Avatar billede charlotteh Praktikant
27. september 2018 - 14:50 Der er 4 kommentarer

Problemer med at få billeder ud af iPhoto

Hej

Vi er løbet ind i en række problemer som griber ind i hinanden og som så umiddelbart bliver for tekniske for os.

Første udfordring: Vi vil gerne have formateret vores iMac og vi skal jo så have tømt computeren. Dette viser sig dog at give grå hår i forhold til vores billeder.

Anden udfordring er at få alle billeder ud af iPhoto....
- Lavede på et tidspunkt en opdatering der gjorde at billederne kom ind i Fotos. Så fik vi hjælp til at få det hele flyttet tilbage i iPhoto, da vi arbejdet med at dele alle vores billeder ind efter begivenheder. Men det fylder jo så dobbelt på computeren.
- Spørgsmål: Jeg har dobbeltjekket og alle billeder er i iPhoto. Så kan jeg vel godt på en eller anden måde slette Fotos og tilhørende billeder så det ikke fylder?

Men den helt store udfordring er at få billederne ud af iPhoto.
Jeg har google og har efter diverse videoer prøvet at eksportere. Men det giver forkert dato på de film vi har. Men tror jeg har fundet ud af at jeg kan trække dem ud "mappe vis"/begivenhed. Og stadig få dem i original størrelse og datoen er rigtig.

Derudover har alle billeder fra før 2010 dato med 2010(2010 får vi computeren og har da hentet alle billeder over på iMac'en)
Inde i iphoto i de forskelllige begivenheder kan jeg se de rigtige datoer. Men når jeg vil have billederne ud, får jeg den forkerte dato som Master indeholder....
Hvad gør jeg?
Har forsøgt at google lidt med ikke helt funder løsningen. Vi har 50000 billeder og det er vel i hvert tilfælde vel 1/4 med forkert dato.

Vi ønsker at samle vores billeder både dem fra computeren og dem fra vores telefoner (både min og min mands) vi har undersøgt lidt og tænker at gå med google foto.
Kan det lade sig gøre med en konto hvor begge telefoner uploader til?

Skal vi være lige glade med datoerne og så selv lave et datosystem i album når vi uploader til google foto?
Ønsker ikke at ændre dato på billederne enkeltvis men kan det lade sig gøre med flere af gangen?
Når vi har hentet billederne ud af iPhoto i fx en mappe på skriveboeder og uploadet dem til google foto skal vi så gennem mappen med alle billeder et sted? Eller hvordan griber vi det an i disse digitale tider. Vi kender ikke umiddelbart nogle som på den måde har samlet alle deres billeder online.

Håber det giver mening og der findes en der har tid og lyst at give et par råd.

/Charlotte
Avatar billede Anders Seniormester
27. september 2018 - 15:24 #1
Hvorfor ikke bare bruge photos og iCloud, her kan i dele billeder og beholde alt infoen fra iphoto. Den tager backup og gør at alt kan ses på alle dine enheder selvom de ikke har billederne liggende.
Der er nogen måder at få billederne ud af iphoto men de er somregel ikke fuldstændige fordi jeg tror iphoto gemmer noget af dataen i deres egne meta tags i billederne. Den letteste måde at få det hele ud er at højre klikke på iphoto.kateloget som nok ligger i billeder og trykke på vis indhold af ...  så kan du navigere Rundt og ligger dine billeder i en af de nyere iphoto systemer så ligger de i mapper for år/måned/fil navn.
Avatar billede INK Ekspert
27. september 2018 - 21:45 #2
I kan oprette en enkelt google konto, som så er fælles. Hertil oplades alle nye billeder fra PC/Mac, tablets og smartphones. Google kontoen skal være den samme på alle enheder.
Min kone og jeg har ca. 65.000 billeder og videoer gemt på den måde.
Vær opmærksom på, at den gratis udgave af Google Fotos gemmer i en reduceret størrelse, som er fin til fremvisning af billeder på en stor tv-skærm, men ikke er velegnet til forstørrelse af udsnit af billeder. Den betalte udgave kan lagre i original størrelse.
Google Fotos har mange fordele i form af albums, der kan deles med andre. Google kan også sortere på steder, personer, motiver m.m.
Ved at installere appen Google backup og synkronisering kan I teste om den evt. selv kan hente billederne i iphoto mappen?
Jeg kører selv Fotos, så kan ikke teste det med iPhoto :(
Avatar billede charlotteh Praktikant
28. september 2018 - 21:31 #3
Mange tak for svarene :-)

@andersburn Vi er af den opfattelse af iPhoto ikke opdateres længere. Og vi er ikke glade for appels foto hvor alle billeder bare ligger i en lang række efter dato.
Jeg har været inde bagved under vis indhold af iPhoto. Men under master ligger billederne efter den dato de er hentet fra kamera/telefon.
Hvilket nyere photo system tænker du på.
Så synes vi iPhoto har drillet lidt. Sidste gang vi skulle tømme billeder fra telefonen i iPhoto i stå og nu har vi grå begivenheder. Altså så den ikke kan vise billederne. Har dog fundet dem inde bagved i masters.
Ellers er vi glade for appels produkter men er kørt fast med vores billeder.

Til @ink så er jeg blevet klogere på google fotos og vi skal prøve os lidt frem. Dejligt at høre I har så mange billeder samlet og det fungerer.

Men mon der slet ikke findes et par råd til det med de forkerte datoer? Findes der et program som kan hjælpe med mange billeder af gangen?
Og kan jeg bare slette indholdet af fotos for at skabe plads til (forhåbenligt) at trække alle billeder ud af iPhoto?
Avatar billede Anders Seniormester
28. september 2018 - 22:43 #4
Nej, iPhoto opdateres ikke mere, men fotos er efterfølgeren.
Jeg har hjulpet et par med det her, men som regel var det folk der ville bruge penge på det, fordi det er nok lettest at lave et automator script eller et Apple script som putter det rigtigt ind. Det kræver dog snille.
Sebastian Adorján Dyhr fra dyhrsupport.dk ved alt om det der.
fotos opretter selv begivenheder, steder osv som den deler billeder ind efter, den gør det også let at søge i billederne fordi den fx bruger AI til at finde dyr og mennesker i billederne autoatisk så du kan søge efter "bjerg hest" og finde et billede med det. Det virker super for mig, jeg har dog heller ikke flere end 10000 billeder der, mine ligger i lightroom hvor jeg har over 1mio, her ligger de kun efter dato og er umulige at søge i :/