Avatar billede ErikHg Ekspert
02. september 2018 - 20:08 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 på HP Elitebook 8470p

Jeg har en stationær og en bærbar, begge med Windows 7 64 bit.
Den stationære er selvbygget, og den bærbare er en HP Elitebook 8470p.
Jeg tænker på at installere Windows 10 64 bit på den bærbare, for at prøve dette styresystem. Den bærbare købte jeg brugt i 2017, skiftede HDD´en ud med en SSD af mærket Samsung EVO 850 500 GB, og satte 8 GB ekstra RAM i således, at der nu er den maksimale mængde RAM installeret, nemlig 16 GB.
Så er det jeg spørger om der er nogen her på eksperten der ved om, eller har erfaring med, om denne HP maskine kan køre med Windows 10.
Jeg har kikket lidt på nettet men synes ikke rigtig at have fundet det jeg søgte.
På forhånd tak :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2018 - 20:38 #1
Kigget lidt på nettet hjælper ikke om at finde relevant oplysninger for dit bærbar.
Når man besøger HP's hjemmeside, og finder dit model, samt kigger på driver og software understøttelse, så er dit bærbar fuld understøttet til at have Windows 10 driver og software.
- Hvis du spørger mig, gå fuld om til Windows 10 med dit bærbar.

Resource fra HP
https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-elitebook-8470p-notebook-pc/5212907
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. september 2018 - 20:58 #2
Det var en positiv melding :-)
Det vil jo nok være værd at overveje. Jeg er ellers meget tilfreds med Windows 7 og har altid været det. Desværre er det i år ni år siden Windows 7 blev frigivet, og dermed stopper de løbende opdateringer inden så længe, men dette styresystem var jo yderst tiltrængt oven på den kæmpe fiasko med forgængeren Vista.
Jeg vil vente med Windows 10 på min stationære, da der på den er installeret flere ældre programmer, som jeg ikke er sikker på er kompatible med Windows 10, derfor vil jeg teste Windows 10 på den bærbare.
Takker for svaret.
Avatar billede mort1 Ekspert
02. september 2018 - 21:04 #3
Jeg "trak den også i ørerne" inden jeg upgratede fra W 7 til W 10, men har bestemt ikke fortrudt - Bare gør det
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. september 2018 - 21:40 #4
Det der bekymrer mig mest er, om de ældre programmer kan fungere med Windows 10. Det er ikke Microsoft Office der er årsagen til min skepsis, men mere et program fra firmaet Avery der hedder Design Pro 5, der kan bruges til at lave sine egne DVD-omslag. Dette kan installeres på Windows 7, om end man må anvende nogle små "cowboytricks". Også sammen med Windows 8 fungerer dette program.
Jeg har haft Windows 8/8.1 men det gik jeg fra, og geninstallerede Windows 7.
På et tidspunkt var der både installeret Windows 7 og Windows 8 i multiboot, på hver deres fysiske harddiske.
Windows 8 var for mig at se (endnu) et misfoster, og Windows 8.1 var et mislykket forsøg fra Microsoft på at redde stumperne, men da var løbet allerede kørt.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. september 2018 - 22:03 #5
De fleste programmer der virker på Windows 8 og 8.1 virker også på Win 10. Men du skal muligvis også her bruge cowboytricks :-)
For mig var Win 8 og 8.1 ikke et misfoster da jeg brugte Classic Shell der lavede brugerfladen om. Systemet som sådan fungerede fint og kørte lige så fint som XP jeg opgraderede fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. september 2018 - 22:04 #6
Og enig med hensyn til din bærbar der er fuldt underbygget med drivere til Win 10 :-)
Avatar billede posten Ekspert
02. september 2018 - 23:42 #7
#5 er enig med dig at classic shell er et vidunder vil ikke undvære den i min win 10
Avatar billede 450025 Ekspert
03. september 2018 - 04:10 #8
Er nok enig #7 posten. Det var en fin løsning en stund et vidunder, enig det også men det går fremover før eller siden blir nok den løsning borte..

I noen tilfeller når jeg stiller opp for andre, og svaret er det samme som svaret ditt, jeg bruker jo Win 10 noe av det beste jeg har hatt må si det, var ikke misfornøyd med Win7 men nå blir det som å Bakk i tid.

Jeg bruker et enkelt skrivebord faktisk ikke ulik Win7 eller 8.1 og det dekker fint mitt behov derfor jeg skriv (Win 10 er noe av det beste jeg har hatt) mitt skrivebord ser ut sådan ink et bilde fra mine hjemtrakter Norway.

https://ibb.co/h8LqfK
Avatar billede Mikael Ekspert
03. september 2018 - 07:18 #9
Når jeg tager så kæmpestore spring. ( Fx. at prøve en win 10 på en ældre computer ) Så installere jeg først på en tom HD.. Virker skidtet så ikke korrekt, så i med den gamle HD igen.. Virker det perfekt, så kan man jo altid kopier den nye installation over på den "gamle" SSD HD med Win 7.

Kalder det: "At gå med livrem og seler" ;) ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. september 2018 - 08:20 #10
#9 Det er netop også det jeg har tænkt på at gøre.
Jeg bruger ikke min bærbare så meget, Og der ligger ikke de store mængder af filer/programmer på den. Men jeg sætter en tom SSD i den. Jeg har nemlig en sådan liggende. Der vil jo ikke rigtig  være  nogen ide i at indsætte en almindelig HHD da SSD'en  er hurtigere. Det er kun for i første omgang at teste Windows 10.
Avatar billede Mikael Ekspert
03. september 2018 - 08:37 #11
#10

Jamen det er jo også fint.. Når du har en tom SSD liggende..
Tanken var bare at undgå, at miste den fungerende win 7, INDEN win 10 er testet.. ;)

Har selv lige installeret en Win 10 pro på en ældre bærbar for at se nærmere på win 10 som styresystem..

Jeg er dog endnu ikke helt overbevist win 10 fan ;)

Dog må jeg medgive, at den win 10 er fantastisk til at installere de nødvendige drivere på dén "ældre" bærbare.. Ikke en eneste driver måtte jeg efterfølgende selv finde og installere ;)
Avatar billede 450025 Ekspert
03. september 2018 - 09:02 #12
# 10 Mickael et fornuftig innlegg, bruk det man har vet du, men glem Win7 er mitt svar at du ikke er overbevist enda med Win10 godtar den,

Hvorfor kjøre rundt i en Masedes når en 2 CV kan gi deg den gleden fortsatt hadde jeg bare hatt en slik å god råd så, ok velge bort Win10 for meg aldri i Verden å jeg likte oppsettet ditt velkommen etter. Ha det godt Dere.
Avatar billede Mikael Ekspert
03. september 2018 - 09:12 #13
#12.. Ja, ja Arne ;) Hvis man som jeg kun har begrænset data på mit internet, så skal jeg virkelig passe på med win 10.. ( Jeg kan kun anvende 4G her )
Det data win 10 bruger til update KAN være voldsomt ved min data. Og bevares, man KAN manuelt lægge begrænsninger ind.. Men bestemmer slet ikke over update, på samme måde som i fx. win 7.  ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. september 2018 - 17:05 #14
Jeg har nu fået købt Windows 10 Pro 64 bit. Men der er desværre nogle problemer som jeg håber nogen her på eksperten kan hjælpe mig med at få løst.
Jeg vil meget gerne have Google som startside, men allerede der starter problemerne. Jeg har installeret Office 2010 Professional og vil gerne have Outlook-ikonet, Word-ikonet og Excel-ikonet op på skrivebordet.
Ligeledes vil jeg også gerne have computer-ikonet og ikonet for DVD-brænderen på skrivebordet. Ikonet for C-drevet er kommet på skrivebordet.
Jeg synes umiddelbart det virker rodet :-(

På forhånd tak.
Avatar billede mort1 Ekspert
05. september 2018 - 18:27 #15
For at starte et sted, så er her et kig på, hvordan du gør Google til din startside
https://www.google.dk/homepage/hp-edge.html
JEG GÅR UD FRA, AT DU BRUGER EDGE SOM BROVSER
De øvrige udfordringer er ikke vanskelige at klare, jeg hjælper gerne, men start med først at få "den rigtige startside"
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. september 2018 - 19:28 #16
Jeg takker for hjælpen :-)
Nu fik jeg i hvert fald Google som startside. Også ikonerne kom op at ligge på skrivebordet. Windows 10 er jo noget anderledes end Windows 7 og det forgængere.
Jeg vil sige at ved Windows 8/8.1 der gik det helt galt. Så det er rart at Microsoft indså fadæsen med udgivelsen af disse, og lancerede Windows 10 der trods alt er nemmere at have med at gøre. Jeg har for øvrigt bestilt et hæfte om Windows 10, så der bliver noget at studere.
Jeg har indsat din kommentar som løsning, men det kan godt være, at jeg alligevel løber ind i problemer og skriver videre i denne tråd.
Avatar billede mort1 Ekspert
05. september 2018 - 20:09 #17
Du er velkommen, jeg holder øje med tråden
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. september 2018 - 20:56 #18
Jeg takker :-)
Til min store glæde, kan det gamle program til fremstilling/udprintning af etiketter og omslag til CD/DVD godt køre under Windows 10 vha. de samme "cowboytricks" som med Windows 7. Programmet er omkring 10-12 år.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. september 2018 - 20:41 #19
Jeg har nu yderligere installeret programmer der har kørt under Windows 7 og tidligere også både Windows XP og Vista. Andre har kun kørt under Windows 7 da de pågældende programmer er af nyere dato.
Det der overrasker mig mest er, at forgængeren for Avery Design Pro 5, der hedder Avery Design Pro 2000 og kom frem helt tilbage i 1999, nemt - faktisk nemmere end efterfølgeren - lader sig installere. Det er dog nødvendigt med et par af de nok så berømte små "cowboystricks". Nero 12 blev uden problemer installeret, og det samme gjaldt Magix Music Cleaning Lab 17. Så jeg er indtil nu blevet glædeligt overrasket :-)
Jeg har yderligere nogle programmer, der skal testes med hensyn til om de kan installeres.
Avatar billede posten Ekspert
06. september 2018 - 22:41 #20
ved ikke hvad du vil med det gale nero når win 10 har 2 stk brænder programmer i sig ??? imgburn og movie maker
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. september 2018 - 23:19 #21
Jeg har brugt Nero  med Windows 7, og har været godt tilfreds med dette program. Jeg har jo først lige installeret Windows 10, og kender ikke ret meget til det.
Der er jo mange ting at undersøge og teste, derfor har jeg også installeret Windows 10
på min bærbare, så hvis der skulle ske noget, så er skaden uden betydning.
Jeg vil da helt sikkert undersøge de to programmer du nævner.