Avatar billede Kaja Praktikant
11. december 2018 - 13:53 Der er 4 kommentarer

Kvaliteten på billeder i indesign bliver forringet ved udprintning

Hej

Jeg sidder og er i gang med at lave et magasin i Indesign, men det driller, når jeg eksporterer det over i pdf-format og skal printe det ud. Billederne ser fine ud i indesign programmet (på høj kvalitets visning), men når de flyttes over i pdf-format bliver de grynede og utydelige. Hvordan kan jeg forhindre det? Og generelt, hvordan sørger man for, at billedernes gode kvalitets fastholdes i indesign?

På forhånd tak for hjælpen :)
Hilsen Kaja
Avatar billede Rune1983 Ekspert
11. december 2018 - 13:57 #1
Nu kender jeg ikke meget til InDesign. Men for mig lyder det som et flueben/instillinger i din eksport funktionen der mangler. Der vil jeg kigge først.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
11. december 2018 - 14:25 #2
Når du eksporterer som pdf, indstil komprimering og vælg maksimum billedkvalitet.
Nedsampling af store billeder, vælg den opløsning, trykkeriet kræver, men vælg samtidig, at den ikke skal nedsample billeder, som kun er lidt for store.
Avatar billede Kaja Praktikant
11. december 2018 - 14:27 #3
FinnRasmussen: Tusind tak for svaret. Hvor indstillier jeg det henne?
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2018 - 14:30 #4
Prøv at kigge på linket herunder. Pas på, at opløsningen af billeder ved eksport til PDF ikke reduceres til f.eks. 72 PPI. Billederne skal hele processen igennem være på 300 PPI/DPI eller så tæt på som muligt.

https://graphicdesign.stackexchange.com/questions/27245/how-to-export-to-pdf-from-indesign-retaining-existing-image-compression