Avatar billede martinras Juniormester
21. december 2018 - 13:43 Der er 34 kommentarer

Timeseddelskema i EXCEL

Hej! Jeg søger en excel ekspert der kan guide mig til en løsning på nedenstående opgave.
Jeg har en række ansatte, som afleverer en timeseddel hver 14. dag. Disse er blot opgivet med en "Job start" og en "Job slut", og så er det min opgave at få dem ind på de rette løntrin, i forhold til hvornår på dagen disse timer ligger.

Se venligst vedhæftet billede: https://imgur.com/a/j0acUCH
Dette skal blot ses som et eksempel. Mandag: Der har jeg lavet en formel som tager alle timerne i de pågældende intervaller, og så plotter den ind hvor mange timer der er. Denne formel ser således ud: =HVIS(ELLER(C4="";B4="");0;MIN(C4;TID(18;0;0))-MAKS(B4;TID(6;0;0))) -- og det er for tidsintervallet mellem 6-18.

Men en ekstra krølle på denne hale, er at der må maks være 8 timer i X3(6-18) inden de hopper over i den der hedder X4-18-21. og I denne X4, må der maks være 3 timer inden de hopper over i den der hedder X5.

Den korrekte afregning for en arbejdsperiode fra 02:00-23:00 ser altså ud som Tirsdag i mit skema.

Er det muligt at excel selv finder disse tal, ved at jeg blot indtaster start og slut arbejdstid?

Mvh
Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. december 2018 - 14:33 #1
Skal x1 og x5 overlappe hinanden??

Jan
Avatar billede martinras Juniormester
21. december 2018 - 14:43 #2
Ups, nej der burde ikke være et overlap. Man kan sige at X1 og X5, vil være den samme timesats, så det kan sagtens blot være en celle der hedder 21-05.
/Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. december 2018 - 18:40 #3
Den var slem:

https://1drv.ms/x/s!AmlqgsyjsAq5hZEPOiLtI_CHQUWfzQ

men her er et bud

Jan
Avatar billede martinras Juniormester
21. december 2018 - 21:42 #4
Hej Jan! Jeg kan simpelthen ikke lade være med at grine, fordi den formel er simpelthen for vild, og jeg kan ikke forstå at du kan overskue den. Jeg glæder mig til at se lidt nærmere på den i morgen, og se om den holder vand i de forskellige situationer.
Det er simpelthen et imponerende stykke arbejde du har lavet. Tusinde tak for hjælpen.

Mvh
Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. december 2018 - 22:38 #5
Man bygger formlerne op i trin så er det ikke så galt ;-)
Avatar billede martinras Juniormester
22. december 2018 - 20:12 #6
Hej igen.
Har nu haft mulighed for at sætte nogle værdier ind i skemaet, og det ser desværre ikke ud til at den helt vil som jeg.
Prøv at se følgende link: https://imgur.com/a/Dik2Fae

Når man sætter en mødetid ind fra f.eks. 08:00-20:00, så vil den stadig skrive 5 timer i X1 og en time i X2 - af en eller anden grund sætter den bare max værdier ind i disse celler uanset tidsintervallet.
Jeg har forlængst opgivet at gennemskue formlen, men det kan være at det giver mening for dig.

Mvh Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
22. december 2018 - 21:28 #7
Avatar billede martinras Juniormester
27. december 2018 - 07:47 #8
Hej Jan
Den virker helt perfekt nu!
Pånær liiige en enkelt ting. Problemet er, at hvis tidsintervallet overskrider midnat. Altså hvis intervallet hedder 16:00 - 02:00.

Kan dette løses? Jeg ved godt, at jeg er krævende :-)

Mvh
Martin
Avatar billede martinras Juniormester
27. december 2018 - 07:55 #9
En lørdags afregning ser lidt anderledes, og mere simpel ud. Har du mulighed for at sætte en formel op for følgende:

Fra kl. 01-06 = X1
Fra Kl. 06-09 = X2
Fra kl 09-23 = X3

Her er det ikke nødvendigt, at formlen fungerer henover midnat.
- og så tror jeg ikke at jeg kan bede om mere.
Mvh Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. december 2018 - 11:06 #10
Avatar billede martinras Juniormester
27. december 2018 - 11:53 #11
Flot arbejde.
Men der sker et eller andet, med udregningen når den går over midnat.
https://imgur.com/a/YEDnZvW

Mvh Martin
Avatar billede martinras Juniormester
27. december 2018 - 12:04 #12
Det kan være at det er mere tydeligt her i tidsintervallet 16-02:
https://imgur.com/a/vCthm1q

Mvh Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. december 2018 - 12:46 #13
se på det i morgen har ikke tid nu
Avatar billede martinras Juniormester
27. december 2018 - 12:52 #14
Helt fint. Tak for svaret.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. december 2018 - 02:44 #15
Phy den var tung men nu har jeg en løsning jeg mener virker:

https://1drv.ms/x/s!AmlqgsyjsAq5hZEXewxAMl41km0-rw

Jan
Avatar billede martinras Juniormester
29. december 2018 - 12:56 #16
Ja, jeg ved den ikke er nem - og havde aldrig troet at det ville kunne lade sig gøre. Jeg er simpelthen så glad for at du vil bruge så meget tid på det.
Nu tester jeg den bare, for at se om der er huller i den, og der sker altså et eller andet med formlen når timerne f.eks. ligger fra 08-16:00, 10:00-12:00 eller 09:00-12:00.

Jeg kan godt finde flere eksempler, hvis det kan hjælpe dig med at lokalisere fejlen.

Jeg kan se at du har ændret taktik med formlen. Hvor kan man se indholdet af den "BeregnTimer"-funktion du har lavet - blot for jeg selv kan se formlen og tilpasse den til mit skema layout.

Mvh Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. december 2018 - 16:22 #17
det er langhåret men ligger i Classmodulet "cmBeregn"
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. december 2018 - 16:38 #18
Prøv igen

Tror den er der nu.

Hvis den fejler så bare gem den med fejlen i denne mappe hvor den ligger!!
https://1drv.ms/f/s!AmlqgsyjsAq5hZEZALRD58oCW-FSnw

det er ver. 4

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. december 2018 - 17:35 #19
I ver 5 kan du ændre tids intervaller i fanen "OpsætArk"

Jan
Avatar billede martinras Juniormester
30. december 2018 - 11:04 #20
Hej Jan
Jeg kan desværre ikke få den til at gemme i onedrive mappen, da den bare siger at filen er skrivebeskyttet.
Men jeg har prøvet at teste den igennem, og jeg kan umiddelbart ikke finde nogle fejl/mangler hvis timerne holder sig inden for det samme døgn.
Men den har problemer så snart vi bevæger os over midnat.
Jeg har lige lavet et eksempel på nogle intervaller, hvor den ikke sætter det korekte antal timer ind i 6-18, og total timer døjer den også med.
Gør jeg mon noget forkert?
Eksempel: https://imgur.com/a/W0YgBJ5

Mvh martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
30. december 2018 - 11:15 #21
ok hvad med at give den et nyt navn ? ver 3,1
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
30. december 2018 - 11:18 #22
arbejder lige lidt mere på den!!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
30. december 2018 - 20:51 #23
Der er kommet en ny fil New.xlsm i mappen prøv den!!

Jan
Avatar billede martinras Juniormester
02. januar 2019 - 21:45 #24
Hej igen Jan, og godt nytår!
Jeg har endnu engang prøvet at uploade en fil til onedrive, men kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg kan gøre det.
anyways; prøv at se følgende excel fil: https://ufile.io/t35c4

Layoutet er sat op ved at kopiere formler fra dit indledende skema-
Men her har jeg sat timesedlen op, som jeg tænker at den skal se ud. Planen er at timesedlen netop fylder en enkelt a4 side, da den så kan udskrives til den pågældende medarbejder som info.
Tanken er så at jeg blot laver en kopi af denne, efter hinanden i excel. Èn for hver ansat - i skrivende stund er der 35 mand ansat.
Som du kan se, så er der ikke behov for denne Kalender funktion, da de konstant følger dette 14. dages skema. Med nogle ganske få lørdagsvagter på årsplan.

Hvis du ser i det øverste skema, spiller den mig stadig et pus ved ikke at regne timeantallet rigtigt ud. Som jeg har set det indtil videre, klarer den det fint fra X1-X4, men så rammer den forkert i X5 og dermed "Timer total".

Optimalt, vil jeg egentlig gerne af med kalender funktionen, da den gør det svære for mig at gennemskue formlen. Hvis muligt, vil det være nemmest at gå tilbage til udgangspunktet, hvor hver eneste celler har "en halv meter formel", og kun skal forholde sig til værdierne i "Arbejd Start og -slut". Jeg har prøvet at bruge nogle af de første formler og så sætte dem op uden "kalender-delen", men det rækker mine evner åbenbart ikke til. En ekstra tvist er at det kun er mandag og tirsdag, hvor den hedder 8 normale timer inden de ryger på næste løntrin, hvor onsdag - fredag hedder den 7 timer. (Spørg mig ikke til grundlaget for denne aflønningsnodel - det kan 3F nok svare på) Men dette ville jeg selv kunne rette til, hvis du har mulighed for at lave formlen, så jeg kan rette den til oppe i formel-linjen.

Jeg vil gerne gange resultatet med en timesats, og give denne information videre. Men problemet er, at hvis der ikke er time i det givne interval viser den #VÆRDI! kan dette ændres til at vise "0".

Puha, hvis du på nogen måde kan finde tid til at se på dette vil jeg være yderst taknemlig.

Mvh Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. januar 2019 - 09:50 #25
1. Jeg har brugt en del tid på løsningen så jeg vil lige forsøge en sidste gang om jeg ikke kan lave en tilfredsstillende løsning med koden elles laver jeg den anden!!

2. Rart at have den model som det skal virke i.

3. ang. forskelige time grænser løser opsætnings arket det , hvis det var mig ville satserne også ligge der

4. Hvem taster data ind/ er det manuelt?

Og også godt nytår herfra

Jan
Avatar billede martinras Juniormester
03. januar 2019 - 13:36 #26
Arbejdsgangen i det, består i at 35 mand afleverer en håndskrevet timeseddel hvor de har udfyldt start og slut tid for deres arbejde. Denne afleveres om fredagen, hvor timerne for de to forgange uger er noteret. Som sagt er det ganske sjældent lørdag er i brug, men det skal dog være en mulighed. Mandag morgen renskriver en kontorpige disse sedler ind i mit Excel ark for at få timerne delt ud i de forskellige løntrin. Herefter er timerne klar til at blive noteret i dataløns lønsystem. Om der findes smartere og mere integreret løsninger skal jeg ikke kunne sige?

De tastes ind på den måde at man taster en person helt færdig, altså alle hans 14 dage, og går så videre til næste person. Derfor synes jeg personligt at det er nemt bare at have alle medarbejdere i samme Excel ark så
Man bare kan scrolle ned til næste, men hvis du har en smartere måde så er jeg åben for alle inputs. Herefter er planen at hver medarbejder kan få en udskrift af netop hans udregning, for at han har en bedre forståelse af tallene på hans lønseddel.
Jeg vil så lave et opsummeringsark i Excel, hvor det er overskueligt på en A4 side hvilke tal kontorpigen skal taste ind for hver medarbejder i lønsystemet. Simpelthen bare linje 1: Jens Hansen  X1: 10 timer X2: 4 timer osv. Linje 2: Hans Jensen: X1: 4 timer osv.

Spændende med satserne inde i opsætningen, men det skal bare stadig gerne være sådan at medarbejderen kan se satserne på hans udregningsark når jeg laver en udskrift af denne. Men du er meget velkommen til at komme med dit bud på det.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. januar 2019 - 15:00 #27
lige for afklaring

du har 35 mand og du tænker en udskrift til hver!!

Jeg tænker:

1. Et opsætnings ark
2. Et medarbejder-registrerings ark
3. Et Indtastnings ark
4. Et data-registrerings ark
5. Et udskrifts til medarbejder ark
6. Et samlings ark til kontor medarbejderen

På Indtastnings arket er der en overførselses knap, en print alle medarbejder knap og en print den enkelte medarbejder knap. evt. en vis samlings ark knap.

Indtastnings arket kan også evt. laves som en Userform som måske faktisk er den mest lækre løsning

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. januar 2019 - 15:15 #28
4. det bliver nok 35 ark et for hver medarbejder da det er svært at styre ark med flere rækker for hver post som det vil være her

måske ville en Access database være en endnu bedre løsning men jeg har meget lille erfaring med Access.

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
03. januar 2019 - 15:18 #29
Der kan også indbygges mulighed for e-mail til medarbejderen automatisk

Jan
Avatar billede martinras Juniormester
03. januar 2019 - 22:28 #30
Det er simpelthen fantastisk med de inputs. Det viser bare værdien af at spørge om hjælp til noget som jeg ikke har meget forstand på.
Jeg havde på ingen måder forestillet mig, at der ville være så meget hjælp at hente!

1. Et opsætnings ark
2. Et medarbejder-registrerings ark
3. Et Indtastnings ark
4. Et data-registrerings ark
5. Et udskrifts til medarbejder ark
6. Et samlings ark til kontor medarbejdere

Det ser ud som en super opstilling, dog er jeg lidt i tvivl om funktionen af eller egentlig forskellen på pkt. 3 og 4.
Men hvis du har mod på det, så sæt det endelig op som du tænker det.
Jeg kender ikke til brugen af Userforms, men lyder spændende.
Email funktionen er ikke vigtig, da den ikke vil blive brugt. Lækker feature, men ikke et must.

Lige et par kritiske punkter.
1. Det skal være simpelt at oprette/afskedige en medarbejder i systemet.
2. Antal normaltimer Mandag og Tirsdag er 8 timer. Onsdag, Torsdag og Fredag er 7 timer.
3. Man skal kunne overskrive værdierne manuelt - f.eks. ved en enkelt person skriver man at han har haft 12 normal timer den pågældende dag.
4. Hvis muligt, om man kan ændre timesatser for enkelte personer. Da vi har ansatte som følger en anden (og mere simpel) overenskomst end den hovedparten følger. Ved disse enkelte personer, vil det være et spørgsmål om at udfylde en timesats x timeantal og ikke andet.
Mvh Martin
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
04. januar 2019 - 01:05 #31
1. det er bare at slette/ tilføje en række :-)
2. registeres i opsætnings arket
3. der vil altid kunne rettes manuelt
4. der vil altid kunne rettes manuelt

hvis vi er enige vil jeg lave et udkast hvor der ikke er programmeret funktion ind i da det vil kunne laves på forholdsvis kort tid, så kan vi tilrette før funktion indlejres

hvis jeg forstår dig rigtig så bliver data registeret af to gange (1. uge mandag i uge 2 og 2. uge i uge 3)

filen kan evt gemmes med navn: arbejds sedler uge 1_2.xlsm , arbejds sedler uge 3_4.xlsm osv. så man kan komme tilbage til dem.

og begynde ud fra en Master fil

Jan
Avatar billede martinras Juniormester
04. januar 2019 - 07:41 #32
Helt perfekt, med disse "kritiske punkter".

Det er ikke helt rigtigt forstået. Eksempel: Medarbejderen arbejder Uge 1 og Uge 2, i uge 2 afleverer han sin timeseddel om fredagen til kontoret. (Vi ser ikke denne timeseddel før denne dag) Mandagen i uge 3, plotter kontormedarbejderen disse timer ind i excel-arket, og senere på dagen i lønsystemet.

Hvis det har betydning for dit ark, så er det fredag i ulige uger der afleveres timesedler, og altså mandag i lige uger at der tastes ind i lønsystemet.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
04. januar 2019 - 14:18 #33
Hej Martin
Her er den rå ver.
https://1drv.ms/f/s!AmlqgsyjsAq5hZEZALRD58oCW-FSnw

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
04. januar 2019 - 14:20 #34
dette link og du burde kunne gemme i mappen
https://1drv.ms/f/s!AmlqgsyjsAq5hZEZkirdFSMskmdgGw