Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
11. december 2018 - 20:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Frekvens regulering motor

Jeg har sat en regulator til en ventilator (otto ventilator 45watt med 3 hasth. trin med alt for stor forskel). Og der er den her summen i motor ved lav styrke og det er naturligvis fordi frekvensen skal reguleres samtidig. Har nogen et bud på en regulator som kan det eller en anden løsning?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 23:14 #1
Fortsat herfra :-)
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1026355
Mit eneste bud på det er at man skal benytte en regulator der er vant til at styre motorer. En lysdæmper duer ikke, og derfor brummer motor.
Om din ventilator kan styres uden brum i det hele taget, skulle du måske hellere kontakte producent af ventilator om.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 23:16 #2
Men prisen på frekvens regulator er jo 5-600 kr, så måske du hellere skulle finde en blæser der kan det du ønsker uden at bruge penge på noget man ikke ved om det virker.
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
11. december 2018 - 23:38 #3
Jeg købte netop sådan en og det hjælper en smule skulle jeg mene men ikke meget ved helt lav styrke. Ja det har du ret i :D Men det er svært at støve en box ventilator op i DK - som vi ser dem i USA
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 23:39 #4
Prøvede lige at bruge lidt tid på det jeg skrev i forrige indlæg. Kunne kun finde en der kunne reguleres trinløst, men Conrad elektronik der forhandler denne skriver den er udsolgt, og måske så ikke kommer på mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 23:40 #5
#3 Ja det er det :-)
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
12. december 2018 - 00:08 #6
Det er en såkaldt triacregulator - de fåes allesteder og betalte heldigvis ikke mere end 500 for det hele (ja det er stadig for meget :) ). Den virker sikkert også godt til knapt så kraftige motorer som fx vådrum. Nu venter jeg bare svar fra ventilator producenten  og så må jeg leve med det :) Men så ved jeg det :) Takker for svaret
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2018 - 12:11 #7
Velbekomme 😊
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
16. december 2018 - 02:09 #8
Til interesserede
"Will A Dimmer Switch or Transformer Control An Induction Motor's Speed"
https://www.youtube.com/watch?v=tXJOtWPPRwE
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2018 - 10:09 #9
Ja
Lige præsis det problem du har med din blæser motor.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2018 - 10:12 #10
Og i øvrigt en rigtig god video 👍
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
16. december 2018 - 15:15 #11
Ja der er virkelig kød på hans videoer. Han viser også i næste video at man nemt kan justere en ventilator motor (Shaded Pole/PSC motors) med en ganske almindelig volt regulator. Men min er ikke en almindelig ventilator motor :) Den skal også kunne trække metal blade (troede det var plastik men ikke i min version "otto ventilator" - derfor er den værd at finde en løsning til). Frekvensen skal justeres - men det er åbenbart ikke nok heller kan jeg forstå på ham. Når jeg åbner motoren kan jeg se nogle dele som muligvis kan udskiftes men har ingen anelse :) Producenten var helt blank :) Så må se om jeg ikke kan finde frem til motor producenten