jeg får et ark 2 gange om ugen, hvor alle kolonner altid hedder det samme, og de er altid på samme plads. Der er naturligvis bare forskellig indhold.
Jeg vil gerne kunne lave en slags excel skabelon, som gør det samme hver gang med dette regneark, hvis jeg eksempelvis sætter det ind i ark1. Den skal lave en masse beregninger, og Den skal lave trække en masse data til udskrift. Alt i alt skal der laves yderligere ca. 10 ark ud fra dette nemmest? Er det ved at benytte sig af en makro?
I dag har jeg formateret som tabel, og sætter ark ind i dette, og så har de andre ark allerede regnet ud.
men jeg vil gerne have, at den åbner flere helt nye ark og gemmer, da jeg skal sende det som udskriftslister.
Jeg håber det giver mening, ellers skriv, og jeg uddyber. På forhånd tak.
Jeg tænker om det ikke er smartere at gemme dataene fra de 2 ugentlige excel filer i en lille database. Og så lave et udtræk af data derfra.Så vil du have samlet alt data et sted. Måske det så senere hen kan anvendes til noget analyse og optimering.
I en database skal data gemmes i tabeller, hvilket ikke er specielt kompliceret, men det kan godt betale sig at vide en smule om databaser inden man går i gang, så man får startet rigtigt.
Jeg ville gemme regnearket det samme sted og hedde det samme hver gang. Det bliver så dine "Stamdata" Så ville jeg lave et nyt regneark ("Skabelon"), hvor jeg henter data ind via "Hent eksterne data" på en fane. Her kan du sætte det op til at kigge ned i "Samdata" hver gang du åbner regnearket. På en ny fane laver du det "udtræk" du gerne vil have med kæder til fanen med "Stamdata". På den måde vil du kunne hente data ind hver gang du får nye regneark og du vil kunne lave dine beregninger uden at tilrette hver gang. Hvis der er forskel på antallet af rækker i dine Standata, bør du nok lave det som en Pivottabel.
Nu ved jeg ikke hvilke data vi snakker om i de regneark. Men som jeg ser det prøver du at optimere DIN arbejdsgang. Har du overvejet om den arbejdsgang hvorpå data kommer ind i excelark kunne gøres smartere? Fx. at gemme data direkte ind i en database i stedet for excel ark, som sendes videre (til dig) og behandles endnu engang. Det var bare en tanke jeg fik omkring din udfordring.
#5 Det lyder som en rigtig god ide. Jeg har lige et spørgsmål, hvis det er samme regneark, vi kalder stamdata, og de regneark jeg henter data over i er forskellige, hvordan håndterer den så det, hvis jeg skal gemme data fra uge til uge, opdateres de ark data udtrækkes til ikke automatisk, hvis det er samme stamdataark, jeg vedligeholder?
#4 og #6 Det er for at optimere min egen arbejdsproces, fordi det er nøjagtigt det samme jeg gør hver uge, og det er en tidsrøver. Så jeg tror jeres tanke er bedst, men hvordan kommer man bedst igang. Jeg kan prøve at anonymisere et ark, som det ser ud, når jeg er færdig, så kan I måske komme med input?
#7 hvis du laver skabelonen og har hentet data ind fra stamdata, kan du gemme skabelonen i nyt navn “gem som”. Husk også at slette dataforbindelser når du har helt i nyt navn.
En ulta simpel hjemmeside med medarbejder login. Efter login vises en form hvor data kan indtastes. Hver indtastning gemmes i databasen. Så tænker jeg det måske kunne være smart at vise indtastninger for ugen man arbejder med, så medarbejderne kan se hvad der gemmes.
Sæt et script til at køre de 2 gange om ugen skal udføre din arbejdsgang. Script kan udføre det samme som dit regneark du bruger til efterbehandling af data. Få resultatet i excel/pdf sendt vedhæftet til din email.
Resultat. Din arbejdsgang ligger udført i din email. => Du kan bruge din tid på alt mulig andet.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.