Avatar billede plok Forsker
21. december 2018 - 15:24 Der er 20 kommentarer

Problemer - Clone WIn10 fra én intern disk til en anden intern disk (M.2 SSD)

Hej.

Jeg har et lille problem.

Jeg har clonet fra én intern disk til én anden intern disk.

Fra en Sandisk Pro SSD til en Samsung EVO M.2 SSD.

Jeg har fået den til at boote op i windows med den nye M.2 SSD, men hver gang den starter så står der 9C på en sort skærm, inden den booter bios?

Tilmed når jeg går ind i denne computer, kan jeg se dette drev: Reserveret til systemet.

Mit Motherboard er et MSI Z97 Gaming 5

Jeg har benyttet programmet: Macrium Reflect Free

Jeg køre med Legacy/UEFI i bios

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 15:34 #1
Hvorfor bruger du ikke Samsung programmet til klon der følger med Evo disken?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 15:36 #2
Hov. Måske der ikke er noget med når det er en M2 disk. Det overså jeg lige :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 15:38 #3
I følge det jeg kan finde ud af så er denne 9c fejl noget med usb problem at gøre.
Prøv at opdatere bundkort driver og evt usb driver.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 15:39 #4
Eller har du usb udstyr monteret ved boot, så prøv at tage det fra og se om fejl forsvinder
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. december 2018 - 16:10 #5
Prøv med Aomei diskbackupper - det er gratis og nemt at bruge.

https://www.backup-utility.com/help/disk-clone.html

Har selv meget gode erfaringer med dette program :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 16:14 #6
#5 Det har jeg også 👍
Avatar billede hjolsen Ekspert
21. december 2018 - 16:17 #7
Jeg tror også du skal prøve et andet program at klone med , hvis du kan se den partition der hedder "reserveret til system" er den ikke klonet rigtigt - #5 er et godt bud !
Avatar billede poko1 Ekspert
21. december 2018 - 20:58 #8
Når du installerer på en EFI/UEFI Opstilling skal du Gøre det på en uallokeret disk
Avatar billede plok Forsker
21. december 2018 - 21:10 #9
Nu har jeg fået clonet ved at benytte Samsungs egen værktøj. Det virkede mht. det ekstra system drev jeg kunne se.

Der er stadig 9C fejlkoden og efter det A2, men nu er det relativ kort tid ift. før, men det er der stadig. Jeg har prøvet at fjerne diverse USB enheder i computeren men uden held?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. december 2018 - 21:36 #10
Jeg kommer lige til at se at det er en MSI. I min bærbare MSI er der også 2 X M2 SSD og de kører RAID Måske ligger dit problem der?
Altså hvis Fabriks opsætning.
Avatar billede hjolsen Ekspert
21. december 2018 - 23:28 #11
Kik i BIOS/UEFI  på start rækkefølgen (Boot order),måske den leder efter den orginale HD
Avatar billede plok Forsker
22. december 2018 - 00:00 #12
#10 hvad vil det sige, er det noget som kan rettes?

#11 Umiddelbart ser boot order rigtig ud :)
Avatar billede plok Forsker
22. december 2018 - 00:51 #13
Jeg har læst mig frem til på nettet, at det kan hjælpe at opdatere chipset

På MSI´s hjemmeside er der også en RAID-Storage driver som er udkommet her i 2018 - kan det være sådan noget jeg skal prøve at opdatere, eller vil det ikke give mening?
Avatar billede plok Forsker
22. december 2018 - 00:57 #14
Nå prøvede lige, men det virkede ikke?
Avatar billede hjolsen Ekspert
22. december 2018 - 05:42 #15
Hvilken versions nr har din bios ? Efter 1,9 er der en opdatering til  kompabilitet med samsung M.2 SSD !
Avatar billede plok Forsker
22. december 2018 - 09:27 #16
Jeg har lige opdateret den i går aftes til 1D den sidste nye. Jeg kan se at der er en tidligere version som understøtter Samsung M.2 - men så vil den nyeste vel også gøre det, ikke?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2018 - 09:32 #17
Hvilken hardware putter du i usb portene?
Har du prøvet ikke at have hardware tilsluttet usb porte når du booter pc op?
Avatar billede plok Forsker
22. december 2018 - 10:01 #18
#17 Ja det har jeg prøvet, og uden at det hjælper på problemet?
Avatar billede plok Forsker
22. december 2018 - 14:33 #19
Update:

Tror jeg har fundet ud af, at mit bundkort ikke understøtter NVMe, så det er derfor den ikke køre rigtig! Den køre nemlig ikke hurtigere end før, og det er muligvis dette som skyldes problemet?

Jeg har kigget på nogle andre bundkort - hvad siger I til disse?

https://www.komplett.dk/product/999010/hardware/pc-komponenter/bundkort/intel-socket/msi-b360-gaming-arctic-socket-1151#

https://www.komplett.dk/product/952814/hardware/pc-komponenter/bundkort/intel-socket/msi-z370-gaming-plus-socket-1151#

For/imod - Eller I er også velkommen til at komme med forslag, men vil gerne holde det i dette prislag :)
Avatar billede brasso Forsker
24. december 2018 - 14:38 #20
RAID? Absolut ikke godt, specielt hvis det er RAID 0. Så vidt jeg har læst, kan en Fil ved RAID0 være opdelt så nogle dele ligger på disk 0 og andre dele på disk1, altså, hvis en disk går ned, er sandsynligheden for at redde filer næsten lig med nul.
RAID skulle øge hastigheden?? Jeg har faktisk konstateret det modsatte.
Min søn har en lidt ældre MSI Gaming bærbar, som var sat op i RAID 0, da vi ikke rigtig kunne få det til at virke efter at have installeret ny systemdisk, valgte vi at slå RAID fra, så der nu er en system SSD og en almindelig HD til data, og maskinen er så absolut blevet hurtigere. Så jeg kan ikke lige se den store fidus i RAID opsætning af en almindelig PC. Derimod giver det måske mening i et server system.