Avatar billede michaelbn Juniormester
20. august 2018 - 13:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tælle forekomster i kolonne

Jeg har et regneark med nogle fodboldhold i kolonne A og B. Der er virkelig mange forskellige hold, men nu vil jeg gerne have Excel til at regne ud, hvor mange gange to hold har mødt hinanden.

Jeg kan i kolonne C lave en sammenkædning af A og B, og så skal Excel så tælle, hvor mange gange der f.eks. står DanmarkSverige, DanmarkNorge, SverigeTyskland osv. i kolonne C. Men den eneste måde, jeg lige kan komme i tanke om, er TÆL.HVIS, og da der er virkelig mange forskellige udfald i kolonne C, vil det tage alt for lang tid at sidde og oprette en formel for hvert enkelt udfald.

Så hvad er den smarte løsning her? Og kan det laves, så DanmarkNorge lægges sammen med NorgeDanmark, så jeg får et samlet antal for kampe mellem de to hold, uanset om det er udebane eller hjemmebane?
Avatar billede ebea Ekspert
20. august 2018 - 14:14 #1
En mulighed: Angiv den kombination du vil tælle, i F1 (i eks. i formlen).
=TÆL.HVIS($C$1:$C$100;"="&F1)
Avatar billede kim1a Ekspert
20. august 2018 - 14:14 #2
Løsningen på første del må være en pivot som selv giver de mulige udfald og kan tælle antal gange de er i skemaet.

Løsningen på anden del overvejer jeg stadig. Min indledende ide at at sammenkædningen både skal laves med en kolonne til A&B men også en kolonne til B&A, for så kan du slå op om B&A findes i A&B kolonnen. Jeg har dog ikke helt luret hvordan man så udnytter at det gør den.
Avatar billede ejvindh Ekspert
20. august 2018 - 14:19 #3
Du kan supplere med en tredje kolonne, hvor du i trækker følgende formel ind:
=TÆL.FLERE.HVIS($A$1:$A$8;A1;$B$1:$B$8;B1) + TÆL.FLERE.HVIS($A$1:$A$8;B1;$B$1:$B$8;A1)

(hvor jeg har antaget at du har 8 rækker, og disse ligger i a1:a8 og b1:b8