Avatar billede perhans Novice
24. august 2018 - 16:17 Der er 3 kommentarer

Hvordan undgår man at Windows system tid opdateres af HW clock

Jeg har skrevet min egen klient til at opdatere tiden på en computer via en GPS enhed og det virker fint. Maskine hvorpå programmet kører har Windows 10 installeret, ingen dual boot, og har ingen forbindelse til internettet.
Mit problem består i at en gang i timen kan jeg konstatere at systemtiden, altså den tid der vises nede i højre hjørne, bliver opdateret (den skifter ca. 2 min bagud i tiden) og jeg har analyseret mig frem til at det er Windows der går ind og synkronisere med moterboardets HW clock. Det vil jeg meget gerne undgå da det ødelægger nogle andre ting som skal køre på den maskine. Hvordan kan jeg slå det fra?
Jeg har læst mig frem til at andre har dette problem når NTP ikke er sat op, men mit program udgør det jo netop for en NTP klient, men jeg har prøvet at alligevel sætte NTP op, som så fejler da der ikke er nogen NTP server, men det gør ikke nogen forskel.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2018 - 22:44 #1
det kan du ikke.
du skal hacke windows, lave det om ;:)
Avatar billede perhans Novice
25. august 2018 - 21:30 #2
OK, men kan man så sætte HW klokken fra mit C# program så system og HW klokken er den samme?
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2018 - 23:26 #3
ja, via programmering kan du godt sætte klokken til lige hvad du vil - men du skal ind og slå fra at windows henter klokken fra timeserver (den henter klokken derfra, udfra hvad land din computer er i)