Avatar billede perhans Novice
24. oktober 2018 - 17:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

NTP configurering

Jeg skal sætte en Centos 7 maskine op som NTP klient. Når jeg går ind i /etc/ntp.conf står der i toppen af filen "DONT EDIT! Automatically generated". Jeg har så prøvet at bare editere den alligevel men mine rettelser bliver bare overskrevet. Hvor/hvordan sætter jeg en NTP klient op på sådan en maskine?
Avatar billede puren Ekspert
25. oktober 2018 - 01:06 #1
Avatar billede perhans Novice
25. oktober 2018 - 09:54 #2
Ja, tak for det, jeg tror det virker, nu står der i hvert fald, når jeg kører timedatectl:
NTP synchronized: yes
Men hvordan checker jeg at det er den rigtige NTP server den bruger? Jeg havde forventet at /etc/ntp.conf var ændret men der står stadig bare det samme som der hele tiden har stået.
Og hvordan kan det være at jeg ikke har den GUI "Enable Network Time Protocol" som omtales i artiklen eller den tab inde i Date & Time hvor man kan sætte NTP?
Avatar billede puren Ekspert
25. oktober 2018 - 22:33 #3
Ntp kan kun finde ud af UTC tid så det er jo lige gyldigt om du syncer med en dansk server eller en I Kina, når den er i sync kigger den på hvor du er Danmark er gmt +1 med dst og indstiler dit ur
Avatar billede perhans Novice
26. oktober 2018 - 16:08 #4
Nu befinder serveren sig på et netværk uden adgang til internettet men med flere NTP servere med forskelligt stratum, derfor ville det være rart at kunne finde ud af hvilken NTP server den rent faktisk benytter.