kan vel ikke være dén jeg skal brænde på en skive for at få den til at virke som en dvd film der selv starter op?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. august 2018 - 18:53 #16
en iso-fil fylder kun den reelle data-mængde, da de ikke har al ledig plads på dvd'en med - så de kan være meget små.
Avatar billede pjatmail Mester
08. august 2018 - 20:03 #17
okay. Men betyder så at jeg blot skal fremstille en "opstartbar iso fil" (på Norsk) og så brænde den på skiven for at få en "færdig DVD film" klar til afspilleren?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. august 2018 - 20:31 #18
Opstartbar lyder som et tilvalg, som i at lave et bootdrev til at starte Windows installation. Det vil du ikke - bare en iso med data. Så se, om du kan lave den uden opstartbar...
Avatar billede eurositi Ekspert
08. august 2018 - 22:42 #19
Du behøver vist ikke lave en ISO-fil. Burnaware har mig bekendt en "DVD Video" (eller Video DVD) setting. Denne opretter en VIDEO_TS mappe med IFO og VOB-filer på den blanke DVD.
Avatar billede pjatmail Mester
09. august 2018 - 08:21 #20
#19. Det prøvede jeg faktisk også, men var i tvivl om i hvilken af de to mapper jeg skulle lægge filerne!?
Avatar billede eurositi Ekspert
09. august 2018 - 10:17 #21
Du skal ikke oprette DVD-mapper manuelt. Hvis ikke Burnaware Free gi'r mulighed for at brænde en video-DVD direkte ud fra en eller flere videofiler på din harddisk, kan du prøve et program, som er specifikt beregnet til formålet:

https://www.videohelp.com/software/DVD-Flick
eller
https://www.videohelp.com/software/AVStoDVD

Hvis din ven har en computer eller en nogenlunde ny DVD-afspiller, kan han/hun formentlig afspille MKV-filerne, som de er.

Om DVD-mappestrukturen:

DVD-standarden, som blev fastlagt før årtusindskiftet, definerer både en VIDEO_TS og en AUDIO_TS mappe. Sidstnævnte bruges kun af de meget sjældne Audio DVD-udgivelser. Men dengang regnede man med, at DVD'er ville afløse CD'er til udgivelse af musik i høj kvalitet.
I VIDEO_TS mappen ligger der to filtyper: IFO og VOB. IFO-filen indeholder indekser og andre data, som ikke er video. VOB-filerne er selve videoen. Den er altid MPEG2 format i opløsningen 720x576 pixels med 25 billeder/sekund (eller 720x480 med 30 billeder/sekund afhængigt af nogle i vore dage irrelevante TV-standarder).
Hver VOB-fil kan højst være på 1 gb, så en spillefilm vil typisk fylde adskillige VOB-filer... Det er dem, som MakeMKV dekrypterer (hvis de er kopibeskyttede) og kopierer sammen til én MKV-fil (eller flere, hvis der f.eks. er ekstramateriale på DVD'en).
Avatar billede pjatmail Mester
12. august 2018 - 08:42 #22
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal oprette et nyt spørgsmål, det gør jeg gerne.
Jeg har stadigvæk udfordringer med det her projekt - her er hvad jeg har gjort indtil nu:
1. overført filerne fra min dvd til en mappe på pcén
2. via prg. Makemkv oprettet en/flere mkv filer
3. I prg. Flick opretter jeg et ny projekt som jeg gemmer i en mappe for sig selv
4. åbner BurnAware free og beder den brænde på den tomme skive.
5. BurnAware fortæller mig nu at der ikke er plads nok (der mangler ca. 0,032gb)

Der er flere forskellige filer med samme størrelse i det som Flick lavede og lagde i mappen. Det er VLC filer og Windows Media Player. Kan nogle af disse slettes?
Avatar billede eurositi Ekspert
12. august 2018 - 12:43 #23
DVDflick skulle meget gerne spytte en mappe med navnet VIDEO_TS ud. Denne mappe bør indeholde en IFO-fil og et antal VOB-filer. Hvis du i DVDflick har angivet en target size på 4,3 gb (standard DVD Video disk), burde mappen ikke være for stor.

Hvis den alligevel er det, kan jeg ikke se andre løsninger end at du benytter et andet program (eller en anden blank DVD). Alternative programmer kunne være CDburnerXP eller ImgBurn.