Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
03. september 2018 - 11:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Grøn farve vises ikke og printes heller ikke

Min Canon MG6650 er pludselig holdt op med at printe grønt. Alle farvepatroner er fyldte og 2-3 rensninger har ikke gjort nogen forskel.

Når jeg på pc'en (Dell Vostro) ser et pænt billede med rigtig flot grønt er farven perfekt. Når jeg så beder den printe det (Ctr+P) vises det billede, den vil printe og her mangler grøn totalt. Rød, blå og sort er fint - men grøn mangler. Både på skærmen og på det udptintede papir.
Så mon det er en fejl i pc'en, der skal løses?

mvh.
Jens
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2018 - 11:36 #1
Det må være en indstilling på din pc, hvis den fjerner farven både på skærmen og på printed - kig på din Canon-program og ser, om man kan fjerne farven på et eller andet måde?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. september 2018 - 12:07 #2
Det lyder som om man har leget med farveindstillingerne i printerdriveren, og har fået skruet helt ned for den grønne farve. Ind i driveren, og se hvilke "avancerede" farveindstillinger der er.

Og start med at skrive en testside ud på printeren - enten en standard windows test-side, eller direkte fra printeren, bare for at kontrollere at grøn rent faktisk virker på printeren...
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
03. september 2018 - 13:41 #3
Jeg skal måske tilføje, at det samme sker fra en anden pc, som benytter samme printer. Så på 2 forskellige pc'er sker det samme, at grøn mangler.
Og det skete ikke for 2 måneder siden, så et eller andet er sket.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. september 2018 - 13:55 #4
Stadig samme fremgangsmåde :-) - testprint fra printer bør vise om den KAN printe grønt eller ej (glem testprint fra Windows - den vil også lide under en evt. forkert driverindstilling).

Eller en evt. dyssetest, som 5700 serien har: http://ugp01.c-ij.com/ij/webmanual/PrinterDriver/M/MG5700%20series/1.0/DA/PPG/dg-c_nozzle.html
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
03. september 2018 - 15:08 #5
Dyssetest viser (vistnok) ingen problemer.

Jeg ved faktisk ikke hvordan jeg får en farvetestside udskrevet direkte fra printeren. Har kigget maualen igennem men kan ikke se, at det kan lade sig gøre.
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
03. september 2018 - 15:13 #6
har lige kopieret en pæn grøn side og den udskrivet korrekt - så printeren kan printe grønt.
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
03. september 2018 - 16:13 #7
Jeg opdagede, at det ikke specielt er grønt, der ikke printes. Ved hjemmesider med bokse, der har en baggrundfarve, printes baggrundsfarven ikke (hos mig)

Se fx https://www.forbrugerombudsmanden.dk/menu/cookies-forbrugerombudsmanden/

Der står nederst "Kunne du bruge siden", og så er der en blå boks med 'Ja' og en blå boks med 'Nej'. Og ingen af disse 2 boksfarver kommer med ud, når man printer.

Det er interessant om I oplever det samme, eller det kun er mig der misser baggrundsfarver i bokse. Prøv ovenstående link.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. september 2018 - 16:34 #8
Kunne du evt. prøve fra en anden browser?

Word, og så vidt jeg husker også internet explorer, har en indstilling for, om man vil printe baggrunden med eller ej.

Og hvis jeg ikke husker galt, findes samme indstilling også i visse printerdrivere...

D.v.s. - du skal ikke lede efter farveindstillinger, men "print background" indstillinger...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. september 2018 - 16:37 #9
I internet explorer

Gå i "Fil" menuen (tryk evt på ALT tasten, hvis dine menuer er skjulte).
Vælg Sideopsætning (page setup) - her er der en mulighed for at "Print background colors and images" (Jeg sidder ved en engelsksproget Internet Explorer :-)
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
03. september 2018 - 17:56 #10
ganske rigtigt. Man skal sætte hak i "print baggrundsfarver og billeder" i udskriftmenuen.
I øvrigt viste både ie, firefox og edge samme problem - så først da 'hakket' blev sat kunne man se se.
tak for hjælpen