Avatar billede Nikolaj Forsker
23. august 2018 - 13:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ryd værdier

Hej Eksperter

Jeg har en række med fortløbende datoer starten i D7, E7, F7 etc.
Under hver dato har jeg en masse værdier.

Disse værdier ønsker jeg at fjerne såfremt at datoen i række 7 er ældere end dagsdato (fremgår i C1).
Er der mulighed for at få fjernet værdierne ?

På forhånd tak

Nikolaj
Avatar billede kim1a Ekspert
23. august 2018 - 13:59 #1
Er værdierne hentet fra et andet sted, så du kan skrive formler?

Altså hvis der er D8 står 7,2 er det måske en formel der siger =Ark4!D8 - ellers kunne du skabe dette "skal"-ark så er en form for kopi af dit eksisterende.
=hvis(C1<D7;ark4!D8;0)

Alternativt kan du lave en betinget formattering som gør skriften til samme farve som baggrunden i cellerne.

Slutteligt kan du lave en vba der sletter/gemmer de kolonner du har brug for.
Avatar billede Nikolaj Forsker
23. august 2018 - 14:48 #2
Værdierne er kun tal, men eks "10 aften"
hvor 10 er afdelings nr og aften er selve skiftet.
så kan nok ikke bruge formel løsningen, ydermere er antalet af række i ca 100.

Betinget formatering har jeg prøvet, og får da også gjort det "usynlig" men ud fra dato har jeg et uge nr og har kapaciteten for ugen på et andet ark, denne kapacitet skulle gerne blive mindre i takt med ældre dato ikke skal medregnes
Avatar billede kim1a Ekspert
23. august 2018 - 18:51 #3
Hvordan summerer den på noget der hedder "10 aften"?

Formel løsningen duer stadig, nyt ark hvori formlen står - så du har et ark der kun er en kopi af dit oprindelige ark, men hvor den skriver 0 hvis datoen er ældre end C1
Avatar billede kim1a Ekspert
23. august 2018 - 18:51 #4
Du kan evt. uploade en lille eksempel så vi kan vise dig hvad vi mener.
Avatar billede Nikolaj Forsker
24. august 2018 - 08:18 #5
I forhold til Formel løsningen, det vil kræve et ekstra ark.
et ark til selve indtastning/registring, og et andet ark med en HVIS-formel som henter indtastningen fra første ark såfremt datoen er nyere end dagsdato. Er det korrekt ?
så ska jeg lige rode lidt med det

Jeg bruger SUMPRODUKT til at tælle hvor mange folk der er eks "10 Aften" og så bliver antalet ganget med timer og en effektivitetsprocent. så er der et overblik over den aktuelle kapacitet til rådighed
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
24. august 2018 - 08:32 #6
Mon tæl.hviser kan bruges???

Jan
Avatar billede Nikolaj Forsker
24. august 2018 - 08:43 #7
Kim1a, jeg tror du har fat i noget med HVIS. jeg synes det giver god mening

tak for hjælpen