Avatar billede Besil Seniormester
23. januar 2019 - 20:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

2 program-mapper / og pladsmangel

Hej
Jeg kan se at jeg har en mappe der hedder
Programmer (86) (Diskforbrug 9.02 GB, 35.645 filer) og
Program Files (Diskforbrug 7.85 GB, 35.990 filer).
Kan jeg undvære nogle af disse filer, så jeg kan få lidt mere plads?

Mvh. Lise
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. januar 2019 - 20:11 #1
Det kan du kun finde ud af ved at gennemgå de programmer, du har installeret.
Begge mapper er system-mapper, så de er ikke umiddelbart egnet til oprydning på egen hånd.

Ind i [Kontrolpanel], kig under "Programmer" og "Fjern et program".
Avatar billede poko1 Ekspert
23. januar 2019 - 21:13 #2
Hvilket styresystem kører du?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2019 - 22:14 #3
Har du prøvet at køre disk oprydning hvor du også rydder op i systemfilerne?
Der kan jo ligge nogle Windows.old og flyder også på harddisken.
Din disk kan også være partioneret med flere drev og så Windows bare gemmer det hele på C og så vil den sande til.
Alle private filer kan flyttes hvis du har et sådant drev til rådighed og det har noget størrelse
Gå evt. i diskhåndtering og load et screenshot af siden herind.
Du kan gøre det her:
https://da.imgbb.com/
Avatar billede poko1 Ekspert
23. januar 2019 - 22:58 #4
Hvis det er Windows 10 ? Så tryk på Windowstasten + i . Så kommer du i indstillinger
Tryk på System Tryk på Lager Scrol ned til og Aktiver Lagerassistent vælg derefter Frigør plads Nu.
Avatar billede Besil Seniormester
24. januar 2019 - 07:38 #5
Tak for jeres svar.
Jeg havde allerede prøvet en del af dette, så det var Poko1s svar der gav mig +10GB tilbage :-) Det var dog lidt mystisk, for stort set alt kom fra Window Update Oprydning, og jeg troede at jeg allerede havde bedt om at få slettet gamle Windows-ting.
Men det er de så nu :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2019 - 16:14 #6
Godt du fik ryddet op og fik plads.
Det der foregår i poko1's forslag er fuldstændig det samme som at køre disk oprydning hvor man rydder op i systemfiler som jeg beskrev i indlægget før.
Men måske hans måde er mere overskuelig. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2019 - 16:37 #7
Avatar billede poko1 Ekspert
24. januar 2019 - 16:40 #8
#6 nu er det jo sådan at man kan indstille det sådan at Du ikke fremover behøver at kede dig om det mekaniske finger arbejde i fremtiden hvis du stiller parametrene på et givent inter val .
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2019 - 16:45 #9
Ja det er rigtigt der er den mulighed. For nogle er det sikkert en fin ting :-)