Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. august 2018 - 09:44 Der er 26 kommentarer

Ændre disk navn i registreringsdatabasen

Jeg har skiftet maskine, hvilket har betydet at en harddisk har fået ny betegnelse, fra E til F.
Det betyder at flere programmer som er installeret på denne harddisk ikke fungerer optimal.
Jeg kan IKKE skifte disken betegnelse tilbage til E, men vil gerne kunne rette henvisningerne til det nye F.
Hvis jeg laver en søgning i registreringsdatabasen kan jeg få flere hundrede resultater.

Mit spørgsmål er så:
Findes der en work-around i registreringsdatabasen - eller et eller andet program som kan gøre det?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 09:59 #1
Hvis du har en disk med det nye system, og en gammel med det gamle system vil du ikke kunne få adgang til alle informationer før du installerer programmerne om. For selvom du måske har dem installeret på et separat drev vil der altid med nogle programmer blive skrevet  systemfiler til systemdrevet. Dette drev bruger du jo ikke mere da den nye disk har overtaget systemet. Her mangler simpelthen nogle filer for at køre programmerne optimalt.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. august 2018 - 10:11 #2
Det er den gamle harddisk som bare er sat i en ny maskine - selve windows disken er også kopieret (...men der skulle jo lige en ny licens til!)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 10:30 #3
"Kopieret" er det klonet du mener?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 10:40 #4
Har du så under boot et valg hvor du skal vælge hvilken Windows du vil starte på?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. august 2018 - 10:43 #5
Jeg undrer mig også lidt over betegnelsen "kopieret". Jeg kunne forestille mig, lige som du, at der er tale om "klonet". f.eks. vha. Aomei
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 10:44 #6
#5 Nemlig :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 10:49 #7
Kan du lige lægge et billede op af din diskhåndtering der viser drev?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. august 2018 - 11:04 #8
Ja. C-drevet er klonet med Aomei.

Men det er som sagt ikke muligt at skifte harddisken benævnelse.

Det der er spørgsmålet, er hjælp til hvordan jeg skifter benævnelsen fra E til F i registreringsdatabasen. Er der f.eks. nogle bestemte registreringer jeg skal rette i?

Jeg kan få over 1000 resultater hvis jeg søger på programnavn, og det er jo ret uoverkommeligt at rette i alle disse resultater.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 11:08 #9
#7 ?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 11:13 #10
Svar på #4?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. august 2018 - 11:17 #11
#7 : jeg har ikke hel forståelse af hvad det skulle gavne - jeg kan som sagt IKKE rette diskens benævnelse

Det jeg ønsker at at rette f.eks. flg: i registreringsdatabasen:
fra:
"E:\Program Files\Mitprogram\Mitprogram.exe"
til:
"F:\Program Files\Mitprogram\Mitprogram.exe"

enten via registreringsdatabasen selv, eller vi en elle andet program.

Men hvilke steder i registreringsdatabasen er det optimal at rette?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. august 2018 - 11:36 #12
Svar på #4?
Jeg har kun een windows opstart.
-----

Vi snakker lidt forbi hinanden - beklager.

Jeg har ingen ønske om at rette selve diskens benævnelse, kun at rette linkene i registreringsdatabasen.
Håber der er en genvej, så jeg ikke skal geninstallere de berørte programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 11:38 #13
Ok. Så kan jeg ikke hjælpe dig med dine ønsker.

Det jeg tænkte med diskhåndteringen var at nedlægge den gamle systempartition og få flyttet de andre drev opad så dit "nye" F drev blev til E drev igen  som det var før så henvisningerne passer til registreringen i den klonede disk. Men sådan hænger det jo nok så ikke sammen kan jeg forstå??
Det med at rette i registeret har jeg ikke nogle bud på.
Avatar billede Mikael Ekspert
19. august 2018 - 12:14 #14
MÅSKE er dette ikke korrekt, eller brugbart.. Men min gamle hukommelse husker svagt "noget" jeg engang gjorde ?? ;) ;)

Jeg klonede en eksisterende HD over på en ny HD.
Men jeg gjorde det via en helt anden computer og via usb/dock på begge HD.

Altså var både den gl. HD og den nye koblet op via usb på en anden computer under kloningen.
Da den nye klon blev installeret i den oprindelige computer, så var drev bogstaverne korrekte..
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 12:18 #15
Ja det virker Michael.
Men kloner man ikke hele disken og kun systemdrevet bliver der et drev i "overskud" når begge diske er monteret  i samme system.
Tror at dette er problemet her.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. august 2018 - 12:20 #16
Som det allerførste: HVORFOR kan du ikke ændre drevbogstav fra F: til E: ?
Hvis det blot handler om at flytte den enhed, der optager E: lige nu, så....

Med det sagt, så er det helt korte svar "glem det" - du får med 750% sikkerhed aldrig programmer til at køre stabilt ved manuelt at fedte rundt i registreringsdatabasen. Bare det, at du måske har forsøgt at starte nogle af programmerne, kan have lavet endnu mere kaos i det hele, så er det reelt ikke muligt at tilrette drevbogstavene, skal der installeres på ny.
Avatar billede Mikael Ekspert
19. august 2018 - 12:21 #17
#15.. Er ret enig.. Man kloner klart HELE harddisken..
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 12:27 #18
#16 Tror der ligger 2 system partitioner og roder i systemet, og så længe den gamle ikke er slettet vil det måske ikke lade sig gøre at ændre på dem?
Jeg har efterlyst et billede af diskhåndteringen, men har ikke fået det.

Jeg er enig i det nederste. Det er en håbløs affære.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 12:30 #19
#16 E kan være det gamle systemdrev der er låst mod at blive ændret på :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
19. august 2018 - 12:32 #20
Det er vel sjældent gået godt at smide en klon fra een computer over i en anden ??

Medmindre at de begge er 100 % ens hvad bl.a. hardware angår..

Lige bortset fra Linux, som kan håndtere det ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 12:38 #21
#20 Enig :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. august 2018 - 13:07 #22
#20 Det er der nu sjældent de store problemer med i dag. WIndows 10 er overraskende hårdfør i den sammenhæng.
Min egen maskine her har været igennem flere "umulige" opgraderinger, der alle burde have været god grund til at starte fra bunden, men den bliver ved med både at overleve - men tilmed også køre både stærkt og stabilt.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 13:11 #23
#22 Er det opgraderinger der også burde gå ud over licens fordi den bliver bedre?

Enig i at Win 10 er god til at tilpasse sig forskellige miljører, men vil stadig mene at en installation fra bunden må være at foretrække :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. august 2018 - 13:28 #24
Behovet for ny licens afgøres udfra et antal point. Et bundkort er X point, grafikkort Y point og ny disk Z point. Skifter du kun et eller to elementer, er det muligt, du holder dig under grænsen, men X+Y+Z overskrider. Så skal der enten aktiveres på ny eller lægges en ny nøgle på.

Men enig, der kan være mange ting, der taler for at starte forfra. For mit eget vedkommende har det bare være mere bøvl end gavn - det vil jo altid være en afvejning.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2018 - 17:59 #25
Hopper af her. Ser ud til det ikke bliver til noget.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
25. august 2018 - 13:13 #26
Vi kom langt omkring - som desværre ikke gav løsningen på problemet.

Jeg løste det akutte problem, ved at købe en dyr opdatering af det berørte program - men nu har jeg jo nu sidste udgave, og det er jo positiv ;-)
Tak for kampen!