Avatar billede dartlykke Novice
09. november 2018 - 12:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søg i anden fane!

Jeg har lidt problemer med at få en "løkke" til at fungere håber i kunne have lyst til at hjælpe :)

Ark 1:
I kolonne N6:N28 får jeg givet en værdi fra 1-22 forhold til hvilken værdi der er højest i M6:M28 og så i C6:C28 Angiver jeg et navn jeg gerne vil have overført til Ark 2

så det jeg forsøger som ikke virker er i Ark 2:
A1=1

=LOPSLAG(A1;'Ark 1!$C$6:$N$26;1;FALSK)

kan i hjælpe mig... på forhånd tak.
MVH Jesper
Avatar billede kim1a Ekspert
09. november 2018 - 13:22 #1
Du skal slå op i kolonne N, så du bliver enten nødt til at have C kolonnen gentaget efter N (da lopslag kun kan slå op og returnere efter opslagskolonnen, eller også skal du ud i indeks sammenlign formel - søg evt. på Google for at forstå.

Så din formel skal hedde:
=LOPSLAG(A1;'Ark 1!$N$6:$O$26;2;FALSK)
Hvor O i mit teoretiske eksempel er en kopi af kolonne C.
Avatar billede dartlykke Novice
09. november 2018 - 13:35 #2
Men kan du ikke gå ind og fortælle den at den skal tælle bagud i forhold til N6:N28?

Jeg kan godt få den til at give det rette resultat men så gerne at jeg ikke skulle gentage mig selv i mit excel ark! :D
Avatar billede kim1a Ekspert
09. november 2018 - 13:54 #3
Nej, lopslag kan ikke tælle bagud, og den vil altid lede efter referencen du beder om i første kolonne du angiver, så i dit eksempel vil den lede efter A1 i Kolonne N.

Du skal bruge en kombination af indeks og sammenlign hvis du vil arbejde bagud.
Avatar billede kim1a Ekspert
09. november 2018 - 13:54 #4
Hov undskyld, dit eksempel vil den lede i kolonne C
Avatar billede ebea Ekspert
09. november 2018 - 14:07 #5
Ved ikke helt, om jeg har forstået dig korrekt. Men prøv med denne formel, hvis det er navnet du skal returnere, i forhold til tallet i A1.
=INDEKS(C6:C26;SAMMENLIGN('Ark2'!A1;'Ark1'!N6:N26;0))
Avatar billede dartlykke Novice
12. november 2018 - 08:29 #6
Jeg fik det til at virke ved at flytte min Ark1 N6:N26 til A6:A26 så virker det hele du fik mig på rette spor Kim1a.
Du får den her, da det var din viden der fik det til at fungere oppe i mit hoved :D jeg takker...