Avatar billede Bumle Mester
21. oktober 2018 - 10:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lopslap gentagne opslagsværdier(vba)

Hej,

Har denne som de fleste nok kender: =LOPSLAG(A1;'Ark2'!A:B;2;FALSK)

Jeg har den udfordring, at værdien i min opslagsværdi findes flere gange i min matrix.
Den første værdi bliver smidt i B1 hvor min formel er placeret, men ville gerne at C1 kunne modtage en værdi, hvis min opslagsværdi fines flere gange i min matrix.
Måske det skal gøre med lidt vba, men har ikke lige fundet en løsning. Opslagsværdien kan findes op til 6 gange i min matrix og ville gerne, at hvis f.eks min opslagsværdi er A1, så bliver det søgte gengivet i B1, C1,D1 osv.

Håber, at jeg har forklaret det ordenligt.

På forhånd tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2018 - 11:07 #1
Med dine data i A2:B100 prøv denne matrixformel i B1:

=HVIS.FEJL(INDEKS($B$2:$B$100;MINDSTE(HVIS($A$2:$A$100=$A$1;RÆKKE($A$2:$A$100)-CELLE("row";$A$2:$A$100)+1);KOLONNER($A:A)));"")

Kopier mod højre.
Avatar billede ebea Ekspert
21. oktober 2018 - 11:13 #2
LOPSLAG vil kun returnere første værdi. Men du kan bruge en Array formel, som nedenstående. Husk at den skal indtastes ved hjælp af Ctrl+Shift+Enter for at danne de 2 kurvede klammer for og bag i formlen!
Kopier formlen ned, så langt du har data du vil returnere i Ark1
{=HVIS.FEJL(INDEKS('Ark2'!$B$1:$B$10;MINDSTE(HVIS($A$1='Ark2'!$A$1:$A$10;RÆKKE($A$1:$A$10)-MIN(RÆKKE('Ark1'!$A$1:$A$10))+1;"");RÆKKE()));"")}
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2018 - 11:13 #3
Ved indtastning af formlen, husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter. Hvis du kopierer og indsætter formlen i en celle så tryk på F2 efter indsætning, hold Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.
Avatar billede Bumle Mester
21. oktober 2018 - 12:21 #4
@XL: Vil gerne have at min matrix er ark 2 A:B

Ellers virker det helt fint.

@ebea: Uanset hvad jeg gør, så danner den ikke en formel med kun formel som tekst i min celle.
Hvad hulan gør jeg forkert?

Virkelig glad for jeres hjælp.
Avatar billede Bumle Mester
21. oktober 2018 - 12:24 #5
@ebea: har fået det til, at virke nu.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2018 - 12:32 #6
=HVIS.FEJL(INDEKS(Ark2!$B$1:$B$100;MINDSTE(HVIS(Ark2!$A$1:$A$100=$A$1;
RÆKKE(Ark2!$A$1:$A$100)-CELLE("row";Ark2!$A$1:$A$100)+1);KOLONNER($A:A)));"")
Avatar billede Bumle Mester
21. oktober 2018 - 12:41 #7
Det virker perfekt XL 1000 tak.
Men hvordan vil formlen se ud i B2?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2018 - 12:44 #8
Hvad mener du.
Indtaster du ikke formlen i Ark1!B1 og derefter kopierer mod højre. Var det ikke det, du skrev i dit indledende spørgsmål?
Avatar billede Bumle Mester
21. oktober 2018 - 12:56 #9
Hej,

Jo det var det, men har også flere værdier i ark 1 kolonne A som jeg gerne vil gøre det samme på.
Altså A2 med formlen i B2, A3 med formlen i B3 osv osv.
Men hvis det ikke kan lade sig gøre på denne måde, så laver jeg bare nogle hjælpe kolonner.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2018 - 13:01 #10
=HVIS.FEJL(INDEKS(Ark2!$B$1:$B$100;MINDSTE(HVIS(Ark2!$A$1:$A$100=$A1;
RÆKKE(Ark2!$A$1:$A$100)-CELLE("row";Ark2!$A$1:$A$100)+1);KOLONNER($A:A)));"")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2018 - 13:27 #11
Eneste ændring i forhold til #6:

$A$1 i andet argument af HVIS-funktionen ændres til $A1
Avatar billede Bumle Mester
21. oktober 2018 - 13:41 #12
Perfekt.
Tak for hjælpen begge 2.