Avatar billede plok Forsker
06. november 2018 - 21:15 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Optimere/opsætte Huawei B618 4G Router (køre kun med 40-50 Mbps?) Sende mast max 100 meter væk!

Hej.

Jeg har lige tilkøbt mig en Huawei 4G B618 router, hvor jeg har fri data/data deling fra TDC. Sende masten som ejes af TDC ligger under 100 meter væk, men jeg har kun en download forbindelse på max 56 Mbps?

Tester med Speedtest.net

Jeg burde kunne have minimum en 300 Mbps ifølge TDC!

Kan den sættes op på andre måder? Mener jo at der burde være fuld knald på når sende masten ligger så tæt på.

Jeg har bare smidt SMS-kortet i og logget på routeren, ikke andet!

Der er naturligvis fuld forbindelse ud til mine enheder (4 ud af 4 streger)

Min mobil, OnePlus 6 kan godt køre en 200 Mbps hvis jeg går uden om routeren, men mener at der burde være bedre antenner i Huawei B618 4G LTE routeren?

Håber at høre fra jer

God aften :)
Avatar billede puren Ekspert
06. november 2018 - 22:30 #1
hvor gode antenner er er desværre ikke noget vi forbruger må få indblik så kan kan sagtens ske at din mobil har bedre antenner end dit modem

men tester du med kabel er via wifi??

og så prøv at flytte lidt rundt på den. ja det lyder sindsygt men det virker. en ven gik fra 30mbit/s til 80mbit/s blot ved at flytte den 20cm
Avatar billede plok Forsker
07. november 2018 - 07:30 #3
Hvad er bedst - flest eller færrest DBI forstærkning, når man kigger antenner?

Har også kigget på denne med 35 DBI: https://www.av-cables.dk/4g-antenne/4g-antenne-sma-indendoers-35-dbi.html
Avatar billede Mikael Ekspert
07. november 2018 - 11:22 #4
De antenner er ikke til Wifi signalet.. Men 4G signalet.. Og DBI skal være "højt"..
Avatar billede Mikael Ekspert
07. november 2018 - 11:36 #5
Jeg har samme antenne
https://www.av-cables.dk/4g-antenne/4g-antenne-sma-indendoers-35-dbi.html

Den giver en hel del..

Men her er flaskehalsen wifi.. Med LAN kabel i den bærbare giver mindst dobbelt hastighed.. Og det hænger tydeligvis sammen med hvilket trådløst netkort som er i den bærbare.

Her hjælper en kraftigere/bedre "usb/wifi" plug temmelig meget..
Fx: https://www.av-cables.dk/usb-wifi-stik/wireless-usb-dongle-300-mbps.html
Avatar billede plok Forsker
07. november 2018 - 14:14 #6
Jeg har ikke noget problem med selve WiFi på mine enheder, så søger bare bedre 4G signal :)

#4 tak for svar.

#5 ved du hvor meget det giver ca. i procent?
Avatar billede plok Forsker
07. november 2018 - 14:15 #7
Vil det være nok med de 2 små antenner man kan tilkøbe, til at sætte direkte i routeren?
Avatar billede Mikael Ekspert
07. november 2018 - 14:33 #8
Det er helt afhængigt af udefra kommende signal hvad nævnte 35 dbi antenne giver.

Men du skal være 100 % sikker på hvilket stiktype antenne/router anvender. Inden du bestiller.

Ps!!! Jeg købte min 35 DBI antenne i England via nettet.. Under halv pris.
Avatar billede plok Forsker
07. november 2018 - 16:12 #9
#8 Har du evt et link?
Avatar billede Mikael Ekspert
07. november 2018 - 16:33 #10
#9 Kan se at den side hvor jeg købte billigt på e-bay/England ikke eksistere længere.. ;)
Avatar billede plok Forsker
07. november 2018 - 20:58 #11
#10 okay men tak for fiffet :D
Avatar billede plok Forsker
07. november 2018 - 20:59 #12
Hvordan finder jeg ud af hvor mange DBI sendemasten giver? Hvis det var det du mente i besked #8
Avatar billede Mikael Ekspert
08. november 2018 - 07:57 #13
#12.. Det var så ikke det jeg mente ;) Det er det den ekstra antenne forstærker  signalet med.
Avatar billede plok Forsker
08. november 2018 - 10:41 #14
#13 jah okay, det giver også mere mening hehe - tak :)