Avatar billede Seb96 Praktikant
26. januar 2019 - 16:19 Der er 9 kommentarer

Problemer med at forstå Autocad tømrer tegninger

God eftermiddag

Jeg sidder her og bokser lidt med nogle opgaver fra tømrer skolen, hvor vi skal tegne dem færdige i autocad.

Har lagt nogle billag herunder, som viser nogle af de opgaver.
https://imgur.com/a/fUkcL57

Mine spørgsmål
Hvordan tyder jeg disse tegninger som jeg formenteligt får fra min mester engang i fremtiden ?

Hvad starter jeg med ? 1.. tegn guide linjer.. 2 osv..

Min hjerne kan bare ikke helt forstå disse tegninger indtil videre.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 16:39 #1
Er det vandrette billede lavet helt færdigt i opgaven før du starter?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 16:46 #2
Glem #1 kan se kan se hvad der menes med opgaven
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 16:54 #3
Længe siden jeg selv tegnede sådanne figurer (slut 80'erne) med papir og blyant :-)

Når du ser sådan en tegning skal du forestille dig at 180 aksen har et "hængsel" der vippes 90 grader mod figurerne for at afbilde dem som et spejlbillede
Prøv evt med et par tændstik æsker og et spejl for at se hvilken indvirkning det har når man flytter på objekter. Det skal du så lære at overføre til Autocad som jeg ikke har prøvet at tegne i. Håber det kan vies dig hvad der går hvor og hvorfor
Held og lykke.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 16:57 #4
vies skulle jo selvfølgelig være vise :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 17:06 #5
I opgaven her er det der er sket at de er drejet 45 grader.
Højder fra det første billede kan direkte overføres til højre til den figurer du skal lave. Husk at alle hjørner der ikke kan ses i "spejlbillede" skal være stiplede i din opgave når du laver den i Autocad.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 17:58 #6
Undskyld. Husker forkert. Det er jo ikke et spejlbillede. Forskellen er blot at på det vandrette plan ser du figurer lige oppe fra og ned  og på det lodrette lige fra siden.
Du kan dog stadig bruge de to tændstik æsker for at se hvad der sker når du ser ind på dem fra forskellig vinkel.
Højder kan du overføre fra venstre mod højre og punkter fra det vandret plan føres op og støder på de vandrette linjer. Guide linjer som du selv er inde på.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2019 - 21:23 #7
du går på tømreruddannelse ?
eksperten er det forkerte sted at spørge.
spørg din lærer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2019 - 08:32 #8
#7 Det kan jo være han har prøvet uden held. Det er set før.
Også da jeg tog tømreruddannelsen i sin tid.
Og forstår man ikke en teknisk forklaring fra en lærer er man nødt til at overføre det til noget praktisk.
Avatar billede Birgittehansen79 Praktikant
30. oktober 2019 - 21:48 #9
Hej

Mange af sådanne tegninger er svære at forstå i starten. Med tiden bliver man bedre til det af erfaring. Såkaldte "Blueprints" skal man tage et step ad gangen, som du selv nævner. Det er mit forslag til dig. Fortsat god arbejdslyst!

Vh
Birgitte
https://lyngbymurer.dk/