Avatar billede hemberg Forsker
13. november 2018 - 08:14 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

HOME-Plugs begrænsning.

Hej alle. Jeg var ude og give et foredrag i går vedr. wifi netværk og i den forbindelse alternativer til samme. Vi kom ind på Home-Plugs (Som jeg i øvrigt på det varmeste kan anbefale - hvis nogle skulle være interesseret). Der kom så et spørgsmål:

Hvad er det der forhindre at signalet på el nettet bliver bag egen måler? Der er jo kobber hele vejer ud. Teoretisk ville man kunne måle/se signalet uden for måleren også (selvfølgelig alt efter kobber kvaliteten).

Skulle der være en (evt. elektriker) der kan svare på om der er en eller anden form for ensretter i måleren. Men som spørgeren jo så rigtig antydede, så kan man jo sende el "baglæns" i systemet fx. vha. solceller.

Jeg måtte trække "det ved jeg ikke kortet" og det var lige lidt træls. ;-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
13. november 2018 - 09:29 #1
Godt spørgsmål..
Jeg har selv haft dette i tankerne, så jeg følger lige med i tråden.
Avatar billede INK Ekspert
13. november 2018 - 09:41 #2
Signalet mellem homeplugs skal være krypteret, da måleren ikke begrænser signalet men højst dæmper det. Lige som med wifi kan det "aflyttes" tæt på. Signalet dæmpes med afstanden og overlejres af "støj", derfor virker det kun godt inden for måleren.
Avatar billede hemberg Forsker
13. november 2018 - 13:19 #3
Lad os nu sige at man sætter en Homeplug i første stikkontakt efter måler (i vores tilfælde er det max 1 meter). Og så sætter en i naboens første stikdåse. Hvilket vil sige 1 meter + afstenden imellem målerne. Vil tro at der i vores tilfælde er max 5 meter (Alt i alt 7 meter). Og man må formode at kobberledningen (hovedkablet) er af en hvis kvalitet. Er ret sikker på at disse ikke kan opnå forbindelse. Jeg har monteret nogle ude ved en kammerat på en gård hvor elkabeltrækket var 20 meter og der var forbindelse. Spørgsmålet må været om der bruges samme "fase" i to forskellige boliger. Men igen er ikke elektriker. Den der med naturlig dæmning ville jeg gerne "købe"  hvis afstanden var længere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2018 - 13:28 #4
Jeg har ledt efter en forklaring, men har ikke rigtig kunne finde en beskrivelse.

Da de dukkede frem for mange år siden, mener jeg at forklaringen var elmåleren... - ikke faserne, afbryderne o.s.v. - men at signalet ikke kunne passere elmåleren.

Men det har jeg desværre ikke kunne finde noget data om, så det...
Avatar billede INK Ekspert
13. november 2018 - 13:32 #5
I "gamle" dage gik strømmen for de tre faser gennem store spoler i måleren. Det har sikkert dæmpet Homeplugsignalerne. Moderne elmålere er elektroniske og strømmen går ikke igennem på samme måde.
Jeg ville derfor altid sørge for kryptering mellem Homeplugs.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. november 2018 - 16:54 #6
Prøv at se dette svar som jeg har modtaget fra en Elteknisk konsulent:

"Når du tilslutter en PowerLine adaptersæt, består sættet af en sender og en modtager omformer til WiFi, signalet fra senderen til modtageren vil følge alle 230 volt ledningerne, derfor også ud forbi/gennem elmåleren, kan stoppes hvis der er installeret en frekvensspærre, men da transmissionssignalet mellem sender og modtager er ledningsbårent, unik og krypteret, er der ikke den store risiko. Det bliver først Wifi, når modtageren udsender sit trådløse signal"

Så ligesom med WiFi i det hele taget, skal man kode sin SSID. Håber ovenstående afmystificerer / forklarer fænomenet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. november 2018 - 17:21 #7
Der er blandet to teknologier sammen i ovenstående - med mindre jeg har misforstået noget.

WiFi signalet er én ting.
Data signalet over kobberledningerne noget andet, og gør næppe brug af samme krypering som WiFi. Men jeg kender selvsagt ikke alle typer homeplugs, så det kan da godt ske at enkelte modeller "genbruger" krypteringsnøglerne...

Uanset... - enig - krypter, beskyt, dæk dig ind :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. november 2018 - 18:36 #8
#7 Du har ret i at der er tale om to forskellige teknologier.
Der findes endvidere to forskellige typer PowerLine adaptere, en hvor man skal tilslutte udstyr direkte i adapter via RJ45 kabel. Den anden typer PowerLine er med indbygget WiFi, for trådløs adgang.
Men med kode på sit netværk er under alle omstændigheder dækket ind.
Avatar billede hemberg Forsker
20. november 2018 - 05:48 #9
Spørgsmålet var om der "som udgangspunkt" sidder noget i måleren der spærre for at signalet imellem to homeplugs på hver side af en måler. Og svaret er (fra den rare eltekniker), som jeg læser det, at det gør det ikke. MED MINDRE der sidder en frekvensspærre. Er det ikke korrekt forstået?
Avatar billede Uvanga Ekspert
20. november 2018 - 15:32 #10
#9 Jeg forstår det også på den måde, altså at signal som udgangspunkt vil sprede sig ud fra elmåler til el-nettet. Men at dæmpning fra elmåler vil gøre at udbredelsen er minimal. Men, igen kode på SSID vil yde beskyttelse.

Se også kommentar #2:
"Signalet mellem homeplugs skal være krypteret, da måleren ikke begrænser signalet men højst dæmper det. Lige som med wifi kan det "aflyttes" tæt på. Signalet dæmpes med afstanden og overlejres af "støj", derfor virker det kun godt inden for måleren"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. november 2018 - 17:27 #11
Nu har jeg været en del engelsksprogede sider igennem, og er blevet lidt klogere.

I store træk står der, hvad vi allerede har fundet ud af - at signalet kan passere gennem elmåleren, men...

Der er masser af "men"´er. Visse steder er det åbenbart normalt at der er en transformator lige bag hoved eltavlen. Signalet kan IKKE passere gennem en trafo.
Elmåleren kan genere støj, der forringer signalet. Det samme gælder tørretumblere, vaskemaskiner, kaffemaskiner, kopimaskiner, og andre apperater der trækker meget strøm.

At hoppe fra fase til fase forringer også signalet - primært på grund af større afstand, men også fordi der er risiko for flere "støjende" enheder langs ruten.

Og så nævner flere muligheden for at signalet påvirker/kan påvirkes af VHF radiosignaler. Det fremgår ikke helt tydeligt om radioenheden skal være tilsluttet strømnettet, så jeg antager det er helt generelt, uden at jeg kan regne ud hvorfor... (jeg kunne forstå hvis det påvirkede WiFi signalet).

Summa summarum - signalet kan passere eltavlen, men sandsynligvis ikke uden at tabe kvalitet. Selv første generation af homeplug standarden havde krypteret datasignal - dog kun 56bit. Men altså trods alt beskyttet...
Avatar billede hemberg Forsker
20. november 2018 - 18:55 #12
Jamen så må "den ged" jo være barberet :-) . Havde faktisk selv den der med trafo i tankerne men troede ikke at der sad sådan i i en måler. Anyway - Tak for hjælpen d'Herre, så er jeg igen blevet klogere. Ha' en go dag allesammen.