Avatar billede fileto Seniormester
23. august 2018 - 15:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fjerner jeg secure boot på en maskine der ikke kan boote på harddisken

Hej
Jeg har en hp computer der ikke kan boote fra hardisken. Den siger: "no bootdisk has been detectet".

Jeg har kørt disk- og memory chek og computeren siger ok.

Jeg har lavet en lille installationsusb og vil gerne have Hpen til at boote fra den men den booter ikke. Hvis jeg prøver at enable legacy boot services får jeg at vide at jeg skal disable secure boot.

Jeg kunne forestille mig at det er secure boot der forhindrer mig i at boote fra usb drevet.

Men hvordan disabler jeg secure boot når jeg ikke kan starte windows?

Jeg vil jo gerne installere windows på ny hvis det er nødvendigt, men jeg går ud fra at det skal gøres via et usb installations setup. Eller er der andre måder at installere windows på?
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2018 - 15:38 #1
secure boot kan slåes fra i BIOS - du må lede derinde, der er et eller andet sted noget med secure boot
Avatar billede fileto Seniormester
23. august 2018 - 15:42 #2
Nu er jeg kommet lidt videre. Jeg er gået i biosen og ind i security og secure boot configuration. Her har jeg sagt disable. Det virker dog stadig ikke. I boot menuen får jeg stadig at vide at secure boot er slået til.
Der et dog to punkter under secure boot
Key mangaement :
1. Clear secure boot keys
2. Key ownerschip - Hp keys.

Jeg er lidt usikker på hvad dette betyder så jeg vil gerne høre hvis nogen ved noget om disse to.
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2018 - 15:56 #3
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. august 2018 - 16:21 #4
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. august 2018 - 17:08 #5
Secure Boot slås fra - du skal ikke bekymre dig om de to options, dem skal du ikke bruge.

Prøv at finde et sted, hvor der står noget om "CSM" - denne skal slås til, og så burde det virke.

Eller også skal du lave USB-sticken om, så den er EFI baseret... Ved at konvertere sticken til EFI/GPT, vil den kunne håndtere Secure Boot- hvilket selvfølgelig kræver at det OS du har liggende på sticken er certificeret til Secure Boot.
Avatar billede posten Ekspert
23. august 2018 - 18:14 #6
hvis du ikke er sikker på din usb-pen er "lavet rigtigt"
su henter du rufus 3.1 https://filehippo.com/download_rufus/download/dfaf87e92694941e782486308f5bf658/
når den er hentet finder du din usb-key (min.4gb) og din iso-fil med windows
når der til sidst står klar i grøn bjælke ved du den virker 100 % se med her :

https://www.youtube.com/watch?v=psPWQy3-5B0
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2018 - 18:29 #7
Er der et OS på den HDD? Og har den kørt før, men er pludselig stået af?
Er der nogen lyde fra den?
Avatar billede fileto Seniormester
23. august 2018 - 18:58 #8
Tak for de mange input. Kigger lige på det og vender tilbage.
Avatar billede fileto Seniormester
28. august 2018 - 12:39 #9
Hej Ole Madsen.
Jeg vil prøve at lave en windows installations usb for den må vel være EFI baseret.
Tak til alle for input.
Avatar billede fileto Seniormester
30. august 2018 - 22:20 #10
Hej igen
Nu har jeg fået boot til at virke på USB. Det hedder ikke CSM på min HP men derimod Legacy boot options. Når jeg slår secure boot fra og enabler Lecacy boot options så får jeg lov til at prioritere Legacy boot devices. Nu spiller det. Endnu engang tak til alle for input.