Avatar billede filia Juniormester
12. august 2018 - 04:39 Der er 2 kommentarer

Priser på bogdesign?

Jeg har lavet bøger gennem længere tid, både opsætning og omslag, men jeg har stærkt på fornemmelsen, at mine priser skal have et løft.
Da bogdesign jo er rigtig mange ting, fra en roman med kapitler og måske indholdsfortegnelse til fagbøger med underkapitler, billeder, citater og diverse, der bryder teksten, foruden måske enorme indholdsfortegnelser og noteapparater, er det jo sin sag at give vejledende pris, og der er så vidt jeg kan se, heller ikke mange(nogen?), der gør det på nettet. Bortset fra timepris, hvilket jo ikke siger så meget for en given opgave.

Vil I andre derude byde ind med, hvad I mener er rimelige priser for bogdesign og evt. omslag?
Og hvordan I vurderer den enkelte opgave/vejledende pris?
Fx med udgangspunkt i en 'simpel' roman på omkring 200 sider - ?

Og: Jeg har tidligere leveret det færdige arbejde som trykklare filer.
Et andet forlag ønsker nu hele InDesign-pakken til brug for konvertering til e-pub samt til evt. ændringer i evt. kommende udgaver.
Begge dele foretages af forlaget selv/en anden grafiker. Ergo får jeg ikke disse opfølgende opgaver, og forlaget får desuden mine 'teknikker' i originalfilen.
Det må da koste ekstra? Hvad er normalt?

MANGE tak på forhånd for enhver kommentar!
:-).
Avatar billede finb Ekspert
12. august 2018 - 08:04 #1
1.
Indhent tilbud fra div forlag, hvad de skal have for at udgive "din egen" bog,
ud fra det kan du sætte din egen pris.

2.
""Begge dele foretages af forlaget selv/en anden grafiker. Ergo får jeg ikke disse opfølgende opgaver, og forlaget får desuden mine 'teknikker' i originalfilen.
Det må da koste ekstra? ""
-Ja, så må forlaget købe rettighederne af dig, hvis de vil ændre på noget-som-helst.
Ellers skal du have royalties.
"Den, der har grisen, bestemmer prisen"
Avatar billede filia Juniormester
12. august 2018 - 12:58 #2
Mange tak for svar.

Nu og her har jeg brug for nogle konkrete bud, for det er en lidt kringlet (og lidt presserende) situation, jeg befinder mig i.

Idéen med at indhente tilbud selv kan forekomme ganske oplagt og kan være en mulighed i en indledende fase med opstart, som jeg dog ikke befinder mig i.
Af samme grund, men faktisk også i det hele taget, foretrækker jeg klart 'åbne kort', og i mit tilfælde ville det være åbenlyst, at sådan en forespørgsel havde skjult dagsorden. Googl mig, og man finder en grafiker og bogdesigner.
Og ellers - - venner og bekendte som spioner og, nå ja, løgnhalse - - nej. Det ville jeg da nødig selv bruge tid på, hvis jeg sad i den anden ende.
Det er som nævnt svært at give vejledende pris, og det forudsætter desuden et ganske godt kendskab til opgaven.

:-)