Avatar billede oldemor Mester
11. december 2018 - 16:00 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Genstarter

Hej
Jeg har et mega træls problem med min stationære computer. bedst som jeg sidder og arbejder ved den, genstarter den.efter ca 1 time begynder den på disse mærkelige ting. Bedst når jeg tror jeg kan komme igang igen genstarter den igen, det kan den blive ved med indtil jeg bliver så gal på den at jeg vælger at slukke for den, og lade den stå et stykke tid. Efter nogen tid kan jeg så gå igang igen,hvorefter hele proceduren gentager sig grrrrrrr. håber der er en som kan hjælpe med dette problem
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 16:07 #1
Hvor gammel er din stationær, og er den på noget tidspunkt blevet renset for støv?
Tænker måske den kører varm, og når den først er oppe i temperatur lukker den herefter hurtigere ned for hver genstart
Avatar billede Slater Ekspert
11. december 2018 - 16:07 #2
Det lyder jo som et helt klassisk tilfælde af overophedning.

Er det en ny eller gammel computer? Er det noget den pludselig er begyndt på? Er du ryger eller er der støvet hvor den står?
Avatar billede oldemor Mester
11. december 2018 - 16:19 #3
Jeg er ikke ryger og der er ikke støvet der hvor den står. Den bliver jævnligt åbnet og pustet ren for støv. Den har gjordt det i en del år, men så var der ro, og nu er den begyndt med det igen. Computeren er. Jeg mener den er 6-8 år gammel
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 16:22 #4
Prøv at hente Speccy (hvis du ikke har den) og tjek temperaturer. Den vil sikkert lukke ned når den kommer over 90 grader.
https://www.filehippo.com/download_speccy
Avatar billede oldemor Mester
11. december 2018 - 16:29 #5
jeg vil prøve at hente speccy men kan ikke komme ind på den lige nu fordi den lukker ned, den skal lige have lov til at sunde sig lidt
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. december 2018 - 16:45 #6
#2
Jeg mener også det kunne tyde på at computeren er ved at få hedeslag, og derfor lukker ned.
Avatar billede oldemor Mester
11. december 2018 - 16:46 #7
Jeg fik gang i computeren igen, og da jeg trykkede på download knappen for at hente speccy programmet genstartede computeren igen, så nu står den adskildt på køkkenbordet og venter på en rengørring, men der er ikke meget støv inde i den at se til og de 3 møller der sidder i den er også nemme at dreje med fingrene.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 16:49 #8
Når du blæser computer ren, så husk også strømforsyningen som man let kan glemme.
Tjek at alle dine blæsere kører.
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. december 2018 - 16:52 #9
Kan väre cooling paste (kölepasta) som skal have en ny omgang. Den der sidder mellem CPU og köler/bläser.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 16:55 #10
#9 Ja det kan det sagtens være.
Får man skubbet en smule til køleren på computeren kan der sagtens være dårlig kontakt, og så er det forfra med rengøring af flader og ny kølepasta på :-)
Avatar billede oldemor Mester
11. december 2018 - 17:15 #11
Computeren får lov til at hvile til i morgen så skal jeg nok vende tilbage med det jeg har gjort ved den
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. december 2018 - 18:07 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 19:18 #13
Bruger også trykluft, men plejer at bruge på dåse. En kompressor kan ud over luften levere både vand og olierester, og det vil jeg ikke have i hardwaren da det samler mere støv hvis det får en fedtet overflade.
Der bør være filer for vand og olie hvis en kompressor bruges.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. december 2018 - 23:10 #14
# 13 En dåse kan slet ikke levere den luftmængde der skal til for at blæse en vanskelig pc ren. Nogle gange er støvet i sig selv fedtet og nærmest fastsiddende fordi det er en blanding af mados, tobaksrøg og nullermænd, Jeg har i øvrigt brugt teknikken 100-vis af gange uden at det har givet anledning til problemer, bl. a. gentagne gange på min egen pc. Så det med at der bør være et filter for vand og olie er teoretisk set rigtigt men i praksis uden eller med minimal betydning i alt fald med de kompressorer jeg har brugt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2018 - 00:04 #15
#14 Ok :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2018 - 00:05 #16
Så beskidt har min pc heldigvis aldrig været J. Nielsen ;-)
Avatar billede oldemor Mester
12. december 2018 - 20:57 #17
Så fik jeg pustet computeren ren for støv,(mente ellers ikke at der var noget støv at komme efter, men...men...men). Alle 4 møller kører som de skal, fik hentet programmet speccy, og alle temperaturene viser 27-35 grader. Computeren har stået tændt hele dagen og så har jeg arbejdet lidt på den indimellem, og ikke en eneste gang har den lukket ned. Så jeg takker mange gange for hjælpen. En rigtig glædelig jul til alle herinde.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2018 - 16:34 #18
Velbekomme :-)