Avatar billede Tenletters Juniormester
10. september 2018 - 09:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilket programmeringssprog med GUI + mysql?

Det er efterhånden år og dag siden jeg sidst har leget med programmering, og i mine dage brugte vi Delphi og Excel som lokal database.

Så hvad bruger man nu om dage? Hvis man nu ville lave et simpelt program med et par knappe, felter og forbindelse til en mysql-db, hvilket sprog / program bruger man?
Avatar billede Slater Ekspert
10. september 2018 - 09:51 #1
Der er mange, mange muligheder, og det kommer meget an på hvilken sprogstamme du foretrækker, hvilke platforme det skal understøtte, særlige krav og om performance eller hurtig udvikling er vigtigst.

En åbenlys mulighed for GUI-udvikling er .NET, hvor du har frit valg mellem de adskillige sprog det understøtter, f.eks. C#. Det kræver bare lidt ekstra at få det til at virke på andet end Windows.

Ellers har Python masser af GUI frameworks tilgængelige, og med Electron er det også blevet muligt at bruge Javascript til at lave cross-platform GUI-programmer.
Avatar billede Slater Ekspert
10. september 2018 - 09:55 #2
Og der er nok flere herinde der vil myrde mig, hvis jeg ikke nævner at Java naturligvis stadig er en mulighed. Det er bare min opfattelse, at færre og færre mennesker har Javas runtime engine installeret på deres hjemmecomputere, hvilket er påkrævet for at køre programmerne.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2018 - 10:12 #3
jeg ville køre xampp ind som motor, og med fx wordpress som front, og så php for resten. Det kan let flyttes, og tilgang via browser er almindeligt kendt.
For den sags skyld kan det køre fra et usb-stick, så man kan have en præsentation med rundt.
Avatar billede Tenletters Juniormester
10. september 2018 - 10:41 #4
@Slater:
Med .NET med du så f.eks. Visual Studio? De videoer jeg har set ligner gamle Delphi (pascal) en del.
Avatar billede Slater Ekspert
10. september 2018 - 11:38 #5
Visual Studio er IDE'en, altså programmet du bruger til at skrive koden, debugge, compile osv. Det er absolut det mest almindelige at bruge til .NET, og også klart at anbefale til de fleste på grund af den formidable code intelligence der er. Men det er altså ikke strengt nødvendigt at bruge det. Du kan sagtens skrive koden i enhver editor og bruge enhver .NET compiler til det.

Men altså, kort af det lange: ja, jeg mener Visual Studio. Som fås gratis til privat brug, skal det nævnes.
Avatar billede Tenletters Juniormester
10. september 2018 - 11:57 #6
Super, takker ^^
Avatar billede puren Ekspert
11. september 2018 - 00:57 #7
lidt sent til kampen men

Delphi er et dejligt sprog som også kan snakke med mySQL så ingen grund til at skifte, men hvis det bare er for at lære et sprog mere så havde jeg nok taget PHP
Avatar billede Slater Ekspert
11. september 2018 - 08:33 #8
#7: Jeg arbejder selv primært med PHP, men det er altså ikke særlig godt til GUI-programmering. De GUI compile tools der findes er generelt elendige. Og det er altså ikke alt et webinterface kan erstatte.
Avatar billede Tenletters Juniormester
11. september 2018 - 08:44 #9
@puren:
Jeg har altid været glad for delphi/pascal, men hvilket program bruger man nu om dage? Jeg brugte delphi 7 sidst, og der var ikke mulighed for mysql så vidt jeg husker.