Avatar billede Camilla Krause Praktikant
02. september 2018 - 13:44 Der er 6 kommentarer

Kan man sikre alle navne (værdier) fremkommer i en række uden at skulle tælle?

Hej,

Jeg er vagtplanlægger og er træt af at tælle om jeg har alle medarbejdere med på en række (en række er en dag).

Er der en måde at hjælpe dette på?
Avatar billede kim1a Ekspert
02. september 2018 - 14:05 #1
Jeg tror vi har brug for mere info - har du blot brug for at tælle om der er skrevet noget i (f.eks.) 12 celler på en given række?

Hvis du har 12 medarbejdere i B til M (A er datoen/dagen), så kan du i N blot skrive =counta(B2:M2) så skal den skrive 12 hvis du har skrevet noget i alle kolonner.

Counta på dansk er tælv.
Avatar billede Camilla Krause Praktikant
02. september 2018 - 14:21 #2
Jeg har en række initialer jeg skal skrive på en række bestående af ca 40 koloner.

eks:

D. 25          VAGT          VAGT        VAGT          OSV
d. 26            PM              AC              JL                OSV

Her vil jeg gerne være sikker på at jeg huske alle initialerne (PM, AC, JL OSV)

Kan man på en eller anden måde gøre sådan så jeg kan trykke ned og vælge Initialerne og på den måde når de så bliver taget, så kan jeg se jeg har alle med?
Avatar billede ebea Ekspert
02. september 2018 - 16:55 #3
Prøv at gøre det lidt mere klart, hvad det er du vil.
Du vil markere de personer som du har på rækken, og så se hvem der er med! Men i forhold til hvad? Hvordan vil du skulle kunne se om alle er valgt?
Avatar billede kim1a Ekspert
02. september 2018 - 17:30 #4
Jeg tror desværre ikke Excel kan lave en løsning hvor din valideringsliste fjerner et sæt initialer når det er valgt i samme række, men du kan dog lave en løsning hvor du kun kan vælge mellem de initialer du har samlet set. Derefter kan du så lave en betinget formattering som farver linjen (eller evt. blot datoen) rød hvis du har dubletter i rækken.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. september 2018 - 23:42 #5
Med programmering i VBA skulle det kunne lade sig gøre, men det kræver lidt detaljer om de data, der skal vælges.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. september 2018 - 08:04 #6
forslag:

Lav en kolonne med alle initialer eks H
Lav en kolonne eks I, hvor cellerne henter de valgte initialer
lav en kolonne eks J, med formlen =Hvis(H1=I1;"";H1)

Lav valiening -> liste Brug kolonne J som liste, når den er tom er alle brugt!!

Jan
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Excel kurser for alle niveauer og behov – find det kursus, der passer til dig

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester