Avatar billede hyben Novice
31. august 2018 - 19:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Slet alt

Hej
Min søns pc skal sælges. Hvordan sletter vi alt på den,  bortset fra Windows 11
Avatar billede INK Ekspert
31. august 2018 - 20:25 #1
Det er jo nok smartest at sælge den med Windows 10 installeret. Foreslår derfor i laver et usb stik som anvist på denne side
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Ved at boote på denne usb-pind kan I slette alt på disken og så installere en frisk udgave af Windows 10.

Hvis man er meget bekymret, så kan man med eksempelvis Ccleaner wipe al free space på harddisken.
Avatar billede puren Ekspert
31. august 2018 - 20:33 #2
alt efter hvor hårdt du vil slette det.

jeg ville nok bare slette hele disken og installer windows forfra

under installation af windows skal du vægle til om du vil opdater eller lavet en brugerdefineret installeration (mener jeg de kalder det) og der kan du slette hele disken og installer windows igen
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. august 2018 - 20:37 #3
ActiveKillDisk er også en mulighed. Der er bare det væsentlige problem, at disken ikke kan slette sig selv. Man er derfor nødt til at sætte disken til en anden pc.
Så ink´s forslag er væsentligt nemmere.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2018 - 21:05 #4
Mener at Active Killdisk er en del af Hirens  Boot cd og den kan køres fra USB og cd så man ikke behøver at tage disken ud
Avatar billede posten Ekspert
31. august 2018 - 21:24 #5
Windows 11 er den da kommet ??
Avatar billede hyben Novice
31. august 2018 - 21:31 #6
Hej
Køber vil gerne, at Windows er på PC. Min søn vil gerne slette spil og andet privat. Han har spillet, brugt nemid og skolerelaterede logins.
Avatar billede puren Ekspert
31. august 2018 - 21:31 #7
posten >> tænker at 11 er en typo

men til alle de paranoide typer er der jo også DBAN (Darik’s Boot And Nuke) der tilbyder at overskrive disken med først nuller og så 1 taller og igen med nuller, det hele 35 gange
Avatar billede puren Ekspert
31. august 2018 - 23:00 #8
hyben >> du svare ikke på hvor hvor godt du vil sikre dig mod at disk bliver gendannet.  men som jeg skriver i #2 og ink i #1 så hent windows 10 MediaCreationTool og lav en USB pen med win 10 og installer det igen.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2018 - 05:50 #9
Windows 10 kommer med 'Nulstil Windows 10' hvor man kan vælge 3 metoder, Beholde fil og data, Fjerne alt og Fabriksnulstilling.

Og brug kun andre alternative såsom installationsmedium via usb eller Media Creation Tool fra Microsoft, hvis Styresystem er korrupt mv.

Til hurtig sletning alt af egne data og program, er, nulstilling af Windows 10 og vælge 'Fjern alt' bedst og hurtigst. Ingen yderligere indsats kræver, når man har nulstillet, ig valgt Fjern alt, så er det klar til næste bruger konfiguration og indstalling sf programmer mv., og fortsat god dag.

Resource:

#1: Nulstilling af Windows 10 vejledning
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026528/windows-reset-or-reinstall-windows-10

#2 Forklaring af valgene, tryk på Nulstil din pc, ig Fjern alt.
https://support.microsoft.com/da-dk/help/12415/windows-10-recovery-options
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2018 - 09:14 #10
En overskrivning af disken ville også for mig være et must når en pc skal til anden bruger. Så #1 med en overskrivning af den frie plads ville være en nem måde at komme over problemet.
Avatar billede hyben Novice
01. september 2018 - 10:14 #11
Tak for forslagene. Vi prøver løsningen fra Jørgen A B . Pc har været brugt til skolearbejde og spil, så tænker ikke, at total sletning er nødvendig.

Iben
Avatar billede hyben Novice
01. september 2018 - 10:59 #12
Og så blev jeg usikker. Når jeg er på

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026528/windows-reset-or-reinstall-windows-10
Bliver jeg spurgt, om jeg vil fjerne filer fra alle drev eller kun der hvor Windows er installeret. Der er 2 drev.
Hvis jeg trykker på Alle drev, sletter jeg så også Windows?

Hilsen
Iben
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2018 - 13:47 #13
Er der ekstra hdd (eller ekstra partitionering), hvor der forekommer flere drev, er sletning af indhold en vigtig handling.
Når Stifinder er åben, og du kan se andre hdd-drev, højre-klikke på drevet og trykke på formatter, og derefter trykker på Start (Hurtig formattering inkluderet som hak), vil formatering starte.

- Dette formattering handling, vil sikre, at du sletter filer og data på den valgte handling.

# Hvorefter Windows 10 nulstilling kan kun startes derfra med valgmulighed Fjern alt metoden.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2018 - 14:00 #14
Er man påbegyndt Nulstilling, er man på Windows 10 nulstilling, så kan du relativt være sikker, at du ikke sletter Windows, men kun dit eget data der bliver slettet.
Og intet er sket, så har du stadig et styresystem kørende, Windows 10.

- Kun hvis Windows 10 er standset midt i det hele af Nulstilling, blev sort og forekommer intet, at man ved brug af installationsmedium usb, kan reinstallere Windows 10 om.

# Så, håber det svarer spørgsmålet.