Avatar billede prox1 Forsker
28. september 2018 - 20:56 Der er 1 kommentar

Anstrengende farvekontraster

For os med visuelle udfordringer, så er den lyseblå skrift, anstrengende af læse.
Det drejer sig om farven der bla. bruges til navn på Bruger.
Eg for mig Prox1
Kontrasten mellem den rent hvide RGB og den lyseblå er for lille!
Det samme gør sig gældende for den lysegrå.
Det drejer sig om farven der Bla. bruges til 'Titel' på Bruger
Eg for mig 'Mester'

Ergonomisk set, er farverne ikke godt valgt
Indholdsmæssigt er det en af de bedste sider på nettet!
mvh.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. september 2018 - 21:33 #1
Det er rigtig nok at der er visse farver der ikke står så godt sammen.
F.eks. sort på rød baggrund og rød på sort baggrund. Også rød skrift på især turkis baggrund samt det modsatte kan nemt forvirre.

https://www.emu.dk/sites/default/files/farvernesabc_en-introduktion[2].pdf

Der er desværre en tendens med at der i aviserne bruges temmelig lille skrift, og når denne er hvid på en mørk baggrund så bliver skriften let udtværet og nogen gang tæt på ulæselig. Det gælder især reklamer hvor man tydeligvis helst ikke skal "læse det med småt".