Avatar billede hkv Forsker
24. september 2018 - 16:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Wifi hotspot

Min kollega er af en Telenor medarbejder blevet overtalt til at købe en Huawei E3372 4g dongle, og medarbejderen har også installeret donglen. Det virker som det skal, men mit spørgsmål er: Kan denne dongle bruges som wifi hotspot, således at min kollega kan koble sin printer på dette wifi. Donglen dukker nemlig ikke op i netværk og delingscentret. M.v.h. hkv
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2018 - 16:58 #1
donglen er kun en enhed - når du laver et hotspot, så skal der bruges 2 (fx på mobiltelefon, den bruge mobildata ud på nettet, og sit wifi-kort som router)
donglen har ikke en router-del - men man kan købe en router, der kan bruge donglen til internet (evt kun sim-kortet), og så skal alle (også pc) på nettet via routeren.
se fx på https://www.avxperten.dk/4g-router/
Personligt er jeg ikke meget for dem, der kører på batteri - en strømforsyning giver ikke dårlige nerver når en stor fil skal hentes/sendes sidst på dagen.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. september 2018 - 21:45 #2
Hvis kravet er at der skal være wifi hotspot burde medarbejderen eller din kollega have valgt noget andet. Telenor har helt sikker en løsning til det. Du skal bede om en WiFi router. Det er så en man normalt har stående stationært, den er ikke så nem at rykke rundt med som en dongle. Dongler er lidt på vej ud, idet man som mobil løsning normalt bare laver wifi deling fra sin mobil.
Avatar billede hkv Forsker
25. september 2018 - 09:29 #3
Sagen er den, at min kollega har haft internet hos Stofa, med en ganske almindeling trådløs router. Så sker der noget med hans bærbare pc, og han kører til et Telenor center, og de hjælper ham med det. Samtidig overbeviser de ham om, at han skal ha ovennævnte dongle i stedet for hans tidligere løsning. Han opsiger derfor sit Stofa bredbånd, skal sende routeren retur, og har nu kun donglen sat i. Som skrevet fungerer det fint med bredbånd på den bærbare pc, men der er nu ikke andre enheder, ej heller hans printer, der kan kobles på nettet.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. september 2018 - 09:34 #4
Det lyder som en såkaldt "kanon-sælger" hos Telenor. Hvis han bare skal bruge det derhjemme er nr. 1 en alm. internetforbindelse via kabel og så en trådløs router. Tiden er løbet fra "dongler".
Han må ud af det telenor abonnement og tilbage til Stofa.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2018 - 09:45 #5
telenor HAR mobile routere - bare få dongle byttet
https://www.telenor.dk/shop/internet/billigt-mobilt-bredbaand/?icid=mobilt-internet-6col
hvis der er en defekt på pc's wifi, så sæt en mikro-usb wifi i
https://www.av-cables.dk/usb-wifi-stik/wireless-usb-dongle-150-mbps.html
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2018 - 09:48 #6
telenor ser ud til at have 60gb/md på deres mobil-data - hos stofa kabel er det langt mere, langt hurtigere.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. september 2018 - 09:59 #7
#5 Ja men hvorfor bruge mobilt internet der er mere ustabilt og normalt med begrænset datamængde. Det er en nødløsning. Medmindre behovet er meget begrænset og man kan nøjes med en lille pakke.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2018 - 11:32 #8
#7 jeg har det via telefon-abb som reserve til det kablede (hvis nu yousee går ned eller graver et kabel over) - har fri data på mobilen (dvs 1000gb/md) og bruger ca 6gb/år (overkill)
Avatar billede hkv Forsker
04. oktober 2018 - 17:03 #9
Sagen er nu afsluttet. Routeren var ikke blevet returneret, og er nu taget i brug igen.
Abonnementet på Donglen er opsagt og pengene for donglen er refunderet.
Mange tak for alle input.
Hilsen hkv