Avatar billede martinras Juniormester
20. december 2018 - 10:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Finde antal timer inden for et givent tidsrum

Hej med jer. Jeg har et spørgsmål vedr. et timeseddelskema, jeg har lavet i excel. Jeg håbede at jeg kunne vedhæfte et billede her, så det var nemt for jer at se, hvordan det ser ud.
Men jeg prøver at forklare det.
Jeg har en kolonne hvor folk skriver "Job Start", og de skriver "Job Slut", en 3. kolonne trækker det ene tal fra det andet og viser "Total Timer".
Men der udover har jeg brug for at vide hvor mange timer de har i tidsrummet fra 06-18 og igen 18-06. PT har jeg to kolonner til dette, hvor det blot noteres manuelt. Lad os sige at Børge arbejder fra kl 10-20, dermed skal skemaet gerne vise en total arbejdstid på 10 timer, med 8 timers arbejde fra 06-18, og 2 timers arbejde fra 18-20.

Mvh Martin
Avatar billede anedi Ekspert
20. december 2018 - 11:05 #1
Fra 06 til 18 kan du prøve med denne formel: (engelsk version)
=MIN(B2;TIME(18;0;0))-MAX(A2;TIME(6;0;0)) - med din start tid i A2 og din slut tid i B2
For timer mellem 18-06 kan du så blot trække ovenstående fra samtlige timer.

Vh
Anedi
Avatar billede martinras Juniormester
20. december 2018 - 11:24 #2
Fantastisk. Det fungerer lige som det skal. Når "Start" og "Sluttid" er tomme, så viser den dog 12:00 timer i cellen "6-18".
Kan man få den til at vise 0, så længe der ikke er indtastet nogle værdier i jobstart og -slut.? Mvh Martin
Avatar billede anedi Ekspert
20. december 2018 - 12:27 #3
Indsæt denne del mellem = og MIN:
IF(OR(A2="";B2="");0;

Vh
Anedi
Avatar billede martinras Juniormester
20. december 2018 - 12:44 #4
Ved brug af denne formel
"=IF(OR(C5="";B5="");0;MIN(C5;TID(18;0;0))-MAKS(B5;TID(6;0;0)))" - skriver den blot #Navn? i resultat celle.

En ekstra krølle på denne hale, er det muligt at gøre følgende:
Hvis vedkommende arbejder fra kl: 06-20. Med overstående formel, vil den skrive 12 timer fra 6-18 og 2 timer i tidsrummet 18-06 - fint.
Men er det muligt at den altid kun registrere de første 8 timer i intervallet 6-18, og de overskydende timer i dette interval ligger den over i næste interval 18-06. Dermed får han 8 timer fra 6-18, og 6 timer fra 18-06
Håber det er til at forstå. Det skal forståes, på den måde at medarbejderen har 8 normal timer inden for dette interval, inden han ryger op på en overtidsbetaling.

Mvh Martin
Avatar billede store-morten Ekspert
20. december 2018 - 18:38 #5
Udskift:
IF(OR
Med:
HVIS(ELLER
Avatar billede martinras Juniormester
21. december 2018 - 09:54 #6
Tak for svaret #5.
Er der nogen der sidder med løsningen på spørgsmålet i #4?

Mvh
Martin
Avatar billede martinras Juniormester
21. december 2018 - 21:46 #7
Jeg lukker den her, da jeg har fået svar på ovenstående i en anden tråd. Tak for hjælpen alle mand.