Avatar billede skolevej321 Forsker
22. januar 2019 - 08:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Backup i skyen eller på ekstern harddisk ?

Efter et netop overstået angreb af trojanske heste(850-975 stk. hypper) er det gået op for mig ,at mine skyer ikke gik ram forbi.
Heldigvis havde jeg en backup på en ekstern harddisk, der ikke var tilsluttet pc-en.
Hvordan laver man et vandtæt skjold mellem pc-og backup på himlen. Jeg kunne forestille mig at der ikke bliver noget oploadet uden ,at jeg bekræfter, at det skal ske.
Jeg har tænkt tanken, om man skulle lave en fysisk backup via min router(ASUS RT-AC68U ), den har et usb stik. Det må kunne bruges!

Hvad siger fagfolkene, hvad skal jeg gøre. Jeg hælder mest til skyen - ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2019 - 09:07 #1
Pyha - det er et kæmpe emne du begiver dig ind på. Den grundlæggende problematik er netop, at man vil glemme at starte backup manuelt, så den automatisk er langt mere sikker.

Microsoft mener jo de har løsningen i deres OneDrive - hvis du synkroniserer til dette, har du autmatisk versionsstyring - d.v.s. filer der er blevet krypteret, kan du tvinge tilbage til en tidligere version hvor de ikke var krypteret. Er de slettet, bør de være i skraldespanden. På den måde kan online synkroniseringslagre fungere som backup, med mindst mulig indvolvering fra brugerens side.

En anden vinkel er så, om man stoler på online lagrene. Det burde man kunne, men  hvad nu hvis... :-)

Jeg har selv i 5 år kørt til "Zoolz" backuplager - de bruger Amazons cloud, og var rimelig billige. Desværre har de skrotet den plan jeg havde, så det nu bliver for dyrt for mig. Jeg har derfor konfigureret en gammel NAS (netværksharddisk), som står hos en god ven med god internetforbindelse - så tager jeg backup hertil.
I første omgang tog jeg også backup til den, mens den stod i huset. Men hvad ved indbrud? - hvad ved brand? - så er backup i eget hus pludselig sårbar... - derfor en ekstern lokation, eller cloud lager.

Hvis ikke du har voldsom meget data (1-2TB), og ikke er vant til at rode med NAS og lignende, vil jeg nok anbefale dig at bruge et online lager a´la dropbox, Google Drive, Microsoft Onedrive, Apple iCloud el. lign. - der er et væld af lagre... - og så undersøg om de understøtter versionsstyring og skraldespand. Så er du altså godt garderet.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2019 - 12:12 #2
backup til sky er jo langsomt, og dernæst skal du jo bruge meget plads.
onedrive er jo ikke engang 2TB

jeg vil klart anbefale en ekstern disk. bruger selv en NAS
Avatar billede Mikael Ekspert
22. januar 2019 - 12:32 #3
Tja !!! ;)

Brænder huset, så er en extern backup ikke meget værd. Hvis den brænder med.
(Har prøvet det 2 gange) Øv, øv.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. januar 2019 - 12:39 #4
jeg har begge løsninger - men dropbox med vigtige filer er ikke startet med windows. Jeg skal manuelt klikke og aktivere dropbox for at den synkroniserer, og derefter afbrydes den igen.
Min onedrive følger med min office, og alle alm ting styrer den en kopi af - har ikke vigtige data kun der - bruges også til ios og android.
Og så backup til eksterne diske (har 3 500gb, som bruges på skift) pr måned, så jeg kan gå et kvartal tilbage
Avatar billede ZMALIK Praktikant
28. august 2020 - 20:43 #5
Findes der ik nogen harddiske der både tager backup online og på selve disken?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. august 2020 - 21:06 #6
Så en harddisk skal have adgang til internet selv, og reserveret plads online?
NIX, NUL, NEJ. Du skal have en konto og internetadgang, og selv iværksætte kopieringen (evt bare en gang, hvorefter fx windows styrer en løbende synkronisering)
Der er backup-programmer, der har plads online - igen - det er din konto, og dig, der vælger.
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. august 2020 - 21:27 #7
#2 2G ? - jeg har 30G gratis -  15G +15G cameraroll bonus.

Skyen eller ekstern harddsik ?

Det rigtige er nok både og - eller opbevare dine backupper ude af huset...
Avatar billede skolevej321 Forsker
28. august 2020 - 22:25 #8
Jeg følger stadig indlæggene.
Overvejer måske at køber en Synology DS218+ med 2 t-byte.
Avatar billede ZMALIK Praktikant
28. august 2020 - 22:48 #9
Jeg kunne godt tænke mig en løsning hvor jeg min eksterne hardisk havde en ekstra backup i form af en cloud løsning dvs.hvis harddisken går i stykker så har jeg en backup i skyen?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. august 2020 - 09:43 #10
Onedrive som cloud-backup:
I onedrive indstillinger:
fjern hak i Start onedrive automatisk... og i Spar plads...
alle andre på den side er med hak
sikkerhedskopi: ikke hak i, da det vil starte onedrive
office: ikke hak i Brug office-programmerne...

Genstart pc, og onedrive starter kun, når du vil synkronisere dine data med skyen. Husk at afslutte onedrive (eller bare luk/genstart pc) når alt er synkroniseret.
Så har du dine data i skyen klar til brug efter din pc er renset for trojanske heste og andet svineri.

Backup til ekstern harddisk er som vanligt bare noget du gør og ellers opbevarer sikkert.