Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2018 - 16:01 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

max os x utilities

nødstart med command-r (disk defekt, men dette virker)
kan ikke restore data til ekstern disk (fejl) så ingen backup
kan man reinstall os x uden at data slettes? det er en arbejdspc, jeg har fået ind fra en faml.
Avatar billede puren Ekspert
08. december 2018 - 16:41 #1
hvis ikke disken er krypteret og det er normal disk i den. så burde du kunne smide den en USB dock og booted en anden computer i noget linux live og trække din data ud den vej
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2018 - 17:01 #2
det ville jeg gerne - men macbook har specielle skruer i kabinet, så dyret kan ikke åbnes. Jf google, så skruetrækkerstørrelsen er TS4 (1,2mm) - og jeg har kun ned til 4mm.
Men ellers, så er det en ssd, og jeg har en ssd liggede i dobbelt kapacitet til erstatning.
Avatar billede puren Ekspert
08. december 2018 - 17:07 #3
Ifixet.com har alle skruge trækker mener jeg 400 for et komplet set for ca 6 mdr siden
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2018 - 17:14 #4
den skal afleveres søndag, så der er ikke tid til at bestille og få leveret ca tirsdag - desværre. Familien må lære selv at tage backup undervejs fremover, og indlevere denne hos humac eller lignende.
Avatar billede INK Ekspert
08. december 2018 - 17:20 #5
claes57. Har indtryk af du bor i Nordsjælland? Du kan låne værktøjet af mig i Nivå, hvis det har interesse.
Men har du prøvet at starte den som ekstern disk, og så hente data ud med en anden Mac.
Alternativt starte den op med en MacOS installeret på en ekstern disk, og så fiske data ud.
Kan du komme så langt, at du kan starte diskværktøj (fremkommer ved reinstallation). Med dette kan du udføre nødhjælp og måske rette fejl på disken?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2018 - 17:26 #6
jeg har så udlånt min transport til samme faml - jeg er 110% windows-mand, dette er den første mac, jeg har fået lov til at trykke på selv, og ingen i nærheden (det er julefrokost for de fleste) kan komme forbi og hjælpe. Har skrevet tilbage, at mac kan afhentes, og så kan firmaets mac få en tur omkring Humac i kbh. Sjeise, som vi siger.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2018 - 17:32 #7
btw, INK, tak for meldingen. Så har jeg én, som jeg kan spørge (eller sende opgaver til, efter aftale). Nivå er jo tæt på Hgør. Jeg har værdsat dine svar til alle de mac-brugere, der går galt i byen.