Avatar billede SkKbh Praktikant
16. oktober 2018 - 16:37 Der er 5 kommentarer

CoreliDraw

hej hvilket/hvilke programmer er bedst at bruge hvis man skal designe tekst/billeder, altså udsmykning af biler og logoer og sådan. jeg er nybegynder og er i gang med skiltetekniker uddannelsen. men vil gerne øve mig.
tak på forhånd :)
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2018 - 05:04 #1
se denne topliste af programmer.
CorelDraw er med, men der er andre.

https://www.g2crowd.com/categories/vector-graphics
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2018 - 05:07 #2
Avatar billede ejvindh Ekspert
17. oktober 2018 - 08:01 #3
Det er mit indtryk at indenfor den professionelle grafiske verden står Adobes suite rigtig stærkt, hvilket til vektorgrafik vil sige Adobe Illustrator og til bitmap Adobe Photoshop.

Men det er også dyre programmer, og måske en god ide at vente med at investere i programmer, til du ved, hvad I faktisk skal bruge på studiet.

I mellemtiden kan du jo lege lidt med de åbne programmer, der også kan rigtig meget, og i hvert fald vil lære dig nogle af grundprincipperne. Her vil jeg til vektorgrafik ligesom @sidwave anbefale Inkscape, der er et program, jeg selv har rigtig stor glæde af. Og til bitmap findes der Gimp, der også er et rigtig stærkt program:

https://www.gimp.org/

Begge programmer er gratis.
Avatar billede SkKbh Praktikant
17. oktober 2018 - 16:29 #4
fedt tak for den gode response
:)
Avatar billede finb Ekspert
18. oktober 2018 - 10:39 #5
Du kan nå langt med CorelDraw,
der vist fås i en lille, gratis version
og en forkromet betalings-version