Avatar billede JE122 Novice
07. december 2018 - 15:02 Der er 1 kommentar

Hjælp til billedskalering

Hejsa - Håber I kan hjælpe.
Jeg har fået til opgave at skalere nogle billeder på vores webshop. Børnenes Kartel, den tidligere medarbejder har nedprioriteret hastigheden på siden ift. nogle andre opgaver, hvilket er gået ud over vores page speed på specielt mobil.

Det jeg skal bruge jeres hjælp til det er at finde den korrekte størrelse for billedet på siden. Det drejer sig om https://www.borneneskartel.dk/ og billedet lige under slideren. "Nyheder". Det er sindssygt stort og det skal være mindre.

Billedet ser ud til at blive vist som 400*190 på web og 480*190 på mobil.
Er der nogen grund til at lade dem være større end 480*190? Et andet format  der skal tages hesyn til?

Also - Page speed skriver noget om billedtyper som eksempelvis jpeg 2000. Er det noget som man rent faktisk bruger i virkeligheden? Eller er det i sandhed "next generation"?
Avatar billede Slater Ekspert
07. december 2018 - 17:12 #1
Det kommer lidt an på hvor skarpt du vil have billedet. Nogle skærme (f.eks. Apples retina og mange mobiltelefoner) har flere fysiske pixels per CSS-pixel, så der kan være en idé i at gemme billeder i dobbelte eller endda tredobbelte dimensioner af hvad det bliver vist, for at få højest mulige skarphed på de skærme. Det er især en god idé når der er tekst i billedet som her.

Så an på hvad du selv føler er nødvendigt, måske gem det i 800x400 i stedet for 400x200 - ellers bare det.

Og nej, JPEG 2000 er et gammelt format, som var tiltænkt at erstatte alm JPEG, men aldrig rigtig blev til noget. Næsten ingen browsere understøtter det, så det er meget dumt at bruge det til web - og det er et dødt format, så det kommer aldrig til at blive understøttet.

Hvis du vil være hypermoderne skal du bruge WebP - fremtidens billedformat til web. Men det er heller ikke særlig godt understøttet endnu, så desværre(?) hænger vi stadig på JPEG og PNG som de primære raster-billedformater. Selvom du måske med fordel kunne bruge SVG til netop dette billede, hvis du kan skaffe det som vektorformat.