Avatar billede marrix Juniormester
06. januar 2019 - 12:24 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Ekstra "dims" i charger port til smartphone - hvad er det?

Hej eksperter

Vi forsøger selv at udskifte en usb-opladerport på en smartphone. Vi har fundet reservedelen flere steder på nettet, men alle steder vises reservedelen uden en ekstra dims (lille rund knap-batterilignende ting).

Jeg har forsøgt at lægge et foto af de to dele (den der er udtaget fra vores smartphone - med pil på den lille ekstra dims) og så reservedelen, som den fremstår flere steder på nettet: https://i.ibb.co/wBfnHR3/2019-01-06-120531.jpg

Spørgsmålet er - hvad er det for en dims? Og kan vi undvære den (den følger jo ikke med på den købte reservedel - og den ser ikke ud til at være til at pille af det gamle og genmontere på det nye)?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. januar 2019 - 12:51 #1
den skal bare loddes af den gamle, og loddes på den nye - muligvis batteri til styring af overspændings-sikring
Avatar billede mort1 Ekspert
06. januar 2019 - 13:00 #2
Mit gæt er også, at det er en kondensator - som netop har den funktion Claes57 nævner, så frem med loddekolpen
Avatar billede claes57 Ekspert
06. januar 2019 - 13:14 #3
Undgå for alt i verden, at bytte om på rød og sort på den nye placering. Den vil gå i udu med det samme.
Avatar billede marrix Juniormester
06. januar 2019 - 14:12 #4
Fedt. Tak.
Hvad vil der ske, hvis jeg ikke lodder den på det nye? Hvilken funktion har et batteri, som håndterer overspændingssikring?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. januar 2019 - 14:37 #5
der vil sikkert ikke komme strøm igennem overhovedet - det sidder der for en virkning.
Avatar billede marrix Juniormester
06. januar 2019 - 14:49 #6
Det er bare underligt, at dimsen/overspændingssikringen ikke er påmonteret den reservedel, jeg har bestilt - hvis den er nødvendig for at delen overhovedet virker. Derfor undrer det mig - at den ikke følger med på reservedelen ... eller kan undværes (omend det måske ikke er tilrådeligt).
Avatar billede mort1 Ekspert
06. januar 2019 - 14:55 #7
Nu ved jeg ikke noget om din lader, men som regel er de små ladere ikke særligt stabile, idet ladestrømmen ikke, som det jo faktisk skal være, og som man går og tror, er en jævnstrøm, men en vekselstrøm, hvor "spidserne er jævnet", derfor indsætter man en kondensator til at tage de sidste "spidser" således at ladestrømmen lidt kommer til at ligne jævnstrøm, hvilket er godt nok til at oplade et batteri, men det er ikke godt nok til de forskellige komponenter. Så hvis det er en kondensator, hvad jeg tror det er, så SKAL den sidde der, ellers er det NO GO - du risikerer, after min erfaring, at smadre telefonens ladekredsløb - hvis du er heldig, "kun ladekredsløbet" idet batteriet i sig selv er en stor kondensator, der som regel forhindrer skader på den anden side..
Avatar billede rasmuso Seniormester
06. januar 2019 - 20:41 #8
Kunne være en mikrofon eller højttaler/ringer!?
Du kan måske hjælpes bedre hvis du oplyser fabrikat & type.
Avatar billede marrix Juniormester
07. januar 2019 - 06:29 #9
Det er en ZTE Blade V6 :-)
Avatar billede Sølsnes Novice
10. januar 2019 - 11:05 #10
https://www.youtube.com/watch?v=3AvC51V54-0

I denne video fortælles der at det er vibrator der skal loddes på.
Avatar billede marrix Juniormester
10. januar 2019 - 20:49 #11
Fedt. TAK :-)
Avatar billede Sølsnes Novice
10. januar 2019 - 21:04 #12
Det var da så lidt :-)