Avatar billede TheYaXxE Juniormester
04. september 2018 - 15:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dårligt WiFi i lejlighed

Hej eksperter.

Jeg har en 100/100 Mbit forbindelse hos Stofa, men oplever store problemer med WiFi forbindelsen.
Når jeg sidder i min stue, hvor jeg primært bruger det trådløse net, forringes hastigheden markant og somme tider kan jeg overhovedet ikke tilgå internettet.

Min lejlighed er på 64m2 og alle vægge og loft er af beton, hvilket jeg tænker kan være en af faktorene for den dårligere forbindelse.
En anden faktor kan også være placeringen af min fiberboks (med indbygget router). Den er nemlig placeret inde på min soveværelse i yderste hjørne nede ved gulvet. Havde desværre ikke noget valg af placering grundet boligforeningen. :(

Udover WiFi i stuen, vil jeg også rigtig gerne have sat mit TV, spilkonsol samt arbejdscomputer. til via netværkskabel.
Jeg har derfor skudt et netværkskabel fra fiberboksen igennem væggen og ind i stuen.

Nogen idéer til, hvordan jeg får løst dette problem bedst muligt?

Min første tanke, var at slå routerfunktion fra i fiberboksen og skaffe mig en ekstern router som kunne sættes ude i stuen.
Eller er det måske bedre at bruge en switch + WiFi extender eller måske et acces point?

Her er en plantegning af min lejlighed, med placering af fiberboks + router, TV og arbejdscomputer:
https://imgur.com/a/YDspWIu
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. september 2018 - 15:59 #1
Du kan jo også välge det der hedder Home Plug. Via elnettet.
Avatar billede wjens Guru
04. september 2018 - 16:28 #2
Når du alligevel har skudt kabel ind i stuen, vil jeg bestemt anbefale dit eget forslag om at tilføje en ny wi-fi inde i stuen på netværkskablet og lukke for wi-fi på fiberboksen. Husk at den nye wi-fi skal sættes op som AP (accesspoint) så DHCP er slået fra.

Hvis ikke du laver meget tungt up/download på PC'en kunne den nok køre på wi-fi, ellers skal der også kable derover.
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
04. september 2018 - 19:38 #3
wjens: Super! :D Er der en router du vil anbefalde (gerne i hvid)? :)
Avatar billede puren Ekspert
05. september 2018 - 04:28 #4
kan ikke gøre det i hvid men ville anbefale denne https://www.computersalg.dk/i/4451879/rbd52g-5hacd2hnd-tc-716mhz-cpu

billede og fuld spec
https://mikrotik.com/product/hap_ac2

jeg har 10m gemmen 2 beton væge til min router og her er nattes test med min mate 10 pro mobil http://www.speedtest.net/result/a/4219629119

minus: den har indbygget antender, den er måske ikke så bruger venlig.

pluser: INGEN begrænsinger i måden du ønsker at lavet dit netværk på, fuld frihed på alle punkter, PRISEN (ikke set en router der kan alt dette til så lille en pris)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. september 2018 - 07:12 #5
Til information. Har selv Stofa og bad om at få slukket for det Wifi som Fiberboksen laver. Det kunne de kun hvis DHCP funktionen også blev slukket. De hænger åbenbart sammen. Tænker bare det er nyttig information til opsætning af din nye wifi router som jeg vil mene både skal fungere DHCP og Wifi hvis altså din Stofaboks er ligesom min.
Avatar billede wjens Guru
05. september 2018 - 09:16 #6
TheYaXxE:
Du kan bruge næsten alle gængse routere. Undgå de billigste når du har så god en forbindelse. D-Link Wireless N300 DSL-2745 er hvid, men der er mange.

Rune:
Det vigtige er bare at der kun er en aktiv DHCP i et netværk og at den skal sidde "yderst" - typisk i boksen fra leverandøren.

Valg af wi-fi og DHCP har jeg indtil nu kun set uafhængigt valgbare. Men hvis Stofas router er sådan og man vil fravælge den indbyggede wi-fi, så sæt en privat router (med DHCP) som næste boks kablet direkte efter Stofas boks. Alt andet f.eks. printere, tv, osv., sættes til den private router. Så kører alt grej på den samme DHCP.
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
14. september 2018 - 19:05 #7
Tak for svar alle sammen. :)

Da mit netværkskabel kommer ud helt nede ved gulvet, tænker jeg at den bedste løsning ville være en switch nede ved gulvet og så et access point længere oppe på vægen/loftet?

https://imgur.com/a/ssiPWZr

Andre har anbefaldet en PoE switch og en Ubiquiti Networks UniFi Trådløst PoE Access Point.

Er det noget I også vil kunne anbefale?
Avatar billede wjens Guru
14. september 2018 - 19:42 #8
Enig, sæt switchen som det passer bedst og lidt "usynlig".
AP op på væggen eller loftet så ikke noget dæmper signalerne.

Jeg har PoE switch og Unifi installeret, fungerer fint, men PoE er lidt en dyr løsning, hvis du ikke har andet det skal bruges til. En fordel ved PoE er, at du ikke behøver en adapter og 220V i nærheden af AP, så det ser pænere ud. Kan du få netværkskablet til en Unify ind i væggen/loftet er den yderst diskret at se på.
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
09. november 2018 - 01:23 #9
Endte med at købe en Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE :)

Ang. en switch har jeg fundet disse to. Er det nogen i vil anbefale?
* D-Link GO-SW-5G
* D-Link DGS 1005D

Skal gerne kunne trække 4K streaming og gaming (PS4)