Avatar billede MigMRF Juniormester
13. august 2018 - 17:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Packard Bell Easynote TS Skærm fryser

Hey
Jeg sidder med en Packard Bell EasyNote TS som jeg har haft i knap 6 år (så det er ved at være en ældre sag). For ca 1.5-2 år siden begyndte min skærm at fryse på helt tilfældige tidspunkter. Man kunne simpelthen ikke bevæge musen eller klikke på nogle taster. Det eneste jeg har kunne gøre har været at trykke på powerknappen for at slukke computeren hvorefter jeg har måtte tænde den igen. Problemet opstår med varrierende intervaller. I starten var det måske en gang om måneden, men nu er det et par gange hver uge.

Jeg har selv en kraftig mistanke om hvad det skyldes. Min computer bruger nemlig konsekvent 99%-100% disk når jeg åbner joblisten.

Forventer egentlig ikke at der er nogen der sådan lige har et quickfix, men prøver nu alligevel lykken

Specs:
Packard Bell EasyNote TS
8 GB DDR3 Memory
Intel Core i7-2630QM
NVIDIA Geforce GT 540M, 2 GB VRAM
1000 GB HDD
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2018 - 17:20 #1
Hvor i joblisten bliver der brugt så mange resurser?
6 år skriver du. Har du tjekket den for hvor varm den bliver ? Speccy free https://www.ccleaner.com/speccy
Er 1000 gb disken i flere partitioner?
Kører den Windows 10?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2018 - 17:21 #2
Og velkommen til. Kan se du er ny bruger :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. august 2018 - 17:35 #3
#1
Jeg kunne også godt have en mistanke om at det er et problem med manglende køling.
En rensning vil sandsynligvis kunne hjælpe.
Avatar billede MigMRF Juniormester
13. august 2018 - 19:48 #4
220661
Det drejer sig om den del der hedder Disk altså 3. kolonne. Nogle gange er der tjenester der trækker meget (over 5 MB/s) men ofte bliver der ikke trukket mere end 10 8 MB/s samlet for alle tjenester og programmer.

Jeg har faktisk aldrig tjekket temperaturen, men den plejer at bliver meget meget varm. Har flere gange brændt mig på blæseren... Jeg prøver lige at belaste den ved at åbne word og powerpoint (som plejer at være rigeligt) og så skal jeg nok vende tilbage med en temperatur.

Jeg må desværre melde pas angående om min hukommelse er inddelt... Er ikke lige den store IT-guru, men er der et sted man kan se det?

Ja, jeg kører windows 10. Opdaterede fra windows 7 for ca. 1 år siden. Problemet med at skærmen frøs fandtes også dengang.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2018 - 19:54 #5
Du kan i "denne pc" om du har flere drev  på din harddisk end C drevet (systemdrev hvor Windows 10 er)
Hvis du aldrig her tjekket temperaturen, så har du sikkert heller ikke renset blæseren vel?
Avatar billede MigMRF Juniormester
13. august 2018 - 20:00 #6
Okay har taget lidt temperaturmålinger med det program du linkede. Det viser sig at temperaturen ved min CPU svinger ret meget, men den ligger mest mellem 55 og 75 selvom jeg har set den oppe på 78 lige da jeg startede word. Temperaturen ved mit graffikkort svinger mellem 45 og 60 grader og ved min hukommelse ligger den ret stabilt på de der 40 grader.

Det kunne meget vel være at den skulle renses for støv. Er det noget man selv kan gøre, eller skal den til reperation? Hvad koster det sådan ca.?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2018 - 20:03 #7
Hvad hedder den mere end Packard Bell Easynote TS? Er der ikke et nummer efter TS?
Nogle bærbare skal splittes ad helt for at komme til at rense den ordentligt Det afhænger fra pc til pc hvordan de er opbygget
Avatar billede MigMRF Juniormester
13. august 2018 - 20:12 #8
Altså på det lille klistermærke der er påsat står der ikke andet, men nu får du alle systemoplysningerne. Måske du kan se det der (er det systemmodel?):

OS-navn    Microsoft Windows 10 Home
Version    10.0.16299 Build 16299
Anden OS-beskrivelse    Ikke tilgængelig
OS-producent    Microsoft Corporation
Systemnavn    DESKTOP-NIP1K2F
Systemproducent    Packard Bell
Systemmodel    EasyNote TS11HR
Systemtype    x64-based PC
System-SKU
Processor    Intel(R) Core(TM) i7-2630QM CPU @ 2.00GHz, 2001 Mhz, 4 Kerne(r), 8 Logisk(e) processor(er)
BIOS-version/dato    Packard Bell V1.12, 11-07-2011
SMBIOS-version    2.7
Version af integreret controller    255.255
BIOS-tilstand    Ældre
BaseBoard-producent    Packard Bell
BaseBoard-model    Ikke tilgængelig
BaseBoard-navn    Hovedkort
Platformrolle    Mobiltelefon
Sikker bootstarttilstand    Ikke-understøttet
PCR7-konfiguration    Binding er ikke mulig
Windows-mappe    C:\WINDOWS
System-mappe    C:\WINDOWS\system32
Startenhed    \Device\HarddiskVolume2
Landestandard    Danmark
Abstraktionslag for hardware    Version = "10.0.16299.371"
Brugernavn    DESKTOP-NIP1K2F\mrf06
Tidszone    Rom, sommertid
Installeret fysisk hukommelse (RAM)    8,00 GB
Fysisk hukommelse i alt    7,85 GB
Tilgængelig fysisk hukommelse    4,49 GB
Virtuel hukommelse i alt    9,71 GB
Tilgængelig virtuel hukommelse    6,61 GB
Plads til sidefil    1,86 GB
Sidefil    C:\pagefile.sys
Understøttelse af enhedskryptering    Årsager til mislykket automatisk enhedskryptering: TPM er ikke brugbar, PCR7-binding understøttes ikke, Brugergrænsefladen til test af hardwaresikkerhed mislykkedes, og enheden er ikke InstantGo, Der er registreret DMA-kompatibel bus/enheder, som ikke er tilladt, TPM er ikke brugbar
Hyper-V - VM-udvidelser af overvågningstilstand    Ja
Hyper-V - Udvidelser af adresseoversættelse på andet niveau    Ja
Hyper-V - Virtualiseringsaktiveret i firmware    Ja
Hyper-V - Forhindring af datakørsel    Ja
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2018 - 20:23 #9
Det er en Easynote TS11HR.
I video her kan man se hvordan den skilles ad for at rense blæser:
https://www.youtube.com/watch?v=KiVAj18S7xY&vl=uk
For en ikke så kyndig pc reparatør ville jeg ikke anbefale man gør det.
Jeg har selv renset besværlige pc'ere, men på min egen måde:

Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med fra bunden (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvor blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få en stor del af skidtet ud uden at skille den ad.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2018 - 20:26 #10
Kan du se blæser vingerne fra blæser i bunden, og har du en spalte hvor luft blæses ud?

#4 Hvilke tjenester trække store resurser i disk på joblisten?
Avatar billede MigMRF Juniormester
13. august 2018 - 20:27 #11
Mange tak :) jeg ser hvad jeg kan gøre, men tror jeg ender med at få en der er lidt mere teknisk til det
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2018 - 20:30 #12
Ok. Held og lykke med det :-)