Avatar billede ju-bi-j Juniormester
19. januar 2019 - 11:09 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Mesh netværk

Vi har vild dårlig dækning i vores hus bla pga betonvægge. Vi har fået enbefalet et mesh netværk da vi ikke kan trække kabler til alle rum.

Hvilket mesh netværk er bedst?? Skal man kigge på Dual-band eller Tri-band?? Hvad er forskellen??

Tak
Avatar billede puren Ekspert
19. januar 2019 - 11:59 #1
det er ikke fordi du har beton væge, jeg har det også hjemme hos mig og har 50 Mbit/s gemmen 2 væge så enten har du andet end beton ellers har et rigtigt dårligt AP/router

det er denne her jeg har https://www.computersalg.dk/i/4451879/mikrotik-hap-ac-ieee-802-11a-ieee

og den ikke nok kan du også sætte mikrotik op i mesh
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. januar 2019 - 12:34 #2
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
19. januar 2019 - 12:49 #3
Vi en router fra Yousee og en hastighed på 100/20. Vi kan ikke streame og game på samme tid. Det er ihvertfald ikke særlig godt.

Men hvis nu man vælger et mesh netværk - hvad er så bedst?? Tri-band eller Dual-band??
Avatar billede puren Ekspert
19. januar 2019 - 13:23 #4
Routeren fra yousee har altid været noget crap.. Så start med at sætte en ny på

Men som svar på dit spørgsmål triband (giver lidt sig selv)

Og lad nu være med game over WiFi det har og vil ALTID sutte røv
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
19. januar 2019 - 14:38 #5
Tri band betyder du har to 5ghz bånd. Dette kan være meget godt hvis der er mange mennesker i huset, der samtidig har et stort internet forbrug & du har en ret hurtig internetforbindelse. Du skriver at din kun er 100/20 mbit, så du kan sagtens nøjes med dual-band.
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
19. januar 2019 - 18:02 #6
Men hvis vi forøger vores hastighed vil tri-band vel være med fremtids sikret??
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
19. januar 2019 - 19:50 #7
Tri-band er mest henvendt til +300mbit.
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
20. januar 2019 - 14:49 #8
Så hvis jeg dropper hele ideen om et Mesh netværk, er det så bedre at have flere extendere?? Såsom den Devolo der bliver nævnt længere oppe???
Hvilken router kan man udskifte Yousee routeren med?? Jeg har ikke stor viden om den slags.
Avatar billede kurtba Ekspert
20. januar 2019 - 23:22 #9
Du kan ikke bare udskifte routeren fra yousee, idet den er specifikt godkendt til at komme på deres netværk. Er man utilfreds, skal man sætte en ekstra router på, som så kobles sammen med den fra yousee.
Jeg har selv haft store  problemer med netværket i mit hus, som har 2 etager. Jeg har forsøgt med ekstra router opsat som ap point, div. extendere som fangede det trådløse signal og forstærkede det, og intet af det var tilfredsstillende.
Jeg har ikke prøvet Mesh løsningen.
Men jeg har løsningen fra Devolo, hvor signalet sendes via elnettet. Så jeg har den originale router fra yousee og så Devolo enhederne. Jeg har dog sat en ekstra enhed på, da jeg også havde noget værksted og udeareal, som jeg gerne ville have dækket.
Det fungerer bare, og jeg kan kun anbefale den løsning. Der kan også kobles til enhederne med netværkskabler, som nok kan være nødvendigt til online gaming, hvor trådløst aldrig har været særlig godt. Jeg streamer en del fra pc og telefoner til TV, og det foregår trådløst og uden problemer.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
21. januar 2019 - 01:12 #10
Du kan sætte din tdc router op som switch, deaktiver dhcp server, sæt en anden router på bagved som står for den del af arbejdet. På den måde funger tdc routeren som modem.
I mesh pakkerne er der ofte en hovedstation der kan fungere som router. Ved ikke hvilken kvalitet du er ude efter, men Ubiquiti AmpliFi system skulle være mega godt, det koster også.

https://www.edbpriser.dk/produkt/ubiquiti-amplifi-home-wi-fi-system-afi-hd/
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
21. januar 2019 - 10:00 #11
Det lyder til at Devolo enhederne er værd at kigge på. Vil det være en fordel fx at have en på hvert børneværelse med kabel til PC så børnene kan spille og så en ekstra enhed fx i stuen, hvor vi har svært at få wifi??
Er de "stærke" de Devolo enheder??  Hvad skal man kigge efter, når man også kigger pris?? Kan se at der er flere Devolo Dlan 1200 +  på markedet.
Avatar billede kurtba Ekspert
21. januar 2019 - 22:37 #12
Det kommer jo nok an på, hvilke slags spil de bruger. Men hvis de er spilnørder, er det nok kablet forbindelse, som de har brug for.
Nu ved jeg ikke hvordan Jeres hus er indrettet, men hvis værelserne ikke ligger alt for langt fra stuen, burde enhederne i værelset kunne dække stuen trådløst.
Jeg har et hus med 1. sal og min router står på 1. sal, hvilket ikke er så godt,når vi generelt opholder os i stueetagen. Routere er ikke gode til at sende signalet nedad. Jeg har så sat en enhed op i stuen, og den dækker hele stueetagen (100 m2). Selvfølgelig ikke lige godt i alle krogene, men den er placeret, så den bedst dækker de områder i stue og køkken, hvor vi har mest brug for trådløs dækning.
Den ekstra jeg har sat op for at dække et værksted, er fordi det er i en tilbygning, og der er mange vægge mellem stuen og værkstedet, så det kneb med at signalet kunne nå derud.
Hvis du vælger Devolo, skal du sørge for, at du får købt de enheder, som også dækker det trådløse netværk. Der sælges også sæt, som kun har indbygget alm. lan, men så får man jo ikke udbredt det trådløse netværk.
Det link, som Uvanga har lagt ind, er til det rigtige sæt. Der får du en enhed, som forbindes med routeren, og hvis eneste formål er at omdanne signalet til at blive transporteret via elnettet og frem til den anden enhed, som så leverer 2 lan forbindelser og et wifi. Den første enhed er altså kun transportør, ej leverandør.
Du får lige linket her igen
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?gclid=EAIaIQobChMIg-ncqeX_3wIVCeaaCh0QNAUfEAAYASAAEgK2RPD_BwE&ssel=false&_ga=2.62069928.525562550.1548105220-2066045270.1548105220&_gac=1.207708838.1548105220.EAIaIQobChMIg-ncqeX_3wIVCeaaCh0QNAUfEAAYASAAEgK2RPD_BwE
Har du brug for ekstra enheder, så vil jeg foreslå, at du igen kun køber dem, som også leverer wifi, selv om de er lidt dyrere, end dem som kun leverer netværk via kabel.
Det er denne enhed, jeg vil foreslå
https://www.dustinhome.dk/accessories/index/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline
Umiddelbart vil jeg mene, at et sæt + en ekstra enhed, burde være nok.
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
26. januar 2019 - 08:15 #13
Jeg har nu købt Devolo kittet og en ekstra sender. Det virkede også fint i 2 dage men nu virker det ikke ordentligt. Synes ikke at manualen er særlig god og jeg kan ikke finde nogen løsninger på nettet. Når jeg henter appen til Decolo home kit siger del at mit serienummer ikke eksisterer.
Nogen der kan forklare hvad jeg skal gøre??
Hvis det ikke virker snart så må jeg sende det retur og kigge mig om efter noget andet.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. januar 2019 - 21:48 #14
Hvad mener du med, at det ikke virker ordentligt? Har du signal eller har du ikke signal?
Den app du henter er det til tlf eller til pc? Kan du få kontakt med anlægget via din pc? (Devolo cockpit). Der skulle du kunne se, hvorledes enhederne er forbundet, hastighed osv.
Så vidt jeg husker findes der også en metode til at nulstille anlægget.
Har du prøvet at genstarte din router? Det kan ofte løse mange problemer.
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
27. januar 2019 - 11:39 #15
Jeg har downloadet programmet Devolo Cockpit til min PC. Den viser at der bliver "brugt" 89 mbit/s på den ene enhed og 33mbit/s på den anden. Basen som sidder ved routeren - og jeg har forstået skal sende signal til de 2 andre enheder - blinker med rødt lys. Enheden i stuen - som jeg tror er den der kun sender 33 mbit/s- lyser rødt på hjemmeknappen. Wifi knapper lyser hvid. Er det kun når de er i brug, man kan se de mbit/s??
Jeg forventede jo at når jeg købte dette sæt, at det bare ville virke, at det ikke var nødvendigt at genstarte routeren hele tiden.
vi har signal - noget af tiden. Men lige nu har vi 3 forskellige netværk i huset. Min søn kan hente et netværk, hvor hans PC kører perfekt til gaming, vi har sat kabel i den enhed der sidder på hans værelse op til hans PC. Men enheden blinker rødt ind i mellem. Så er der 2 andre netværk, hvor den vi tænkte var bedst - Devolo - ikke kan række helt ind i det bagerste værelse, selvom der sidder en enhed 4 meter derfra.
Så jeg er lidt frustreret med dette sæt. Måske er det bare mig, der ikke forstå det??!!
Avatar billede kurtba Ekspert
27. januar 2019 - 23:25 #16
Jeg har ikke lige adgang til min manual. Men når den lyser rødt, så betyder det at den er i opstartsproces, altså er den ikke kørende. Så noget er galt.
Hvis den blinker rødt meget hurtigt, ca med ½ sekund mellem blink, så kan den ikke se netværket - er ikke forbundet. Hvis der er ca. 2 sek mellem de røde blink, så fortæller det noget om, at transmissionen af data ikke er optimal.
Som jeg husker det, så skulle man første gang man satte anlægget op og parrede det, gøre det med enhederne tæt på hinanden, altså ikke der, hvor de skal ende med at være. Det har noget at gøre med, at routeren skal kunne se dem trådløst, mens de bliver konfigureret. Først når denne parring har fundet sted, og alle led lyser hvidt, flytter man enhederne til deres endelige position.
Så med røde lamper, er det ikke så mærkeligt, at det ikke virker tilfredsstillende.
Det er ikke nødvendigt at genstarte routeren tit, på grund af Devolo. Men en gang imellem med jævne mellemrum bør man genstarte sin router - Devolo eller ej.
Umiddelbart er mit forslag, at du nulstiller dine Devolo enheder og derefter konfigurerer dem forfra - som jeg har oplyst mens de er tæt på hinanden. Når de kører og du efterfølgende sætter dem i på den position, hvor de skal være, vil de automatisk starte op igen og efter ca. 2 min kører de.
Hvis ikke du kan få de røde led til at holde op, så ved jeg ikke lige, hvad jeg skal sige. Måske har du fået defekt enhed.
Men når man konfigurerer dem, skal man have tålmodighed første gang. Det tager adskillige minutter, og man må altså ikke pille ved noget, så længe den er i gang med denne konfiguration.
De tal du får med mbit er meget lave. Den enhed, som jeg har siddende ved mit værksted har jeg p.t. 183 mbit på, når jeg ser på den fra min position i stuen. Der er ca. 10 m til den og 3 vægge i mellem.
Hvis jeg husker rigtigt, skal du også først sørge for at basen er oppe at køre sammen med routeren, inden du begynder at forbinde reciverne.
Held og lykke!
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
28. januar 2019 - 22:51 #17
Jeg har prøvet at starte helt forfra og det virker også fint når jeg kun har en enhed sat til, men så snart jeg prøver at flytte den, så går det galt, til trods for at den har fundet en fin forbindelse. Jeg havde 248 mbit/s da jeg kun havde en sat til. Det er desværre bare ikke nok at den sidder i værelset hvor routeren sidder. + jeg har en ekstra enhed der skal sættes til.
Vi har Yousee som udbyder, kan det være en fordel at købe deres Wifi Booster i stedet?? Jeg har fået tjekket mit modem og det virker som det skal. Problemet med Boosteren er vel, at vi ikke kan sætte kabel i og få en god gaming forbindelse?!  Min søn har haft en fin ping med Devolo powerline, men vores wifi er ikke super stabilt og så irriterer det mig bare at basen blinker, når den egentlig ikke skal det.
Jeg kan så se at der er kommet en ny Devolo, der nu hedder Magic 2. Den har lidt større ydelse. Mon man skal bytte det Devolo jeg har til den nye??
Avatar billede Papillon60 Novice
03. februar 2019 - 19:57 #18
Jeg undrer mig, at du kan måle en hastighed på 248 mbit/s, når du kun har en 100/20 mbit forbindelse?

@Kurtba: jeg har ligeledes monteret en Devolo i stuen og på 1. sal, men der kan jeg desværre ikke får en højere download hastighed end 90 mbit/s. Jeg var overbevidst om, at det nok skyldes, at man ikke kan får en højere hastighed gennem elkabler?
Avatar billede kurtba Ekspert
03. februar 2019 - 22:55 #19
Det er jo hammer irriterende, når det ikke virker, som det burde. Jeg kan desværre ikke gøre mig klog på, hvad problemet er, men når basen blinker, må der være noget galt. Jeg havde ikke set, at Devolo havde lavet noget nyt, men det kunne da være en god ide at prøve med det, da det åbenbart er hurtigere og måske også er optimeret i forhold til at få enhederne til at tale sammen. Samtidig er det jo næsten samme pris.
Du har vel bemærket, at ingen af enhederne må tilsluttes via en stikdåse. De skal direkte ind i en stikkontakt, og hvis man så skal have yderligere på, så skal evt. stikdåser i stedet tilsluttes enheden. Det er meget vigtigt af hensyn til, at den bruger nulledningen til at sende data gennem elnettet.
Jeg var tilfældigvis inde og se på de boostere, som yousee tilbyder. Jeg har ingen erfaring med lige dem, som de tilbyder, men jeg har tidligere prøvet med 3 andre fabrikater, som skulle gøre noget af det samme, og det var ingen succes. Boosterne virker jo ved, at de fanger wifi signalet fra routeren og så forstærker det op. Så vidt jeg husker skriver yousee at man max skal regne med at det kan virke op til 8 m væk.
Mit problem var, at jeg jævnligt mistede forbindelsen til routeren fra min pc på grund af dårligt wifi signal. Så satte jeg booster op, og jeg kunne også se et stærkere signal, men uanset hvor jeg satte den, så mistede den også forbindelsen til routeren, og så var jeg lige vidt. Den forstærkning jeg konstaterede, når det virkede, var i øvrigt heller ikke noget, som jeg var specielt imponeret over. Det løste Devolo så for mig. Jeg har i øvrigt sat 4 tilsvarende anlæg op hos venner og bekendte, og alle steder til stor tilfredshed. Men det hjælper jo desværre ikke dig.
@Papillon60 jeg downloader kun via den i stuen. Den i baggangen bruger jeg kun til at få netforbindelse og streame musik med. Når jeg via Devolo cockpit ser på forbindelserne viser den i baggangen også et væsentlig lavere mbit, men jeg er faktisk ikke helt klar over, hvad det er den måler. Jeg tror at det er hastigheden mellem enhederne, og ikke den hastighed som man kan downloade med. Så derfor måler ju-bi-j nok 248 mbit på enheden.
Hastighed og tal kan vist også svinge meget, uden at jeg lige ved hvorfor.
Jeg satte lige noget download i gang fra en news server, hvilket plejer at være nogenlunde stabilt. I stuen kunne jeg via wifi hente 4mbit i sekundet. Så gik jeg ud i baggangen med nr. 2 enhed og satte gang i download igen, og der viste den knap 3mbit. Så lavede jeg en hastighedstest via itborger i baggangen, og den viste download på ca. 1,5 mbit og upload på 6 mbit. Bemærkelsesværdigt, når jeg kunne se, at jeg på newsserveren hentede med knap 3mbit.
Ind i stuen og lave en hastighedstest. Den viste 68/11. Jeg har en 150/10 linie.
Satte så gang i download fra newsserveren igen, og nu lå den på ca. 9mbit/s, hvilket også er det jeg normalt henter med. Så får jeg 1 gb ned på knap 2 minutter.
Så lavede jeg en hastighedstest hos yousee, og den viste 82/10 mbit. Så det svinger en del. Som  jeg husker det, passer det meget godt med, at jeg i stuen normalt kan hente via wifi med ca. det halve af den hastighed, som jeg reelt har.
Jeg har aldrig brugt lan på enhederne, men går da ud fra, at de bare virker. Men hastigheden på dem har jeg derfor heller ikke nogen målinger på. Men det burde være bedre.
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
04. februar 2019 - 08:00 #20
Tak for jeres hjælp.
Jeg har besluttet mig for at prøve den nye Magic 2 fra Devolo. Vi har haft en ok wifi forbindelse de sidste par dage, men så snart jeg flytter enheden (ikke basen) til min søns værelse, så går det galt. Jeg kan godt se at den nye Magic 2 har en størrelse overførselshastighed, så jeg tænker at det da ikke skader at prøve den.
Yousee er Mesh netværk og det virker ikke hos os. Desuden fik jeg en mega dårlig information fra en Yousee medarbejder i butikken, så det er helt droppet. Jeg vidste mere end ham om deres produkt!!!