Avatar billede ksor Mester
05. september 2018 - 14:23 Der er 7 kommentarer

Mystisk reaktion efter års brug !!!

Jeg har en ældre Lenovo ThinkCentre, som jeg har brugt i bryggerset i årevis til at håndtere min backup.

Jeg "styrer" den fra mit kontor, og tænder for den med WakeOnLAN og så åbner jeg Remote Desktop.

Efter min seneste opdatering af Windows 10 1803 - build 17134.254 smadrede denne opdatering mit netværk, så computerne ikke kunne finde hinanden (åbne Remote Desktop). Det har jeg nu næsten fået styr på igen, men den Lenovo maskine skal nu have trukket 240V kablet ud for at jeg kan tænde den via LAN.

Der er godt nok lys i Rj45 bøsning bag på, men den reagerer ikke på en "Magic Pack" før jeg har haft 240V kablet trykket ud til lyset i RJ45 stikket går ud - i med 240V kablet igen - og SÅ kan jeg igen bruge WakeOnLAN !

Sådan har det ALDRIG været førhen !

Hvad er der galt ?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2018 - 14:43 #1
se i kontrolpanel / strømstyring
sæt fx usb til ikke at slukke for at spare strøm, og sæt andre til minimal strømsparing / maks effekt.
Avatar billede ksor Mester
05. september 2018 - 15:29 #2
Jeg synes jeg har prøvet alle varianter af de flueben der.

De maskiner jeg har, hvor WOL virker har fluebenene på fanen Strømstyring i øvrigt INGEN betydning - de kan være sat eller ikke - det er ligemeget.

Det specielle er, at 240V kablet skal tages ud til RJ45 lyset slukker - det er noget nyt, og det ødelægger jo hele ideen i WOL.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2018 - 15:42 #3
Sæt et tænd/sluk ur på til pc, og lad den være slukket fra fx 01:15 til 01:30 hver dag
Avatar billede ksor Mester
05. september 2018 - 16:27 #4
Du skulle el ikke tilfældigvis være i familien med Storm P. ? ;-))

Det er snarere en eller anden driver, som er problemet, meeen hvilken og hvor fås den ??????
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2018 - 17:11 #5
Du kan prøve en systemgendannelse tilbage til før opdateringen. Hvis det virker, så er opdateringen problemet - hvis ikke så stirrer vi os bare blinde på den som årsag.

Jeg er desværre ikke i faml med den gode mand, men går ofte efter en lavpraktisk løsning som virker til en anden løsning dukker op. Som programmør for år tilbage arbejdede jeg efter KISS princippet Keep It Simple, Stupid.
Avatar billede ksor Mester
05. september 2018 - 19:48 #6
Der er ingen tvivl om, at det er opdateringen, da det hele jo fungerede FØR opdatering. Jeg kan desværre ikke gendanne, da opdateringen fra 1709 til 1803 OGSÅ ødelæger gendannelsespunkerne - det er prøvet !

Jeg kan ikke forestille mig, at opdateringen også laver om på BIOS, men jeg vil prøve at resette til "Factory Settings" og så tilrette de småting, som jeg ved skal ændres.

Umiddelbart kan jeg se, at drivere til Seriel PCI-port og simple kommunikation er slettet - så de foøl i hvertfald ikke med i 1803 build 17134.254
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. september 2018 - 21:53 #7