Avatar billede HFJ59 Praktikant
09. november 2018 - 13:49 Der er 8 kommentarer

Vil ikke slukke

Jeg har en HP Pavalion, som ikke vil slukke når jeg har ekstra skærm,tastatur og højtaler tilsluttet. Den lukker ned men slukker ikke computeren helt, for at slukke skal jeg holde on/off knappen nede i ca. 10 sekunder. Hvis ikkejeg har tilsluttet udstyret, slukker computeren de fleste gange men ikke hver gang. Er der nogen der har nogle forslag til afhjælpning af problemet. Kan der iøvrigt ske noget ved at slukke på on/off knappen, programmerne er jo lukket ned?
Hilsen Finn.
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2018 - 14:18 #1
Et eller flere programmer vil/kan ikke lukke ned. Prøv at kigge på forslagene herunder:

https://win10faq.com/windows-10-wont-shut-fix/

Ja, der kan opstå fejl, hvis du lukker på den hårde måde, men hvis du venter et minuts tid ,efter du har forsøgt at lukke på den normale måde, så burde du være på den sikre side.
Avatar billede HFJ59 Praktikant
09. november 2018 - 14:34 #2
Programmerne lukker ned, det er selve computeren som ikke vil slukke.
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2018 - 14:48 #3
Jeg kan finde flere tråde om det ved en søgning på "hp pc doesn't power off", og det lader til at være et kendt problem med Windows 10 og visse udgaver af HP hardware.
Åbenbart har HP's support anbefalet andre at opdatere drivere, både til grafikkort og chipset, og evt. at flashe bios til nyeste version.

Her er også et foreslag om at slå en indstilling til på et eller andet Intel device i device manager:
https://turbofuture.com/computers/HP-Laptop-Wont-Shut-Down-Solution#mod_42544284

Ud over det er der tilsyneladende ikke meget at gøre ved det.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2018 - 14:53 #4
Hvad hvis man laver en genvej til luk ned?
højreklik og vælg ny genvej
Indsæt dette i genvej:  shutdown -s -t og tryk næste
Giv genvej et navn og evt et egnet ikon.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2018 - 15:48 #5
eg har altid disse på min proceslinje
https://ibb.co/cR41OV
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2018 - 20:16 #6
Her er der en opskrift til interesserede!
Højreklik på Skrivebordet Vælg Ny Genvej Skriv denne kommando  C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -f -s -t 00 Tryk dernæst på Næste.
Højreklik på Ikonet vælg Egenskaber Skift Ikon
Vælg et Ikon der Matcher
https://ibb.co/ep7iLA
Avatar billede HFJ59 Praktikant
10. november 2018 - 19:50 #7
Hej med jer, jeg har nu prøvet alle jeres forslag, uden held. poko1`s forslag virkede næsten, efter at hav været slukket 3-4 gange virkede det ikke mere. Jeg kunne være bange for at det er en hardware fejl, og dog, hvorfor skulle det virke  nogle gange med shutdown -s -t , for så at ikke ville igen.

Hilsen Finn
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2018 - 20:28 #8
Prøv at åbne  eventvwr.msc på din computer? Den giver dig mulighed for at se en log, der beskriver trinnene i nedlukningen, og måske også en forklaring på, hvor det går galt. Se linket herunder:

https://winaero.com/blog/find-shutdown-log-windows-10/