Avatar billede mort1 Ekspert
08. januar 2019 - 17:45 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

Win. 7 til Win. 10

Der har til tider været skrevet om, at det stadig var muligt at opdatere fra Win 7 til Win 10 uden at skulle til lommerne - Nogen der har styr på, om dette stadig er en mulighed?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. januar 2019 - 17:47 #1
Umiddelbart ville jeg være ret græsk-katolsk, da du kan købe legale Win10-licenser til en frisk installation for noget i retning af 25-50 kr. på eBay.

Med det sagt, så er den største udskrivning jo reelt den tid, du skal bruge til at installere nyt OS og gen-installere alle de applikationer, du skal genbruge bagefter.
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2019 - 17:51 #2
Hvor gammel er computeren, og hvad forventer du at opnå ved skift fra 7'eren til 10?
Avatar billede mort1 Ekspert
08. januar 2019 - 18:37 #3
#2 jeg ved dårligt hvor gammen apparatet er, 4 - 5 år. Den er født med i7 processor og SSD - og hvad forventer jeg, tja de to øvrige computere i husstanden kører W 10, og når denne ikke gør det, er det fordi jeg havde/har en scanner, som ikke kan bruges med W 10, men jeg har endnu ikke haft behov for at bruge denne scanner.
Samtidig har jeg en ide om at W 7 er mere krævende end W10.
#1 Du har helt ret, jeg har tidligere købt flere programmer på eBay, til rigtig gode priser, så hvorfor ikke W 10, hvis det bliver aktuelt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2019 - 19:05 #4
Ved at både ink og poko1 har gjort det for ikke så lang tid siden så det er sikkert stadig muligt.

Har ikke selv haft behov for at gøre det, så jeg har ikke selv testet det skal siges.

Kan ikke huske hvor meget at en Windows 7 pro tager af resurser, men jeg ved at med Win 10 pro der bruger min 64 bit her som jeg kører med minimalt antal programmer i opstart ca 1,5 GB ram i idle. En anden jeg har 32 bit på bruger ca 300 mb mindre med samme programmer i opstart.
Har ikke erfaring med om Win 10 er bedre til at udnytte disk hastigheden på SSD drevet. Måske der er noget at hente der da det er et nyere system.
Dit bundkort bør have ACHI i bios aktiveret. Ellers mister du hastighed på disken, og SSD drevet skal være på den hurtigste port (formodentlig port 1)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. januar 2019 - 19:20 #5
OBS! Du kan ikke sammenligne resourceforbrug imellem Win7 og Win10 på den måde, da der er grundlæggende forskel på, hvordan de allokerer memory.

I "gamle dage" kunne der f.eks. være fornuft i at ændre din pagefile til 0 for at tvinge al apllikationsafvikling over i RAM - det vil i nutiden oftere give en (system-)kollektiv penalty i stedet.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2019 - 19:23 #6
#5 Tak for info 👍
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2019 - 19:30 #7
Hvis du vil Opgradere Win 7 til Win 10 Skal Windows 7 have en ægte Licens og du kan kun opgradere til samme version  og du skal springe koden over den finder selv ud af at aktivere. og det foregår som under Gratis perioden.
https://ibb.co/86gb1W6
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2019 - 20:08 #8
Jeg har selv en scanner (Canon 9950F), som jeg ikke kunne finde en Win10 driver til, da jeg sidst skulle opgradere fra XP Pro. Det gav mig en del bekymringer. Jeg installerede så en gammel udgave af billedredigeringsprogrammet Paint Shop Pro 8.1, og den virker upåklageligt med det. Og min 9950F virker også upåklageligt med en 32-bit version af mit nye billedredigeringsprogram, PaintShop Pro 2018, som jeg også har i en 64-bit udgave.
Avatar billede puren Ekspert
08. januar 2019 - 20:37 #9
win 7 professional kan man stadig opgrader til win 10 gratis
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2019 - 06:25 #10
det eneste du får ud af at bruge win10, er over 10000 fejl
Avatar billede mort1 Ekspert
09. januar 2019 - 17:12 #11
Win 7 kører faktisk ok, men nu hvor Microsoft ikke længere understøtter at oprette en hjemmegruppe, synes jeg, at det er blevet noget bøvlet, at overføre "ting og sager" fra en pc til en anden, så jeg har anskaffet en Logitech mus med "Flow" for på den, meget lette, måde at kunne overføre mellem pc'erne.
Det fungerer fint mellem to Win. 10 maskiner, men synes helt umuligt at få det til at virke med Win. 7, selv om det skulle kunne lade sig gøre.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. januar 2019 - 19:46 #12
Som de andre har skrevet:
Ja du kan stadig opdatere til Windows 10 :)
Avatar billede puren Ekspert
10. januar 2019 - 17:25 #13
mort1 >> skal ikke udtale mig om win 10 men siden win 2000 er det i min optik blevet svære og svære og dele printer, scanner og filer..

et sted glæder jeg mig næsten til den dag hvor jeg opgiver windows og skal høre linux på alle mine maskiner
Avatar billede mort1 Ekspert
10. januar 2019 - 18:12 #14
#13 Kører selv Linux på en maskine, men har ind imellem vanskeligt ved at finde drivere, jeg bruger det nok for lidt, men jeg forstår godt, at du ser frem til, om ikke for andet, så til at Microsoft så ikke kan "Koste rundt med os"