Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
25. november 2018 - 16:26 Der er 5 kommentarer

Hastighed på 'Otto Ventilator

Hej. Der er 3 hastigheder på denne ventilator. (yderst effektiv som luft renser) Motor 45watt. Der er alt for stor forskel på hastighederne så jeg vil gerne kunne kontrollere det. Man kan få "HASTIGHEDSREGULATOR 230V PLUG & PLAY" (på planta.dk) spørgsmålet er om det virker og har læst et sted på youtube at man kan beskadige motor på denne måde. Er der et bud på hvad jeg kan gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2018 - 17:12 #1
når det er til en ventilator, så vil der i værste fald bare ske det, at den går i stå - jeg ville sætte vent på maks hastighed, og kun bruge regulator som styringsenhed.
Hvis hastighed kommer så langt ned at den sejtrækker, så sluk (du bruger så ikke ventilator)
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
25. november 2018 - 17:59 #2
Tak for svaret - det vil jeg gøre og forsøge mig med en ganske almindelig Plug-in lysdæmper 230V. Jeg har gjort et ellers tykt filter meget tyndt så der er god gennemstrømning - men den køre ikke så hurtigt på mindste hast, som den ville uden filtrer, men det kan den vel godt tåle? For det er en meget kraftig motor på mellem og max hast
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2018 - 18:05 #3
Jeg er enig i #1
Ventilator må ikke stå med spænding på hvor den ikke kan dreje rundt. Den vil efter et stykke tid begynde at blive varm og det holder den ikke til. Den skal køre så den hele tiden kan holde sig kørende. Luften der kører forbi blæser er jo også med til at køle motoren. så prøv at holde på den når den kører i den hastighed du ønsker. Bliver den gradvist varmere skal den køre hurtigere for at holde sig nedkølet.
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
25. november 2018 - 19:46 #4
Jeg har prøvet med forskellige tykkelser filter og motoren er stadig kold i alle tilfælde heldigvis - selvom den skal arbejde en lillesmule hårdere. Jeg troede faktisk at blad var af metal - det læser jeg nu det ikke er. Vil metal have en større effekt? (det er min erfaring med min dyre ventilator) Gad vide om det er muligt at udskifte bladet. Jeg overvejer at bygge en selv da jeg tvivler på det plastik møg luftrensere man kan købe er så effektivt som det siges?
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
29. november 2018 - 15:38 #5
Jeg har nu sluttet den til en plug-in lysdæmper 230V. Hastighed er kun mulig at justere når ventilator er på fuld styrke. Motor brummer godt nok lidt når jeg sænker hastigheden omkring 60% af fuld. Skal jeg leve med det eller kan denne kontakt arbejde bedre med motor? https://www.greenline.dk/k/elartikler/varme-ventilation/rumtermostat/p/regulering-es