Avatar billede Bordeaux Juniormester
23. september 2018 - 13:32 Der er 7 kommentarer

Certifikatfejl

Her i dag fik jeg en gammel stationær pc gratis.
Alt (set bort fra dette problem) ser ud til at virke fint og den er vidst nyformateret. Computeren kører på Vista.
Men når jeg prøver at gå ind på hjemmesider i IE får jeg certifikatsfejl.
Og browseren vil ikke lade mig downloade noget (f.eks. en anden browser)
Der var en 60 dages prøve på Norton så har scannet computeren uden at finde noget.

Googlede lidt og det ser ud til at jeg skal opdatere certfikater. Er dog usikker på hvordan jeg gør dette? Og evt. hvordan jeg finder de rigtige?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2018 - 13:50 #1
certifikaterne er noget som webserverne har
du skal opdatere din browser.

du siger den ikke vil downloade...
det kan ikke passe

se om du kan få chrome ned

og forslag 2 er at du helt glemmer det, fordi vista er noget gammelt lort.
læg en win10 på maskinen :)
Avatar billede Mikael Ekspert
23. september 2018 - 14:16 #2
Tjek år og dato visningen på computeren.. Hvis den er "helt gal" så ret den og prøv igen.. Evt. skal bios batteriet udskiftes ;)
Avatar billede Bordeaux Juniormester
23. september 2018 - 17:10 #3
Har nu prøvet at overføre browser installationer over med et eksternt drev (Vil stadig ikke lade mig dl noget). Det gik op for mig at de nyere installations filer ikke er understøttet, så fik en ældre version af chrome til at virke.

Samme problem, den siger "denne server kunne ikke bevise, at den er www.google.com, da operativsystemet på din computer ikke har tillid til sikkerhedscertifiktatet. "

År og dato ser ud til at stemme.
Hvad har bios batteriet med noget at gøre?

Jeg har desværre ikke en cd med windows.
Måske jeg bare skulle prøve at hente Linux :P? Er det til at finde ud af ?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2018 - 18:12 #4
Windows Vista har start cyclus 25. Januar 2007 og havde sluttet Support 13. April 2010.

Er du heldig, kan du ved hjælp af dotnet 4.0 og måske hele vejen til dotnet 4.5 (evt. 4.6 og 4.7.2) kan man installere IE - Internet Explorer 10 (måske endda IE11).
Alene at have IE10, bringer du dit enhed til sårbarhed mange fakske sites, da browser ikke understøttes længere med IE10, så, hvorfor Norton beskyttelse vil være forgæves.

Men alt dette vil være forgæves, da systemet er allerede anlagt som sikkerhedsrisiko, og får intet support, det sluttede i 2010.

Hvis du har sådan en ældre system, kan du gemme det, som museums genstand. Hey, måske vil det være samler værd en dag 🤓

Disse ældre systemer får ikke fuld ud understøttelse til Windows 7 eller til Windows 10, da driver og software vil ikke være tilgængelig (meget få, hvis man er heldig). Mange tekniske fejl of ingen fuld ud patch med cpu og mange ikke understøttet system enheder.

Ergo, gem det væk eller skråt det for nyere enhed.
Avatar billede falster Ekspert
23. september 2018 - 18:42 #5
Af ovennævnte og andre gode grunde kan det f.eks. anbefales at prøve at skifte til Linux Mint.

Med nyeste version (19) får du - med stor sandsynlighed - noget "moderne", der virker.

Udgaven kan vælges (MATE, Cinnamon eller Xfce), men Xfce er vist den mindst krævende.
Avatar billede Mikael Ekspert
23. september 2018 - 18:59 #6
#3  Bios batteriet er bl.a. det som sørger for at tid, dato og året stadig stemmer, når computeren er lukket ned og uden strøm udefra.

Fx. vil en biostid på 1-1-2000 forvirre certifikater, så de ikke længere fungere før dato genindstilles manuelt.
Avatar billede Mikael Ekspert
24. september 2018 - 11:01 #7
Jeg har også en Vista sp2 på en af mine computere..

Så prøv, at hente Chrome browseren på dette link fra en ANDEN computer. Og gem installationsfilen på en usb stick. Og kør den istedet på Vista computeren via usb.

Det BURDE fungere.. Og ja, du får besked om, at Vista ikke opdates af Chrome. Men det er så en anden sag.. ;)

https://www.google.com/intl/da_ALL/chrome/