Avatar billede anon Juniormester
14. november 2018 - 11:03 Der er 11 kommentarer

Mojave

Hej, jeg har prøvet at installere mojave på min 2015 Macbook Pro Retina, og da det ikke gad virke så jeg en video om det på youtube hvor de sagde at man kunne prøve at installere det igen, så det gjorde jeg og nu når jeg skal logge ind prøver den bare at installere det igen, og så sker der en fejl og den siger:
“macOS kunne ikke installeres på computeren. Der opstod en uventet fejl under flytning af arkiver til den endelige modtager. Slut installeringsprogammet for at genstarte computeren og prøve igen” og så får jeg kun muligheden ‘start igen’ men jeg kan ikke slutte programmet. Hvis jeg trykker start igen, gør den bare det samme igen og igen.
Andre der har haft det samme problem? Eller ved hvad man skal gøre?
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2018 - 12:04 #1
Hvis du har backup af alle dine filer og fotos m.m. samt har licensnumre for evt. programmer, der ikke er købt i Apples Appstore, så kan du forsøge en ren ny installation af Mojave.
Følg anvisningen på denne side
https://support.apple.com/da-dk/HT204904
Avatar billede anon Juniormester
14. november 2018 - 12:12 #2
Det har jeg alleredet gjort en gang og hvis jeg prøver igen siger den at der ikke er nok ledig plads
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2018 - 12:22 #3
Hvis du har backup mm, skal du først slette disken som anført med diskværktøj. Derefter installeres Mojave.
Avatar billede anon Juniormester
14. november 2018 - 12:43 #4
Sletter man disken ved at skubbe den ud? Eller hvordan gør man?
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2018 - 12:55 #5
Når du starter op som anført i linket, kan du vælge diskværktøj og så slette disken. Det slettet alt, så husk backup inden. Derefter formaterer den til det format, som du har valgt.
Læs linket jeg sendte.
Avatar billede anon Juniormester
14. november 2018 - 13:01 #6
Jeg har ikke lavet en backup og vil helst ikke slette alt der ligger på computeren.. Kan man gøre andet, eller er der ikke andre muligheder
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2018 - 13:08 #7
Jo, du kan forsøge at installere din nuværende version af MacOS. Det gøres ved at holde CMD + R nede under start (se linket). Når det er lykkedes, så overvej om det ikke ville være smart med en backup af dine filer 😃. Køb en ekstern harddisk og anvend det indbyggede program (Timemachine).
Du kan også forsøge med Alt + CMD + R under start, så vil den installere Mojave.
Som altid under opgradering kan noget gå galt (derfor backup).
Avatar billede anon Juniormester
14. november 2018 - 14:07 #8
Jeg prøvede begge ting, den siger igen det med at det ikke kunne installeres. Ved du om man kan afinstallere det? Eller afbryde installationen
Avatar billede anon Juniormester
14. november 2018 - 14:25 #9
Okay jeg fandt ud af hvordan man slutter installeringen, men for at gøre det skal man vælge en startdisk. Der kommer ikke nogen muligheder frem, så jeg kan ikke vælge nogle, hvad kan jeg gøre efter det?
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2018 - 14:39 #10
Når du forsøger at starte op, får du så billedet med MacOS hjælpeprogrammer frem?
Hvis ja, så brug diskværktøjet. Her kan du forhåbentlig se din disk og køre reparation eller nødhjælp på det. Det retter de fejl, der må være.
Derefter kan du installere MacOS.
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2018 - 14:49 #11
Hvis dette også svigter, kan du tilslutte en ekstern harddisk via usb. Gentag installation af MacOS, men nu vælger du først at formatere den nye eksterne disk og derefter installere MacOS på denne.
Derefter startes op på den eksterne disk, og du kan nu fiske alle dine filer ud fra den interne disk. Så er backuppen hjemme.

Derefter slukker du (og fjerner den eksterne disk) og gentager installationen, men med diskværktøj kan du nu slette den interne disk inden, formatere og installere.

Såfremt du har adgang til en anden Mac og har det rigtige kabel kan din Mac også startes som ekstern disk og med den anden Mac, kan du så fiske dine filer ud.