Avatar billede dompap Novice
15. januar 2019 - 09:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvilken hardware-del kan være i stykker?

Hej alle.
Min fine pc har virket uden problemer i en årrække.
Selvom den har nogle år på bagen følger den ganske fint med (MB-ASUS P67 extreme (så vidt jeg husker), corei2600k, Geforce 1070, 16 GB ram, SSD og div HDD).
I går gik det galt.

Fejlbeskrivelse:
Når jeg tænder for pcen er der i et halvt sekund lys i grafikkortet og display på fronten (der viser temp.m.v.), hvorefter pcen slukker igen. Nogle blæsere når at køre, herunder dem der sidder på grafikkortet, men CPU-blæserne når ikke at starte op. Der kommer ikke noget "bip" fra bundkortet der kunne give en indikation af, hvad der er galt. Hurtig nedlukning betyder derfor også, at BIOS ikke kan tilgås. Da der trods alt starter noget op tvivler jeg på, at det kan være strømforsyningen. Der ser ikke umiddelbart ud til, at være kabler der er røget ud eller noget der skulle være brændt sammen.
Jeg forestiller mig, at der er en form for "sikring" der sikrer at cpu m.v. ikke brænder af siden pcén lukker ned så hurtigt efter den er blevet tændt.
Jeg er udmærket klar over, at jeg ikke giver jer meget at arbejde med, men gode idéer til hvad der kan være galt vil være en hjælp inden jeg splitter hele pcén ad.

Venlig hilsen
Dompap
Avatar billede hjolsen Ekspert
15. januar 2019 - 09:43 #1
Selvom noget starter / reagerer ved tænding ville jeg prøve med en anden  strømforsyning - det kan sagtens være den ! Ellers afmonter alt overflødigt (drev grafikkort  ram en af gangen og se hvad der er fejlkilden !
Avatar billede dompap Novice
15. januar 2019 - 10:56 #2
Ja. Det er også det jeg er ude i, men ville se om der ikke kunne være en "genvej". Strømforsyningen er ikke bare sådan lige at skifte fordi den er modulær (hedder det ikke det når de enkelte strømkabler kan tilføjes/fjernes i strømforsyningen). Ville dog undre mig, da kvaliteten af denne burde være temmelig god (mener den kostede ca. 1.000 dengang for en del år siden).
VH
Dompap
Avatar billede hjolsen Ekspert
15. januar 2019 - 14:32 #3
Du behøver ikke skifte den - i første omgang. Hvis du monterer kabler fra en anden psu til bundkort og grafikkort  , bør du kunne konstatere om PC'en starter op !
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2019 - 14:44 #4
nej. du kan godt regne med at strømforsyningen er død
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2019 - 17:09 #5
Prøv strømknebet:
Afmonter alt strøm og det lille batteri på bundkortet.
Hold start knappen nede i ca 30 sekunder. Monter batteri og strøm igen og prøv så start.
Avatar billede dompap Novice
15. januar 2019 - 21:16 #6
Det kan godt lyde lidt forkert, men hold kæft du er en skattebasse 220661.
Din løsning fik det hele op at køre igen i løbet af no time!
Sådan.
Stor respekt og stort tak herfra!!!
/Dompap
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2019 - 21:21 #7
Velbekomme :-)