Avatar billede Letsgetit Praktikant
29. november 2018 - 22:52 Der er 6 kommentarer

Computer til videoredigering

Står og skal købe en ny computer til noget ret tung videoredigering, primært på After Effects og Premier Pro. Står med en MacBook Pro som ikke rækker nær så langt som jeg ønsker ift. real time preview og rendering.

Umiddelbart kiggede jeg på en iMac og var villig til at smide nogle penge efter at max den ud. Men det står ret klart for mig at jeg mister en del kraft på hardwaren. Kigger nu på at bygge min egen computer men har ingen erfaring på dette område andet end det basale. Tænker at smide omkring 20.000 da jeg også skal købe en skærm ved siden af men er ret åben til hvis dette beløb nu skulle ændre sig. Uden at kende noget som helst til sammensætningen af de forskellige komponenter har jeg taget disse i overvejelserne:
Intel Core i9 proccessor
32 gb ram.
NVIDIA GTX 1080
SSD 500gb og en almindelig harddisk
Er dog ikke klar over hvad dette ender med at løbe op i med en case, motherboard osv. og om jeg er helt væk med min prisforestilling. Er derudover rigtig forvirret over hvad jeg overhovedet får ud af NVIDIA's gtx eller rtx og modelnavnene som TI. Dette gælder også processoren som varierer rigtig meget i pris med forskellige i9'er . Leder efter noget generelt råd om hvad jeg skal lede efter og om jeg er helt på afveje.
Avatar billede RJ2018 Novice
29. november 2018 - 23:08 #1
Macbooks er generelt ikke de bedste at redigere på medmindre du tager de allerbedste de har. Er min erfaring i hvert fald. Jeg har lavet og redigeret en video for https://senio.dk og min Macbook kom virkelig på arbejde og begyndte at svede, så stoppede og måtte købe en ny.

Jeg har skiftet min Macbook ud med en helt ny Mac Mini 2018 model og den kører sindsygt godt synes jeg. Den koster så ca 20.000 som du vil smide, men så skal du også lige have en skærm oveni. Men den er alle pengene værd og sætter du dit premier Pro op rigtig i indstillinger, så bliver det helt kanon.
29. november 2018 - 23:19 #2
HVOR tungt er tungt? Kompleksiteten af de opgaver du skal udføre går hånd i hånd med pris og udstyr. De komponenter du selv foreslår er glimrende bud, men jeg er ret sikker på, at det er overkill. For strømlinet, glat fuldstændig uproblematisk håndtering af selv komplekse 4K opgaver kan mindre sagtens gøre det.
Et udgangspunkt:
CPU: Intel i7-7820X
GFX: GTX 1070
MBO: MSI X299 SLI Plus
RAM: 32GB DDR4
Storage 1: 500GB Samsung 970 EVO M.2
Storage 2: 2x3-4 GB.
PSU: seasonic focus plus 850w gold
CPU køling: Corsair Hydro H110i

Et 1080ti grafikkort koster væsentlig mere end 1070´eren og er umiddelbart ikke merprisen værd. CPU´en er genial, et multithreaded bæst kapabel til at løse selv virkelig processorkrævende opgaver. 32GB. ram er alt rigeligt- 16GB. kunne glimrende klare opgaven, men lidt ekstra power i baghånden skader ikke. Lynhurtigt SSD, M2 evo drive trækker læsset- jeg ville supplere med to ens almindelige SATA drev på 3-4 GB stykket. At tage to i stedet for en giver dig mulighed for at køre en RAID konfiguration som kan gavne både hastighed og sikkerhed for disc failure.
Ovenstående konfiguration - uden case og kabler - kan erhverves for ca. 15.000 kr. hvilket burde efterlade lidt rum i dit budget.

Dette var ment som et oplæg vi kan arbejde videre fra, så spørg endelig videre :-)
Avatar billede Letsgetit Praktikant
29. november 2018 - 23:51 #3
Allerede tak :)
For at give et eksempel er jeg ligenu igang med at redigere en musikvideo hvor jeg laver en del masking, time remapping og derudover bruger en del forskellige effekter. Altså er det ikke nok at jeg bare smider noget footage ind og lægger det basale ind over som tekst og color correction eller hvad det nu end kunne være.

Samtidig frygter jeg ikke at gå lidt over mine behov da jeg ønsker den skal kunne række nogle år. Har endda problemer med at redigere i 1920x1080 med en del af effekterne og vil helst undgå at støde ind i de samme problemer når jeg udelukkende filmer i 4k.

I forhold til CPU'en var jeg i tvivl om du beskrev i7'eren eller i9'eren. Men i forhold til disse to er det bare en simpel upgrade/downgrade jeg skal overveje?

Med min begrænsede viden mistede du mig ved de Sata drev. Gjorde mig lige klog på RAID muligheden men skal jeg bare forstå det som to diske der kan gendanne min data i tilfælde af at min maindisk bryder ned? I så faldt er jeg lidt forvirret over de kun har plads til 3-4 GB.
30. november 2018 - 00:57 #4
Først og fremmest; Hvad laptops gælder, så må jeg - meget mod min vilje - anerkende Apple for deres ganske solide threading/editing powers. Uanset hvilken laptop du nærmest nogensinde ville befinde dig foran, så kan det slet ikke sammenlignes med en purpose build stationær maskine og de kræfter den leverer!
Det setup jeg postede før vil problemfrit kunne løse de opgaver du skal udføre- ingen tvivl der. Som med al purpose made hardware i vores tidsalder, så ønsker man selvfølgelig altid at garantere sig og gardere sig så langt frem som muligt- dette er lettere inden for nogle aspekter af tech-industrien end andre, men som udgangspunkt, så findes der ikke noget der hedder fremtidssikring når man køber nyt hardware. Når det er sagt; så vil jeg slice it således:
I7 cpu´en (det ER en I7, ikke I9) kan sagtens følge med dine krav et godt stykke tid frem, men de "sårbare" punkter er naturligvis processorkraft, beregningskalkulering og GPU output; altså CPU/GPU.
Hvis du kunne tænke dig det, så vil jeg gerne sætte mig ned og lave to builds - det ene med udgangspunkt i ovenstående - det andet med et ganske anderledes, væsentlig dyrere, men med et kraftoverskud der er second to none. Så får du nøjagtige priser på hvert setup og en step by step gennemgang af komponenter, pros and cons samt nogle teoretiske benchmarks for at illustrere de konkrete forskelle. Så skal jeg nok også gå mere ind i storage, diske og raid :-)
Avatar billede Letsgetit Praktikant
30. november 2018 - 01:42 #5
Got it.
Det ville jeg sætte stor pris! Jeg har på mange måder også lidt svært ved bare at følge et setup på nettet og bruge så mange penge uden at vide hvad jeg egentlig får. Så det kunne virkelig være fantastisk!
Avatar billede poko1 Ekspert
30. november 2018 - 11:26 #6
Jeg Bruger min MSI 18,4" Til video Købt i tilbud til 24.000,00 - 32 MB Ram.
Men så skal man også rigtigt have brug for det!
https://ibb.co/qpQrJtd