Avatar billede CamillaB Praktikant
07. august 2018 - 12:26 Der er 4 kommentarer

Er det muligt at bruge betinget formatering af tekstboks i word?

Jeg koder brevtekster i word, og skal i den forbindelse indsætte farvede tekstbokse, som kun fremkommer, hvis IF er positiv (faktabokse).

Jeg kan kode teksten i tekstboksen i henhold til ovenstående, men jeg kan ikke få selve tekstboksen til at forsvinde, hvis IF er negativ. Den lægger sig blot bag den øvrige tekst i brevet

Jeg har læst mig frem til, at man i excel kan benytte betinget formatering, men jeg kan ikke finde noget lignende i word... Kan det lade sig gøre?

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. august 2018 - 12:42 #1
Der findes ikke mulighed for betinget formatering i Word som i Excel. Måske der kan findes en løsning alligevel.

Du skriver, at du "koder" brevtekster i Word, men du skriver ikke hvordan. Er det udelukkende ved hjælp af f.eks. flettefelter eller er der VBA/makroer involveret? Det ville være lettere at hjælpe dig, hvis du viser/forklarer konkret, hvad du gør.
Avatar billede CamillaB Praktikant
08. august 2018 - 08:05 #2
Tak for dit svar - jeg skal forsøge at forklare mig lidt bedre.

Jeg bruger flettefelter og indholdselementer som vist herunder:

{ IF "J" = "{MERGEFIELD flettetekst}" "
{ MERGEFIELD Html:indholdselement }" }

Jeg vil gerne have indholdselementet { MERGEFIELD Html:indholdselement } ind i en farvet tekstboks, som kun fremkommer, hvis IF-en { IF "J" = "{MERGEFIELD flettetekst} er positiv.
Jeg har forsøgt mig med at formatere tekstboksen, så den tilpasser sig teksten, men det får den ikke til at forsvinde, hvis den er tom.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. august 2018 - 10:58 #3
Sæt hele tekstboksen inkl. flettefeltet deri ind i IF-feltet:

{ IF "J" = "{MERGEFIELD flettetekst}" "
[Her er tekstboksen med felttefeltet {MERGEFIELD Html:indholdselement} indeni]" }

Så vil selve tekstboksen med indhold kun blive vist, når betingelsen er opfyldt. Ellers vil der ikke blive vist noget.
Avatar billede CamillaB Praktikant
08. august 2018 - 15:13 #4
Tak for det. Det prøver jeg.