Avatar billede visto Professor
08. september 2018 - 13:51 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Få reetableret gammelt ikon for .docx filer

For ca. 1 1/2 uge siden blev på min computer det velkendte ikon med blå farve og et W for .docx filer ændret til et gult  ikon, som ser ud ligesom de gule mappe-ikoner men med tilføjelse øverst til højre af et gråt kvadrat indeholdende fire felter, der har henh. en grøn, gul, blå og rød prik i midten.
Ikonet er kun ændret i Stifinder, ikke på proceslinjen eller i startmenuen.

Jeg vil gerne have det gamle Word-ikon tilbage. Hvordan får jeg det?

Jeg har prøvet bl.a. denne opskrift, som ikke gav det ønskede resultat:
https://www.windowscentral.com/how-reset-icon-cache-database-windows-10

Jeg kører Windows 10 og Office 2013.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2018 - 14:09 #1
Prøv: Indstillinger -> Standardapps -> Vælg standardapp efter filtype.

Her kan du ændre *.docx og sætte den til Word.
Avatar billede visto Professor
08. september 2018 - 15:12 #2
.docx stod allerede til Word. Jeg gentog valget for en sikkerheds skyld, men det ændrer intet.
Avatar billede visto Professor
08. september 2018 - 15:25 #3
Har også prøvet at reparere Office installationen vha. installations CDen, forgæves.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2018 - 15:42 #4
Er din Windows 10 en "ren" installation, eller en opgradering?
Avatar billede visto Professor
08. september 2018 - 15:52 #5
Den oprindelige installation var 8.1, hvor jeg mens tid var opgraderede til 10, hvis det er det du mener.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2018 - 16:02 #6
Avatar billede visto Professor
08. september 2018 - 16:45 #7
Det er tre år siden jeg opgraderede til W10, så det kan undre, at opgradering skulle forårsage problemet, der først viste sig for en uges tid siden.

Jeg prøvede alligevel følgende fra dit link:
1) tjekkede at ikonet var i {90150000-0011-0000-0000-0000000FF1CE}, og det var det
2) slettede docxfile i HKEY_CLASSES_ROOT, prøvede også, som foreslået herefter at åbne en .docx fil via højreklik

Ingen ændring.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2018 - 17:17 #8
Sidste input fra mig:
Start en eleveret kommandoprompt og kør følgende:

taskkill /f /im explorer.exe
cd %UserProfile%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer
del *.db
explorer

Vær ikke bange - det ser måske lidt sort ud, men der sker ikke noget :-)
Avatar billede visto Professor
08. september 2018 - 18:16 #9
Jeg forstår dig som:
Kør kommandoprompt som administrator.

tast først
taskkill /f /im explorer.exe [enter]
tast så
cd %UserProfile%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer [enter]
tast så
del *.db [enter]
tast til sidst
explorer [enter]

Det er det, jeg har gjort - ingen ændringer.

Jeg er pessimist mht til at afinstallere og installere Office, men vil nok prøve det. (Men nu vil jeg lige først høre, om jeg har gjort det som du mente, jeg skulle gøre.)

Når det så er gjort, kører jeg det nyeste image af C-drevet på (kører med partitionering for at have denne mulighed). Det burde vel klare problemet...
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2018 - 19:07 #10
Hvis du har Office med licens, vil jeg da foreslå en reinstallation.

Husk at genstarte efter at du har afinstalleret

Jeg forstår ikke det med at lægge et image på
.
Avatar billede visto Professor
08. september 2018 - 20:00 #11
Jeg prøver reinstallation af Office, har licens.

Ang. image: Jeg har to partitioner: C: med Windows og programmer, D. med alle mine personlige filer. Jeg tager jævnligt et image med Paragon Backup & Recover (der findes mange programmer til den slags), som er en komprimeret kopi af C-drevet, som jeg gemmer på D-drevet. Hvis et eller andet går helt galt - som nu med ikonet - så kan jeg smide imaget fra D-drevet tilbage på C-drevet, og så er jeg 100% tilbage til tidspunktet for hvornår jeg lavede imaget. Det har reddet mig adskillige gange...Det kræver så selvfølgelig, at alle ændringer foretaget på maskinen, siden imaget blev lavet, skal gentages, men det er til at leve med, hvis man får rettet fejlen.

Jeg vender tilbage med resultat.
Avatar billede visto Professor
08. september 2018 - 21:05 #12
Reinstall af Office hjalp som forventet ikke. Troede det var noget mere generelt med Windows.

Jeg har så prøvet at køre tilbage til to images fra henh. 25. august og 22. juli (jeg er stensikker på, at ikonet var korrekt 22. juli). I begge tilfælde var .docx ikonet ikke den i det oprindelige spørgsmål beskrevne mappelignende, men blot et blad med tre linjer, altså et ret tomt ikon. Så problemet er altså spadestikket dybere end Windowsinstallationen - hvilket jeg med min imageløsningsmodel ikke nogensinde har oplevet (dvs i mere end 20 år).

Jeg havde forventet, at ikonet ville være korrekt i de tidligere images med mulighed for at det ville blive forkert med nyere Windowsopdateringer, men alle mine forestillinger har ikke holdt stik.

Hvad pokker kan det så være?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2018 - 09:32 #13
Hvis du højreklikker på dit ikon du vil ændre kan du her vælge egenskaber-tilpas-skift ikon?
Avatar billede visto Professor
09. september 2018 - 10:22 #14
Jeg tror det du beskriver kun gælder for genveje, for når jeg højreklikker på en fil, er der ikke hverken nogen Tilpas eller Skift ikon mulighed. Der er mulighed for at skifte det program, som man vil åbne filen med, og jeg har prøvet at genvælge Word, men heller ikke det hjælper.
Avatar billede visto Professor
09. september 2018 - 10:53 #15
Så fik jeg det endelig til at virke. Det var den med at slette .docx i HKEY_CLASSES_ROOT, der virkede. Man skal efter sletningen højreklikke på en Wordfil og genvælge, at den skal åbnes med Word.

Når jeg ikke fik det til at virke første gang jeg prøvede, var det fordi der i HKEY_CLASSES_ROOT ikke var noget, der hed .docx men derimod docxfile, og den hjalp det ikke at slette. Men .docx er kommet efter at jeg restorede fra mit nyeste image. Så tak til e-jensen for linket (og tålmodig hjælp).
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2018 - 12:29 #16
Ok