Avatar billede jisch Mester
15. oktober 2018 - 15:00 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Kolonne-Tal til Bogstaver

Findes der en funktion i Excel der kan konvertere et tal i celle til bogstaver á la Excel kolonne-overskrifter?

Eksempel:
A1: 29
A2: Funktion der giver AC

Eller skal jeg selv skrive en Funktion i VBA der laver denne konvertering?
Avatar billede garrett Seniormester
15. oktober 2018 - 15:51 #1
Du kan bruge flg. formel til at finde "kolonnenavnet".
ADDRESS finder navnet baseret på rækkenummer, kolonnenummer og SUBSTITUTE fjerner et-tallet som angives som rækkenummer.

Indsæt en reference til f.eks. A1 i stedet for "kolonnenummer".

=SUBSTITUTE(ADDRESS(1,kolonnenummer,4),"1","")
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
15. oktober 2018 - 15:57 #2
= UDSKIFT ( ADRESSE ( 1 ; Kolonne ; 4 ) ; 1 ; "" )
Avatar billede jisch Mester
15. oktober 2018 - 16:48 #3
>Garrett og Dan Elgaard: Tak for indlæg. Det fungerer perfekt og så har jeg det endda både på engelsk og dansk :-)
Avatar billede jisch Mester
16. oktober 2018 - 16:42 #4
Jeg er glad for de 2 svar jeg har fået - tak for det. Det fik mig til at tænke på den modsatte funktion - altså fra Kolonne-bogstaver til Kolonne-nummer. Hvis nogen kan bruge det, er det her:

A1: AA
B1: =KOLONNE(INDIREKTE(A1&"1"))
B1: Resultat: 27

Det er interessant at max. kolonne-nummer er 16384 (2^14) eller max. XFD kolonne-bogstaver. Overskrides disse grænser bliver resultatet #VÆRDI.
OK - det burde kunne "række"

Endvidere: Hvis nogen er interesseret er her en VBA funktion der løser begge situationer:

Function ConvertCol(Cel As Range) As Variant
  If IsNumeric(Cel.Value) = True Then
    ConvertCol = Split(Cells(1, Cel.Value).Address, "$")(1)
  Else
    ConvertCol = Range(Cel.Value & 1).Column
  End If
End Function

Eksempel:
A1: 36
B1: =ConvertCol(A1)
B1: Resultat: AJ

A2: AE
B2: =ConvertCol(A2)
B2: Resultat: 31

:-)