Avatar billede anjensen1 Novice
21. december 2018 - 19:14 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Formatere en gammel windows XP så der kan istalleres Linux, OFFline

Jeg fik en gammel bærbar, for at hjælpe med noget installationsbøvl, og jeg tænkte at den kunne være sjov at have linux på.
PC'en har en XP-partition, og jeg ved faktisk ikke hvordan jeg skal formatere den til at køre en linux-distro. Jeg er heller ikke sikker på hvilken linux som er mest lean (Den bærbare har knapt een GB ram)

* Hvordan formaterer jeg til linux installation?
* hvilken distro er anbefalelsesværdig
* Kan jeg installere off-line?
Avatar billede puren Ekspert
21. december 2018 - 19:50 #1
* hvilken distro er anbefalelsesværdig?
gentoo er de hardcore bruger som gerne vil have fuld kontrol over ALT hvad der sker, ellers er der kubuntu og devuan på min liste ved godt der er mange der bruger ubuntu men den er ikke lige min kop te dog udspringer de af debian...

kan jeg installer off-line? ja
hvordan formaterer jeg til linux installation? sker under step 4

step 1
vælg om du vil bruge Kubuntu eller ubunto (forskællen er i den grafiske brugerflade google dig til nogle biller)

step 2
download deres ISO-fil

step 3
hent programmet rufus og få det til at lave en usb stik med det hente iso

step 4
start den gamle computer op på usb stikken og lad guiden tage dig resten af vejen
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 19:56 #2
Er Linux Mint ikke den der nærmer sig mest den gamle XP?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 19:58 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2018 - 20:00 #4
Du skal lige på en gammel bærbar være obs på det du måske efterfølgende skal finde driver til dit trådløse netkort. Det har jeg været udsat for.
Avatar billede puren Ekspert
21. december 2018 - 20:06 #5
#2 på min kan man vægle både Cinnamon, MATE og Xfce men går man efter noget windows look a like så er det nok KDE desktoppen man skal kikke efter
Avatar billede anjensen1 Novice
04. januar 2019 - 17:57 #6
Super fin hjælp!
Tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 18:05 #7
Velbekomme :-)