Avatar billede Mikael Ekspert
28. august 2018 - 21:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Licens/aktivering win 10 pro (Skift fra 64 til 32 bit)

Jeg har fået en bærbar smidt i nakken. Med en aktiveret dansk Win 10 pro 64 bit. (Jeg har aktiveringskoden)

Nu har jeg så installeret samme Win udgave, men kun 32 bit på en anden HD. (Hentet fra Microsoft som ISO)

Så langt så godt.. Men det ser ud til, at Microsoft ikke godkender den 32 bit ??

Jeg TROEDE, at vi som i tidligere Win versioner frit kunne vælge 32 eller 64 bit. Så længe, at versionen er nøjagtig den samme.. ???

Burde aktiveringen i Win 10 ikke ligge lagret på bundkortet ??
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2018 - 22:47 #1
nej, du kan ikke lagre andre steder end en hardisk :)
Avatar billede hjolsen Ekspert
28. august 2018 - 22:49 #2
Hvis windows 10 har været aktiveret en gang på pc'en skal du undlade at indtaste aktiverings koder under installationen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. august 2018 - 06:09 #3
Aktiveringen er ikke fysisk lagret på pc'en, men bundkortet er registreret hos Microsoft.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2018 - 08:22 #4
der findes forskellige versioner af windows 10
education
professional
home
pro N

de højere/dyrere versioner af windows giver adgang til de billigere, men ikke omvendt (så har du en pro-licens kan du aktivere home, men ikke omvendt) - men som #2 skriver, bør du ikke skulle indtaste en nøgle - bar sæt maskinen på netværk mens du installerer, så bør den selv aktivere sig
Avatar billede Mikael Ekspert
29. august 2018 - 09:33 #5
Takker for svar.. Når jeg med et " 3 parts program" aflæser bl.a. aktiveringskoden, så er de helt ens på begge harddiske. Så ja. Når det er ens på de 2 harddiske ( Den med 64 bit, og den "nye" med 32 bit ) så ligger koden absolut ikke lagret på HD ???

Jeg undlod bevist, at aktivere manuelt, da jeg installerede 32 bit. Men trods flere dage på nettet, så vil Microsoft nu have den 32 bit aktiveret ?? Hvilket jeg har prøvet uden held..

Nå men nu KAN der jo være "fusk" med fra tidligere ejer ?? Jeg fik som nævnt smidt computeren i nakken ( Læs: Nærmest gratis )

Jeg har heldigvis ikke slettet den HD med 64 bit som sad i maskinen. Så fungere det ikke med den 32 bit HD, så ryger den gamle 64 bit bare tilbage i computeren.

Så vigtigt er det heller ikke, om den køre på 64 eller 32 bit.. Det var bare ikke nødvendigt med en 64 bit, da computeren kun har 3 GB ram. ( Som jeg ikke har planer om at ændre på )
Avatar billede Mikael Ekspert
29. august 2018 - 11:03 #6
Man bliver mere og mere glad for Win 10 ( Ironi kan forekomme ) ;)

Nu har de svaret det samme i flere dage under fejlfinding vedr. aktivering ??
https://i.imgur.com/ZsvsKfs.png
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. august 2018 - 11:20 #7
Avatar billede Mikael Ekspert
29. august 2018 - 11:36 #8
Nu har jeg sat den oprindelige HD tilbage i maskinen, (den med win 10 pro 64 bit)
Den ER aktiveret med en digital licens.

Jeg tror at jeg laver en "fejl 40" når jeg forsøger at installere en tilsvarende 32 bit version på en anden HD ???

Men HVAD ??? ;)

Billedet er på den medfølgende ( og monteret 64 bit HD )
https://i.imgur.com/c4v8rfG.png
Avatar billede Mikael Ekspert
29. august 2018 - 11:43 #9
Tænke og tænker ;)

MÅSKE er min "fejl 40", at jeg efter installationen af 32 bit win 10 pro, lavede min egen Microsoft konto ?? Og der nu går kuk i det hele..

Jeg kender ikke til, om der er tilknyttet en anden Microsoft konto til den oprindelige 64 bit ???
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2018 - 11:56 #10
Der er en link her som beskriver dit problem (det slåede mig at fejlbeskeden sagde at den ikke kan kontakte Microsofts aktiverings server):
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_licensing/error-code-0xc0020036/2df88f6b-a56d-4ec2-8a65-adf77d04fecf

Her står, at det ikke virker pga. en 1803 opdatering
Avatar billede Mikael Ekspert
29. august 2018 - 12:15 #11
#10.. Rent faktisk, så MENER jeg, at den ISO fra Microsoft netop var inkl. nyeste 1803 ??

Det giver iflg. dit link MÅSKE forklaringen..
Som jeg forstår det, så får man automatisk nyeste update inkl. til win 10 iso, når man henter direkte fra Microsoft ??

Hvilket forklare, hvorfor jeg EFTER installationen af den 32 bit, KUN har et minimum af update. Og ingen nye når jeg søger update manuelt.. ???
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2018 - 16:09 #12
Du har slet ingen fordel ved at køre 64 bit på en maskine hvor du kører ældre og små programmer, og som du selv siger så har du kun 3 GB ram at rutte med.
En 64 bit installation i idle bruger ca 3-400 mb mere ram for at køre. Jeg har både 32 og 64 bit maskiner med samme opsæt så dette er jeg sikker på :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2018 - 16:13 #13
Med hensyn til aktivering så forstår jeg ikke hvorfor den aktiverer når det er samme maskine du har den på. Jeg har selv købt en billig pc der på et tidspunkt var oppe i en 32 bit win 10 hvor den blev rullet tilbage til Win 8.1 32 bit.
Da jeg overtog den lavede jeg en nyinstallation med en 64 bit Win 10 da jeg i samme arbejdsgang opgraderede ram til 8 gb. Her aktiverede den automatisk uden problemer. Det skal dog siges at det var samme ssd som systemet kom ind på.
Avatar billede Mikael Ekspert
30. august 2018 - 06:23 #14
#12.. Ja er klar over det.. Rammen er dog ikke den direkte årsag til 32 bit, frem for de 64 bit. Men bare et forsøg på, at installere et 32 bit program på win 10. ;)

#13.. Ja jeg mener heller ikke, at KUN skift af HD er medvirkende til den manglende aktivering. Det plejer ikke at være nok til, at Microsoft opfatter installationen som: "En væsenlig ændring af hardwaren/Computeren" ??

Her er ikke engang rammen ændret ifht. 64 bit installationen. Hvilket jeg heller ikke har tænkt mig på den ældre computer..
Avatar billede Mikael Ekspert
31. august 2018 - 12:23 #15
Problemet er løst.. Jeg har nu en fungerende win 10 pro 32 bit.. Og aktiveret digitalt.

Hvad der har gjort forskellen, er jeg slet ikke sikker på ;) ;)

1. For at undersøge om det skulle være skiftet fra alm. HD til SSD, så kopierede jeg den gamle alm. HD (med den aktivet 64 bit) over på den nye SSD.
SSD blev monteret og alt virkede. Også at den 64 bit var aktiveret.
Så problemet skyldes næppe, at Microsoft opfattede den SSD som en "væsenlig hardware ændring" ??

2.  Startede så computeren op med win 10 pro 32 bit iso´en fra Microsoft.
Undlod at taste aktiveringskoden, som beskrevet.
Lod installationen køre med valget win 10 pro. (Nu bare 32 bit)

3. Oprettede/loggede på min Microsoft konto, og kørte resten af installationen.

4. Kørte derefter manuel update. Og BINGO. Har nu en frisk digitalt aktiveret win 10 PRO 32 bit.

Jeg ved som nævnt ikke 100 % hvorfor det nu virkede. Men jeg er ret sikker på, at den tidligere manglende aktivering, skyldes en "fejl 40" omkring punkt 3 ??
Hvilket gjorde, at min digitale aktivering ikke blev registeret på min Microsoft konto.
Hvor den tydeligvis nu er tilknyttet ;)